دیدار سفیر پرتغال با شهردار تهران/ تحریم های سخت مانع پیشرفت ایران نمی شود


ساعت: 20:25
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844294

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تحریم های سرکوبگرانه آمریکا علیه ملت ایران اوج بی عدالتی را نشان داده است، گفت: اما این موضوع مانع از پیشرفت چشمگیر ملت ایران در عرصه های مختلف نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارلوس کاستا نوش سفیر پرتغال در ایران با حضور در ساختمان شهرداری تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار کرد.

در این دیدار شهردار پرتغال با ابراز امیدواری از اینکه حضور سفیر پرتغال در ایران بتواند ظرفیت دو کشور ایران و پرتغال را فعال کند، گفت: امیدوارم دو ملت ایران و پرتغال بیش از پیش یکدیگر را ببینند. بیا نزدیکتر.

زاکانی ضمن تبریک عید ملی پرتغال و آرزوی بهترین ها برای ملت و دولت پرتغال، افزود: بسیار خوشحالم که نظر سفیر پرتغال بر همکاری و همکاری لیسبون و تهران است. باید اعلام کنم که مسیر شهرهای دوقلو تهران و لیسبون را دنبال می کنیم و ماه آینده این توفیق را خواهیم داشت که میزبان یک سری شهرهای خواهرخوانده با تهران باشیم. به همین دلیل از شهردار لیسبون برای حضور در این جلسه دعوت کرده ایم و امیدواریم شاهد حضور شهردار لیسبون باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در ایران به ویژه تهران گفت: تهران ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری با پرتغال دارد و اینکه ما (ایران) تحت تحریم های آمریکا هستیم، واقعیت تلخی است. این واقعیت تلخ به ملت ایران لطمه زده است و شرایط سختی برای ما به خاطر این تحریم های سرکوبگرانه ایجاد شده است.

زاکانی با تاکید بر اینکه تحریم های سرکوبگرانه آمریکا علیه ملت ایران اوج بی عدالتی را نشان داده است، افزود: این بهای استقلال طلبی ملت ایران و عذرخواهی بیشتر است اما این موضوع مانع از پیشرفت چشمگیر ملت ایران در عرصه های مختلف نخواهد شد. مناطق.

وی تصریح کرد: هر چه سختی ها و تنگناها بیشتر شود، عزم و اراده ما برای تلاش و پیشرفت بیشتر بیشتر می شود. پیشرفت های ما در علم، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و سایر حوزه های علمی نشان می دهد که تحریم های سرکوبگرانه نتوانسته اراده مردم ایران را زیر پا بگذارد.

شهردار تهران گفت: ما معتقدیم برای داشتن روابط نزدیکتر با پرتغال و سایر کشورها باید تحریم ها برداشته شود اما تحریم ها واقعیتی است که وجود دارد و با پذیرش این واقعیت باید به گسترش روابط ادامه دهیم.

این تهدید با اشاره به سه محور مسائل اقتصادی، فرهنگی و ورزشی که در این نشست مطرح شد ادامه داد: در حوزه ورزش و موضوعات دیگری مانند تهران – بزرگترین کلانشهر غرب آسیا با جمعیت روزانه 13 میلیون نفر – علاقمند به همکاری بهره برداری و تبادل تجربه بین ما دو شهر تهران و لیسبون هستیم.

وی با اشاره به تجربه لیسبون در حمل و نقل پاک گفت: یکی از مشکلات جدی ما حمل و نقل است که می توان آن را موضوعی دانست و از تجربه و ظرفیت تهران و لیسبون بهره برد.

شهردار تهران گفت: مسائل زیست محیطی، پسماند و خدمات شهری از دیگر حوزه هایی است که می توانیم تجربیات خود را در آن به اشتراک بگذاریم و علاقه مندیم سطح روابط خود را ارتقا دهیم.

زاکانی با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی ادامه داد: در کنار حوزه اقتصادی و زیست محیطی، مسائل فرهنگی نیز برای ما مهم است و از ارتباط و همکاری در حوزه فرهنگ و سینما استقبال می کنیم.

وی گفت: یکی از ویژگی های تهران ظرفیت بالای این کلانشهر در حوزه سینما و گردشگری است. تهران فرصت های بی نظیری در زمینه گردشگری، موزه ها و عتیقه جات دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

شهردار تهران گفت: آثار باستانی کشف شده در تهران نشان می دهد که تهران 7 هزار سال قدمت دارد و بسیار خرسندیم که فرصتی برای افزایش خدمات گردشگری بین دو کشور فراهم کنیم.

زاکانی با اشاره به علاقه ایران و پرتغال به فوتبال ادامه داد: فوتبال می تواند نقطه تماس و امید کسب افتخار برای ایران و پرتغال باشد.

وی افزود: منافع زیادی وجود دارد تا بتوانیم از این طریق روابط ایران و پرتغال را افزایش دهیم و خارج از تحریم های سرکوبگرانه راه های مختلفی برای رسیدن به این اهداف وجود دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه 500 دانشجوی ایرانی در پرتغال تحصیل می کنند، گفت: امیدوارم بتوانیم در مقاطع مختلف به ویژه سطوح علمی همکاری داشته باشیم و حضور این تعداد دانشجوی ایرانی در پرتغال می تواند فرصت تعامل را به ما بدهد. گسترش دهید، زیرا این مسائل برای ما مهم است.

زاکانی ادامه داد: ملت ما ملتی علم دوست است و معتقدیم علم و دانش برای ملت ها افتخارآفرینی می کند.

وی با اشاره به دوران کرونا گفت: پرونده بیماری کرونا به تدریج رو به پایان است و ایران پیشرفت های علمی خوبی در وضعیت کرونا داشته است. این موضوع به ما توصیه می‌شود، وقتی به خودمان تکیه کنیم می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.»

کارلوس کاستا انوس سفیر پرتغال در ایران با اشاره به روابط سیاسی دو کشور گفت: ما به گفتمان سیاسی اعتقاد داریم و راه درست ادامه گفتمان سیاسی است.

سفیر پرتغال در ایران ادامه داد: با توجه به تحریم ها علیه ایران، شرایط برای سرمایه گذاری در شرکت های پرتغالی مناسب نیست، اما امیدواریم در مذاکرات نتایج خوبی حاصل شود. همچنین باید تاکید کنم که در این شرایط هم شرکت های پرتغالی در ایران فعالیت می کنند.

کاستا نژوس ادامه داد: همچنین می توانیم در زمینه مسائل فرهنگی و هنری با یکدیگر همکاری داشته باشیم و امیدواریم با همکاری دو دانشگاه تهران و علامه طباطبای امکان ایجاد دپارتمان پرتغالی فراهم شود.

وی گفت: دیپلماسی ورزشی می تواند برای هر کشوری در سایر کشورها چهره مثبتی ایجاد کند.

کوستا نژوس ادامه داد: در حوزه همکاری مشترک شهرداری های تهران و لیسبون می توان گفت که فکر می کنم حمل و نقل می تواند یکی از موضوعات بین ما باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید