دولت سیزدهم یکی از ناموفق ترین دولت ها در ارائه شعارهای تبلیغاتی است که آقای رئیسی فکر می کرد می تواند اما فاقد دانش و تجربه است.

دولت سیزدهم یکی از ناموفق ترین دولت ها در ارائه شعارهای تبلیغاتی است که آقای رئیسی فکر می کرد می تواند اما فاقد دانش و تجربه است.

انتخابات محلی برای تبلیغات، شعار، دادن وعده های پر زرق و برق، ترسیم آرمان شهر برای جامعه و حل مشکلات است، چرا که این روند در اکثر دوره های انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. اگر به دور آخر انتخابات ریاست جمهوری نگاهی بیندازیم، می بینیم که همه نامزدها با برنامه ریزی مشخص وارد انتخابات شدند. اما به محض مشخص شدن برنده انتخابات، آن برنامه ها کنار گذاشته شد.

حتی سیدابراهیم رئیسی برنده انتخابات که شعارهای زیادی در حوزه های مختلف مانند تغییر وضع موجود به نفع مردم، ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال، ایجاد یک میلیون شغل در سال، کنترل تورم و مقابله با تورم و سازمان دارد. از اقتصاد، معیشت، فرهنگ و امور اجتماعی و حقوق مردم در عرصه سیاست خارجی در زمان انتخابات به مردم داده شد و زمانی که وارد عرصه اجرا شد و در رأس امور قرار گرفت، آمد. به این نتیجه که تصمیم گیری برای مشکلات جامعه به این سادگی نیست، بلکه یک برنامه مدون است و دلالان نخبه و کارآمد می خواهد.

با این حال، هرچه بیشتر مشخص شد که برخی از وعده های رئیس جمهور و دولت بیشتر شعاری بوده تا عملیاتی. این اهمیت را نه به صورت ناگهانی، بلکه در طول دو سال از عملکرد دولت و اظهار نظر مسئولان مسئول می توان دریافت. همانطور که مرحوم رستم قاسمی وزیر اسبق راه و شهرسازی در 30 مرداد سال گذشته گفته بود: قرار نیست سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود اما تا پایان دولت باید 2 میلیون واحد مسکونی ساخته شود. و در بهره برداری». همچنین مهرداد بذرپاش وزیر فعلی راه و شهرسازی آذرماه گذشته در مجلس در خصوص ساخت 4 میلیون واحد مسکونی گفت: در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی بیش از 2800 هزار واحد مسکونی باید اقدامات متعددی انجام شود. میلیاردها تومان منابع مورد نیاز است عزیزم بگو.» از کجا و با چه روشی در ساخت مسکن کار خواهیم کرد. این ادعاها و البته نرسیدن خانه های ساخته شده به یک میلیون در دو سال نشان می دهد که وعده کلان مسکن دولت روز به روز در حال فروپاشی است. اما در حوزه اشتغال، مقابله با گرانی و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی، دولت علیرغم اظهارات خود در راستای نتایج مطلوب، کارنامه چندانی از خود بر جای نگذاشته است.

انداختن توپ روی زمین دولت قبل

رئیس جمهور روز گذشته برای ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس رفت و از برنامه هفتم دفاع کرد. اما جدای از همه دفاعیات رئیس جمهور از برنامه هفتم توسعه، آنچه جالب توجه بود، اظهارات وی درباره مسکن و وعده دولت برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی بود که واکنش بسیاری از رسانه ها را در پی داشت. جایی که رسانه ها درباره اظهار نظر رئیسی درباره مسکن گفتند. رئیس جمهور در این خصوص گفت: مسکن در این لایحه گنجانده شده است. برخی می گویند دولت قول ساخت یک میلیون واحد مسکونی را داده است. آنهایی که نساختند، پاسخ دهند که چرا مسکن نساختند؟ ساخت یک میلیون واحد مسکونی در مجلس، وعده دولت و نیاز کشور به تصویب رسیده است و هدف ما تحقق آن است.

نکته جالب در صحبت های رئیسی این است که دو سال از روی کار آمدن دولت می گذرد اما با وجود وعده ساخت یک میلیون واحد در سال که قرار بود در دو سال آینده ساخته شود، همان یک میلیون واحد هنوز ساخته نشده است. رئیس جمهور توپ را روی زمین انداخت دولت قبلی آنها را متهم به عدم ساخت مسکن می کند. جالب اینجاست که دولت روحانی هیچ وقت نگفت در پایان چهار سال چند خانه می سازیم، بلکه این رئیس جمهور بود که در وعده های خود به موضوع ساخت 4 میلیون مسکن اشاره کرد. جایی که در یک مصاحبه تلویزیونی در 23 شهریور 1400 اظهار داشت: «می خواهیم با مردم گذشته صحبت کنیم و بگوییم این کارها انجام شده است. در بحث مسکن هم باید به وعده عمل کرد چرا که سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی و نزدیک به دو میلیون نیاز داریم و آستانه یک میلیون را هم اعمال کرده ایم و گفته ایم در حال تحقیق است. حال سوال اینجاست که چرا دولت به جای عملی جدی به وعده های داده شده، توپ را به زمین دولت های گذشته می اندازد و می گوید چرا نساختند؟

هیچ توقعی از دولت وجود ندارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با عملکرد دولت و تحقق وعده ها اظهار داشت: آقای رئیسی چون تجربه ای در اداره کشور در سطح کلان نداشت و نگاهی به مسائل حاکمیتی نداشت وعده هایی داد که فکر می کرد می تواند عمل کند. به همین دلیل اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه فکر کنیم، باید بگوییم که آقای رئیسی قول های صادقانه دادند، اما فاقد تجربه و آگاهی از وضعیت بودند. علی طاغرنیا به «آرمان ملی» گفت: از زمانی که آقای رئیسی رئیس جمهور شده فشار مشکلاتی که با آن روبه رو است به حدی رسیده که حتی نکاتی مطرح می شود که به نوعی بزرگنمایی برخی مسائل است. وی افزود: فکر می کنم از دولت انتظار بیشتری وجود ندارد. اگر حمایت های همه جانبه دولت آقای رئیسی و حتی چند درصد مانع تراشی های دولت آقای روحانی نبود، وضعیت بسیار سخت تری نسبت به شرایط امروزی را می دیدیم.

رئیس جمهور باید گزارش کار خود را به مجلس می داد

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص به نتیجه نرسیدن برخی از وعده های دولت گفت: واقعیت این است که در همه دولت ها چنین شرایطی داریم و باید با طرح لایحه برنامه هفتم به موضوع مسکن رسیدگی شود. بر اساس قانون، رئیس جمهور موظف است در هنگام معرفی لوایح، گزارش عملکرد دولت خود را ارائه و اعلام کند که چه بخشی از برنامه قبلی بر اساس آن اجرا شده است و دلیل اجرا نشدن سایر بخش‌ها چیست. که اجرایی نشده اند. حشمت الله فلاحت پیشه به «آرمان ملی» گفت: همه شعارهای تبلیغاتی دولت آقای رئیسی انتقاد از دولت قبل و برنامه ریزی برای رفع ضعف های گذشته است. یکی از این برنامه ها ساخت یک میلیون واحد مسکونی بود که یکی از ناموفق ترین دولت ها در تحقق مفاد قانون برنامه و شعارهای انتخاباتی بود.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید