دولت سیزدهم با جدیت پیگیر ادعای سیستان است/ دستگاه های اندازه گیری آب تا پایان مرداد در افغانستان نصب می شود.


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890771

گزارش نماینده زابل از سفر وزیر نیرو به افغانستان؛

محمد سرگزی گفت: در سفری که برای رصد درگیری های سیستان به افغانستان داشتیم، مقرر شد تا پایان ماه اوت، افغانستان سه نقطه آبرسانی را برای نصب ایستگاه های اندازه گیری آب شناسایی کند که یکی از آنها تقاطع آب است. رودخانه سیستان با مرز و دو نقطه بین مایل های 51 تا 52 برای سنجش میزان آب عرضه شده به ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد سرغزی نماینده مردم زابل در شورای اسلامی در گفتگوی زنده با عصرهامون در خصوص پیگیری حق آبه، اجرای طرح رازک، کدگذاری کارت سوخت در استان و انتقاد از کاهش سهمیه صحبت کرد. توسط دانشگاه فراهنگیان استان.

وی در این ارتباط زنده در اینستاگرام با اشاره به اینکه اولین خواسته نمایندگان مردم در شورای اسلامی از دولت تامین آب پایدار است، گفت: یکی از حقوق تامین آب پایدار در سیستان پیگیری حق تامین آب است. آب و من و ایشان در این دو سال به عنوان خدمتگزار مردم سیستان استان هستیم، در هر جلسه ای که حضور داشته ام گفته ام که باید وابستگی سیستان به آبی که از افغانستان می آید را در حوزه کاهش دهیم. آب آشامیدنی

وی افزود: در خصوص پیگیری حقوق آبه سیستان جلسات متعددی با دولت برگزار شد و این دغدغه مردم که درست بود به رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ویژه رئیس جمهور، وزیر ابلاغ شد. انرژی و کلیه ارگان های دولتی .

سرگزی تصریح کرد: امروز یکی از دغدغه ها و اولویت های جدی وزارت نیرو و وزارت امور خارجه که در هر گفت و گویی با طرف افغانستانی مطرح می کنند، حق آبه رودخانه هیرمند و همچنین حق آبه است. تالاب هامون و به همین دلیل در چند روز دیروز قبل از عزیمت به کابل، آقای رئیس جمهور با حضور وزیر امور خارجه و نیرو جلسه مفصلی داشت و بر پیگیری جدی حق آبه سیستان تاکید کرد.

پایان دادن به مناقشه دیپلماتیک ایران با افغانستان

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به افغانستان در خصوص پیگیری حق آبه سیستان گفت: برای اولین بار است که چنین سفری به این سبک از سوی نماینده ویژه رئیس جمهور و وزیر نیرو در رابطه با این موضوع انجام می شود. حق آبه سیستان به افغانستان به تعبیری سفر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نوعی تکمیل مناقشه در فضای دیپلماتیک با طرف افغانستانی بود و جمهوری اسلامی اعلام کرد; ما با تمام قوا وارد موضوع شدیم و الزامات عهدنامه 1351 باید محقق شود.

این نماینده مجلس گفت: در این سفر اولین دیدار خود را با وزیر نیرو و انرژی افغانستان داشتیم که در آن بحث مفصلی در مورد حق آبه رودخانه هیرمند صورت گرفت و طرف افغانستانی اعلام کرد که دانشمندان و رهبران ما اعلام کرد که دیگر برای انتقال آب به گود زارع وجود نخواهد داشت، هرچند که مدعی بودند سال گذشته نیز با توجه به اینکه ما برای مدت کوتاهی بر افغانستان تسلط داشتیم و اطلاعاتی که به ما داده شد، آب به سمت افغانستان هدایت شد.

سرگزی ادامه داد: در دیدار با ملا برادر معاون اول نخست وزیر افغانستان، درخواست جمهوری اسلامی این بود که سد کمال خان که یک سد انحرافی است، ساختار این سد تغییر کند، البته در این محاسبات. با توجه به اینکه حداکثر آبی که می تواند به صورت طبیعی از سد کمال خان عبور کند 300 متر مکعب در ثانیه است، در صورت سدسازی دائمی رودخانه در سال حدود 9 میلیارد متر مکعب از این دریچه عبور می کند.

سرگزی با اشاره به اینکه هیأت ایرانی درخواست کردند که سرریز به مسیر طبیعی خود یعنی رودخانه هیرمند بازگردد، گفت: طرف افغانستانی بسیار مقاوم بود که با اعلام جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه برنامه های مشترک داریم باید در راستای آن باشد. با این موضوع . این نقطه انحرافی باید اصلاح شود و به سمت رودخانه هیرمند هدایت شود. در نهایت طرف افغانی اعلام کرد که این موضوع را با هیأت دولتی خود مطرح خواهیم کرد و با زهم نیز قرار شد که این موضوع از طریق دیپلماسی ادامه یابد.

تا پایان ماه اوت، دستگاه های اندازه گیری آب در افغانستان نصب می شود

وی در نشستی که پس از بازگشت وزیر نیرو با حضور کمیسر آب ایران و افغانستان در کابل در مورد تطبیق معاهده 1351 برگزار شد، بیان کرد: سه موضوع معاهده که سال ها مغفول مانده بود مورد بررسی قرار گرفت و سه نکته مورد بررسی قرار گرفت. از محل منبع آب شفاف است، یکی جایی که رودخانه سیستان از مرز می گذرد و دو نقطه بین مایل 51 تا 52 است که قرار است ایستگاه های اندازه گیری آب در آنجا نصب شود و میزان آب عرضه شده به ایران مشخص شود.

نماینده مردم سیستان ادامه داد: مقرر شد تا پایان ماه جاری این دو نقطه مشخص شود و صرفاً برای تامین حق آبه هیرمند به سراغ ساخت ایستگاه هایی برویم که در قرارداد سنجش آب پیش بینی شده است. .

وی خاطرنشان کرد: موضوع تالاب‌های ما یک بحث تفرقه‌انگیز است و روند اجرای دیپلماسی عمومی خود را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سد کجکی بالای ورودی سد کجکی ایستگاهی به نام دهراود وجود دارد، این ایستگاه چند سال پیش تخریب شد و امکان اندازه گیری آب ورودی به سد کجکی وجود نداشت و گفت: در این جلسه بسیار قوی اعلام کردیم. که این ایستگاه باید ساخته شود و طرف افغان متعهد شد که ظرف شش ماه این ایستگاه را بسازد.

وی ادامه داد: عدم انحراف آب به گودزاره، اصلاح سد کمال خان، شناسایی نقاط آبرسانی به ایران در راه اندازی ایستگاه های اندازه گیری آب، تعمیر و بازسازی ایستگاه اندازه گیری آب دهراود از جمله این موارد است. مهمترین موضوعات مطرح شده در مذاکرات با طرف افغان است.

اینکه 300 میلیون متر مکعب آب وارد کشور می شود کذب است

نماینده مردم سیستان در شورای اسلامی با اشاره به کلیپ ها و مطالبی مبنی بر ورود 300 میلیون مترمکعب آب به ایران، گفت: حجم آب از ابتدای سال تاکنون; و قبل از سال از سد کمال خان گذشت; شرکت منابع آب ایران با بررسی نقشه های ماهواره ای ورود این حجم را تایید نکرده است اما اعلام می کند حدود 86 میلیون مترمکعب آب از مسیر سد کمال خان جابجا شده است که تنها حدود 5 یا 6 میلیون مترمکعب آب آن است. وارد ایران شده اند و ورود 300 میلیون متر مکعب را تایید نکرده اند.

این مقام توضیح داد: نکته بعدی که در صورت عدم انجام تعهدات طالبان توسط طالبان وجود دارد و این شکایت ما از وزارت نیرو در سال های اخیر بوده است، این است که مرحله بعد از کمیسیون آب نیز در معاهده پیش بینی شده است و اینکه بحث تشکیل کمیته وزیرانی هستند که این کمیته از سال 1351 تاکنون تشکیل نشده است و در این سفر در جلسه جمع بندی اصرار داشتیم که این کمیته مشترک وزیران با پروتکل قانونی خودش برگزار شود و اگر به نتیجه ای نرسیدیم. نتیجه گیری در آنجا موضوع داوری خواهد بود، این موضوع در معاهده پیش بینی شده است و در نهایت بحث مراجعه به مراجع بین المللی مانند موارد متعددی است که در حوزه بین المللی داریم و امروز حکم صادر شده و این از نظر حقوقی

وی افزود: اگر همزمان طالبان نکول کنند، پیش بینی های مناسبی از سوی متولیان ما در شورای امنیت ملی از وزارت نیرو و وزارت امور خارجه صورت گرفته است، بنابراین در صورت نکول، اقدامی صورت نمی گیرد. ما همچنین باید برنامه‌های جایگزین را پیش‌بینی کنیم و به هر حال اقدامات مناسب را در دستور کار داشته باشیم.

سرگزی گفت: به نظرم خوش بین بودن به فضای بین المللی برای حرکت طرف مقابل خوب نیست و باید در صورت عدم اجرای تعهدات خود همه اقدامات لازم را انجام دهیم، از این پس برنامه ما چیست؟ ما نباید اجازه دهیم فصل بارندگی بعدی، بارندگی ها بیاید و وقتی آب باشد منحرف می شود و بعد می رویم مذاکره کنیم و دیپلماسی عمومی خود را فعال کنیم و این درست نیست.

وی ادامه داد: امسال قبل از ورود به سال آبی آینده، مذاکرات را برای گرفتن حق آبه آغاز کرده ایم، سال آینده را بگیریم و از هم اکنون مذاکرات را آغاز کنیم.

سرگزی با اشاره به اینکه برخی می گویند چرا اکنون این سفر انجام شده است، خاطرنشان کرد: اگر این سفر اکنون انجام می شود به این دلیل است که رودخانه هیرمند برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و ما از امروز مذاکرات خود را آغاز کرده ایم نه اینکه منتظر باشیم. باران می بارد و بگذار سیل بیاید و ما وسط سیل مذاکره کنیم و آن وقت طرف مقابل بگوید دیر و زود است و ما توان خرید آن را نداریم، اینجا خراب شد، آنجا خراب شد و از این به بعد ما قاطعانه در مورد درست روی رودخانه هیرمند هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید