دیپلماسی منطقه ای تهران – بغداد


ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915264

رهبران با اشاره به دیپلماسی منطقه ای تهران – بغداد گفتند: سفر محمد شیعه سودانی نخست وزیر عراق به تهران از جنبه های مختلف حائز اهمیت است، چنین سفری یک پیروزی مهم برای عراق و ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، سفر محمد شیعه سودانی نخست وزیر عراق به تهران در ابعاد مختلف حائز اهمیت است، چنین سفری یک پیروزی مهم برای عراق و ایران و از سوی دیگر یک شکست استراتژیک برای آمریکا و همه کشورهای جهان است. دشمنان مقاومت بله، اما نباید فراموش کرد که سودانی‌ها، یا بهتر است بگوییم نخست‌وزیر عراق، یک بحران ساختگی عمیق و طولانی را پشت سر گذاشت، آن بحران، دولت بی‌سری بود که بسیاری از دشمنان هر دو ملت روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند.

همان بحرانی که هنوز در لبنان حل نشده و کشور را در یک روند سیاسی پیچیده و فرسایشی فرو برده است. همان بحرانی که در ایران به وجود آمد و عده ای که نانشان در ایجاد بحران بود به آن دامن زد. به طور خلاصه، سفر آقای سودانی به ایران نمایشی از پیروزی این کشور بر این بحران سازان بود. این پیروزی می تواند مقدمه ای برای پیروزی ملت لبنان برای عبور از چنین بحرانی باشد.

اوضاع سیاسی لبنان پیچیده تر از وضعیت سیاسی عراق نیست و به دلیل شباهت این دو بحران می توان امیدوار بود که لبنان به سلامت از این بحران های کاذب عبور کند. از نظر اقتصادی این سفر قابل توجه تلقی می شود، هرچند جزئیات زیادی در اینجا منتشر نشد، اما آنچه در رسانه ها منتشر شد نیز به خودی خود قابل توجه است. بررسی سازوکار دریافت تقاضای برق و گاز ما از عراق که نزدیک به هفت میلیارد دلار است و در کنار تلاش دو کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری سالانه از 10 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار است. از نکات مهم اقتصادی مربوط به این سفر است.

جدیت اجرای طرح پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور که پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تصویب شد، می تواند یکی دیگر از ابعاد مهم این انتخابات و این سفر باشد. این شاید مهمترین دلیل عصبانیت آمریکا از انتخاب آقای سودانی باشد.

یکی از ابعاد و اهداف مهم مذاکرات دو طرف در این سفر جنبه نظامی و امنیتی آن است. این را از گزارش های منتشر شده در رسانه های منطقه به ویژه عراق از این سفر می توان فهمید، برخی رسانه ها و کارشناسان عراقی می گویند سودانی ها در رأس یک هیات سیاسی-اقتصادی برای امضای توافقنامه ها و تفاهم نامه ها به ایران می روند. دیگران جنبه امنیتی و نظامی سفر وی را با توجه به تحولات اخیر مربوط به اقلیم کردستان عراق و حمایت ایران از مقر گروه های جدایی طلب ضدایرانی در منطقه و همچنین هماهنگی بین دو کشور برای حفاظت از نیروهای عراقی در مقابل بررسی می کنند. مرزهای مشترک جمهوری اسلامی آنها عراق را برجسته تر می بینند تا از ورود جدایی طلبان و براندازان به ایران جلوگیری کنند.

رهبران همایون، تحلیلگر سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید