دیدار بن سلمان و رئیسی در حاشیه این دیدار در اردن


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918363

منابع لبنانی اعلام کردند که مقامات ایران و عربستان در حاشیه این نشست در اردن دیدار مهمی خواهند داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پایگاه خبری النشره در گزارشی اعلام کرد که پس از نشست آگوست گذشته در بغداد، امان، پایتخت اردن، میزبان نشست منطقه ای عراق در 20 ماه جاری (دسامبر) خواهد بود.

قرار است ایران، ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در این نشست شرکت کنند.

برخی منابع لبنانی با اشاره به اینکه موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان باید در این نشست بررسی شود، مدعی شدند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه این دیدار با یکدیگر دیدار خواهند کرد. جلسه . .

این در حالی است که منابع ایرانی هنوز چنین خبری را تایید نکرده اند.

علاوه بر این، منابع آگاه از فضای آخرین مذاکرات ایران و عربستان سعودی مدعی شدند که دیدارهای تهران و ریاض در بغداد به نتایج ملموسی نرسیده است.

این منابع می گویند که خواسته های عربستان برای گشودن صفحه جدیدی در روابط با ایران بر موضوع جنگ یمن متمرکز است، اما ایران خواهان بازگشایی سفارتخانه ها و توقف مذاکرات در آن سطح است.

این منابع می گویند که پرونده لبنان به هیچ وجه در مذاکرات ایران و عربستان مطرح نشده است.

منابع آگاه با اشاره به اهمیت این دیدار در اردن که با نظارت فرانسه برگزار می شود، از دیدار مهم مقامات ایرانی و عربستانی در حاشیه این دیدار خبر دادند.

در پی گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، کاخ الیزه از برگزاری یک نشست مهم منطقه ای در اردن تا قبل از پایان سال جاری میلادی خبر داد.

کاخ الیزه اعلام کرد که عراق و کشورهای همسایه و همچنین فرانسه در این نشست و همچنین در نشست 28 آگوست 2021 شرکت خواهند کرد.

پیش از این فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سامح شکری و ایمن صفدی وزرای خارجه مصر و اردن گفته بود که نشست منطقه ای دیگری درباره عراق در 20 دسامبر در امان پایتخت اردن برگزار می شود. انتظار می رود ایران و ترکیه نیز در این نشست شرکت کنند.

وی تاکید کرد: دومین دوره نشست بغداد بیستم ماه جاری در امان برگزار می شود که در اولین نشست ایران و ترکیه حضور داشتند و انتظار داریم این دو کشور نیز در نشست آتی شرکت کنند.

فواد حسین با اشاره به اینکه این نشست عمدتاً برای حمایت از عراق برگزار شد، تاکید کرد که کشورش با چالش هایی مواجه است و برای غلبه بر آنها نیازمند برقراری روابط منطقه ای و بین المللی است.

اخیرا فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای گفته است که ایران بخشی از منطقه و همسایه ماست.

وی گفت: ما همچنان با همسایگان خود در ایران ارتباط برقرار می کنیم.

فیصل بن فرحان گفت که ما سخنان مثبتی از ایران می شنویم و امیدواریم این سخنان به روابط مثبت تبدیل شود.

از سوی دیگر، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: مذاکرات ایران و عربستان به مرحله دیپلماتیک مرحله امنیتی رسیده است و اهمیت این گام در همگرایی رویکردها و حل اختلافات بین دو کشور است. دو کشور که منافع هر دو کشور و کل منطقه را تامین می کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک شدن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان سعودی در بغداد زیر نظر وزارت امور خارجه برگزار شد.

وی گفت: ما به هماهنگی دو طرف ادامه می دهیم تا جلسات آتی برگزار شود و توافقات بیشتری حاصل شود.

پیشتر عبدالرحمن الجماح نماینده دائم عربستان سعودی در اتحادیه عرب در حاشیه نشست اتحادیه عرب در الجزایر در گفت و گو با شبکه الشرق گفته بود که ایران همسایه ما است و عربستان همیشه به سمت آن کشور دراز است. برای دستیابی به توافق با ایران. توافقی برای توقف اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی.

پیش از این، محمد شیعه السودانی، نخست وزیر جدید عراق، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود گفته بود که امیدوار است در دوران نخست وزیری خود، میزبانی مذاکرات ایران و عربستان در بغداد را ادامه دهد.

وی تاکید کرد که پیام هایی در رابطه با ادامه تلاش های بغداد برای تسهیل گفتگو بین ریاض و تهران دریافت کرده است.

سودانی بدون اشاره به جزئیات گفت: از ما خواسته شده که به این تلاش ها ادامه دهیم.

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تاکنون پنج دور در بغداد مذاکره کرده اند که قرار است دور ششم آن نیز برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید