دومینو استاندار جدید گلستان / قطار توسعه گلستان در دولت سیزدهم شتاب گرفت

ساعت: 10:56
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779400

دومینویی از مشکلات ریشه دار در پیشروی علی محمد زنگنه وجود دارد و این مردم جنگ زده برای عبور از بحران های استان گلستان باید از میدان های مین زیادی عبور کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; روز گذشته با حضور وحیدی وزیر کشور مراسم تودیع و معارفه بخشدار گلستان برگزار شد.

آنها بر اساس رای اعتماد کابینه به علی محمد زنگنه از جمله رئیس گلستانی ها، یازدهمین استاندار خود را به رسمیت شناختند و از اینکه دولت از گفتمان غالب استان برای تعیین استاندار محلی پیروی کرده، خرسند بودند.

هادی حق شناس در پی برکناری جنجالی سید مناف هاشمی و رهبر میر محمد گراوی از 28 ماه گذشته قدم به استان گلستان گذاشته در حالی که هنوز مردم آن استان فاجعه سیل نزدیک به 22 هزار واحد مسکونی در استان گلستان را فراموش نکرده اند. آسیب دیده از سیل و حق شناس تلاش کرد این واحدهای مسکونی را ظرف یک سال بازسازی و تعمیر کند.

صادقانه در باتلاق از سیل و مشکلات تاج

پس از سیل، بحران و بلایای طبیعی در استان گلستان متوقف نشد. رانش، زلزله رامیان و مراوه تپ و سیل آزادشهر به بیش از هزار واحد مسکونی در شرق استان گلستان خسارت وارد کرد و به همین دلیل انرژی زیادی در استان گلستان صرف این مناطق اضطراری شد.

هادی حق شناس که سایه بحران گلستان را شدید می دید متوجه شد که پاشنه آشیل استان گلستان خانه ای ناپایدار در بحران به ویژه در روستاهای استان گلستان است و برای تامین مسکن و افزایش سهم استان گلستان در تقویت این امر. واحدها تلاش زیادی کردند.

حق شناس در پی این بحران با مصیبت جدیدی به نام تاج روبه رو شد و همین مشکل قطار توسعه استان گلستان را مجبور کرد در بحران های مالی دولت آن طور که باید شتاب نگیرد.

گرچه ممکن است این بحران ها رخ ندهد، اما عدم توجه دولت ها به استان گلستان باعث شده است تا گفت و گوی طولانی درباره عقب ماندگی در این استان سرسبز ایجاد شود و شکوفایی این عقب ماندگی در فقر و محرومیت استان و بی تدبیری ها مشهود است. دولت قبل در نهایت گلستان با تلاش مسئولین بخشدار گلستان رشد طبیعی داشت که عقب ماندگی گلستان را جبران نکرد.

مشکلات دومینو قبل از استاندار جدید
اکنون در مقابل علی محمد زنگنه دومینوی مشکلات است، ریشه در گذشته دارد و این مرد جنگ زده برای عبور از بحران های استان گلستان باید از میدان های مین زیادی عبور کند.

گلستان که با گذشت 25 سال از جدایی از استان مازندران همچنان با مشکل مرزهای جغرافیایی مواجه است، سال هاست از سوی نکا بی آب بوده است.

معادن استان گلستان سال هاست که در سواحل استان هایی مانند سمنان مالکیت دارند و حتی از استعداد و توانایی کشاورزی و دامداری استان که دوستش داریم دریغ نمانده و علیرغم نیاز مبرم فعالان این بخش شیر و دامداری محصولات به خارج از استان حمل و به شرکت های استان های همجوار توزیع می شود و حتی کاه نیز به خارج از استان صادر می شود.

بدتر از آن این است که گلستان سال ها در جذب سرمایه گذار به ویژه خارجی ضعیف بوده و در آن سال ها حتی یک دلار هم نمی توانستیم سرمایه گذاری خارجی در استان داشته باشیم.

علیرغم اینکه گلستان فرصت تجارت با کشورهای CIS از طریق راه آهن، هوایی، زمینی و دریایی و حتی حل مشکلات بحرانی از جمله تامین، الوار و دام را دارد، اما همچنان ضعف های روابط خارجی در دولت تدبیر و امید است. به تجارت خارجی گلستان لطمه وارد کرده و این موضوع سرمایه گذاری خارجی را نامطلوب کرده است.

حتی پروژه های واگذار شده به سرمایه گذاران خارجی در استان مانند سواحل بندرترکمن نیز ده ها سال است که در اختیار شرکت عمانی قرار گرفته است.

گاهی شنیده می شود که طرح های سرمایه گذاری در گلستان نوشته می شود و در استان هایی مانند اصفهان و تهران و … اجرا می شود و برخی می گویند گلستان موش آزمایشگاهی برای پروژه های سرمایه گذاری شده است.

استاندار جدید و هزار و یک برنامه برای توسعه گلستان
گلستان با فرصت های بی شمار گردشگری، معدن، کشاورزی و دریا می تواند شیر اقتصاد ایران باشد و در این شرایط بسیاری از تولیدات کشور به این استان وابسته است و درست نیست مردم آن در فقر فرو روند. .

علی محمد زنگنه روز گذشته فاش کرد که با برنامه وارد استانداری گلستان شده است اما برای موفقیت در پیشرفت استان گلستان باید همه دست به دست هم بدهند اما تحرکات برخی رسانه ها نشان می دهد که استاندار جدید همچنان کار می کند. شروع به سنگ زدن دولت سیزدهم نکرده اند و آن هم در حالی است که به برکت دولت قبل مردم در ورطه مشکلات اقتصادی به سر می برند.

زنگنه در مراسم معرفی خود با اشاره به اینکه نرخ مشارکت در استان گلستان پایین است و اگر بخواهیم در حوزه تحول اقتصادی اتفاق بیفتد باید نرخ مشارکت اقتصادی را به حداقل کشوری برسانیم و این شاخص 39 درصدی است. ارتقاء با 44 درصد.

وی به کاهش سهم بیکاری در منطقه گلستان اشاره کرد و افزود: بر اساس این شاخص گلستان وضعیت مطلوبی ندارد و در حال حاضر کم کاری در منطقه 16 درصد است و باید آن را به زیر 10 درصد کاهش دهیم.

استاندار گلستان یادآور شد: حفظ شاخص تسهیلات به سپرده های استان که در گذشته 0.85 بود که نشان می دهد منابع از این استان خارج می شود و باید این شاخص را به یک نزدیک کنیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: امنیت سرمایه گذاری به دلیل وحدت اقوام باید مورد توجه و حفظ قرار گیرد و به ارتقای استان در استفاده از ظرفیت تولید در رتبه دوم استان های کشور به عنوان چشم انداز نگاه می کنیم.

وی افزود: بهبود فضای کسب و کار در استان و نزدیک شدن به میانگین کشوری، توجه به حوزه طرح های عمرانی و زیربنایی، توجه به کشاورزی، شیلات و دامداری که از مزیت های استان است اما بهره وری پایین است. در دستور کار قرار می گیرد.

استاندار گلستان همچنین بر بحث استفاده بی رویه از منابع آبی در بخش کشاورزی، تعدیل قیمت محصولات کشاورزی و افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان و سوق دادن کشاورزی سنتی به سمت مکانیزاسیون تاکید کرد.

این اقدامات شاید آرزو و آرزوی بسیاری از مردم استان باشد و مردم انتظار دارند با توسعه اقتصادی استان گلستان، استان در عرصه های دیگر از جمله اجتماعی و فرهنگی توسعه یابد و آسیب های اجتماعی کاهش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید