دیپلماسی نفت مولفه ای از قدرت ایران در وین است/ مذاکرات آمریکا و اروپا برای دامن زدن به بحران بر سر تسلط خاورمیانه.


ساعت: 12:16
تاریخ انتشار: 14/29/1400
کد خبر: 1816738

محمدرضا اکبری گفت: ایران به دلیل بحران غرب ناشی از جنگ روسیه و اوکراین که معادله را مشخص می کند، نقش ویژه ای در مذاکرات وین دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا اکبری، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی ایران درباره ملی شدن صنعت نفت به تیتریک گفت: مالیات منبع درآمد بسیاری از کشورهای پیشرفته است که منابع طبیعی برای فروش و تبدیل ارزش افزوده خود را ندارند.

اکبری افزود: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای نفت خیز مانند ایران منبع درآمد دیگری از طریق فروش نفت دارند که اقتصاددانان همواره از دو منظر متفاوت به آن نگاه می کنند.

وی گفت: برخی معتقدند وجود نفت به نوعی باعث شده تا انضباط مالی در کشور نادیده گرفته شود و شاید اگر نفت نبود و باید روی صنایع دیگر متمرکز می شدیم، کشور ما از وضعیت فعلی پیشرفته تر بود. . ”

اکبری افزود: برخی دیگر معتقدند فروش نفت به کمک دولت ها آمده و توانسته اند از فروش نفت به عنوان منبع هزینه های جاری و عمرانی استفاده کنند، در واقع می توان شاهد جهش در رونق کشور بود.

این استاد دانشگاه گفت: برخی از کارشناسان قطر، بحرین، امارات و عربستان را پیشتازان رفاه می دانند و معتقدند به لطف فروش نفت به این سطح از پیشرفت رسیده اند. در مقابل، نفت همیشه پیشرفت نداشته است، زیرا عراق، ونزوئلا و کشورهای آفریقایی نفت می فروشند.

وی افزود: در بودجه سالانه کشور میزان قیمت گذاری به دلار به ازای هر بشکه نفت تاثیر ویژه ای بر بودجه دارد و این روند همچنان حاکم است. البته از گذشته تا به امروز انتقاداتی نسبت به فروش نفت وجود دارد، زیرا عموم مردم معتقدند درآمدها باید صرف اقدامات عمرانی شود نه هزینه های جاری کشور.

اکبری گفت: قبل از پیروزی انقلاب، فروش نفت و امتیاز نفت کشورمان بین کشورهای استعمارگر مانند آمریکا و انگلیس و سایر کشورها رد و بدل می شد و آنها به دنبال دسترسی به منابع نفتی ایران بودند.

وی افزود: افزایش قیمت نفت در دولت های مختلف تاثیرات زیادی داشته است، ایران قبل از انقلاب در مقاطعی به تجهیزات سرمایه ای عمل می کرد اما فایده ای نداشت، پس از انقلاب نیز قیمت نفت بر توسعه شهر تاثیر گذاشت.

اکبری گفت: طی یک دهه اخیر تحریم ها علیه ایران یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور بوده و از 3 میلیون بشکه قبل از تحریم ها به کمتر از یک میلیون بشکه کاهش یافته و منجر به مشکلات بودجه دولت و فعالیت های عمرانی فراوان شده است. دور زدن تحریم ها کارساز بوده است.

وی افزود: با توجه به توافق احتمالی وین و بحران غرب بر سر جنگ روسیه و اوکراین، ایران نقش ویژه ای در افزایش قیمت سوخت و انرژی در اروپای غربی دارد. قبل از جنگ روسیه، نفت در اوکراین 70 دلار در هر بشکه بود، اما امروز به 120 دلار رسیده است و به بالاترین حد خود خواهد رسید.

اکبری گفت: جدیت و دست برتر ایران در مذاکرات نفتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا غرب تصور می کرد ایران از موضع ضعف صحبت می کند. علاوه بر این، رزمایش سپاه و انهدام ستاد جاسوسی اسرائیل، موضع ایران را برای غرب در مذاکرات مشخص کرد.

وی در پایان با اشاره به نقش بی بدیل ایران در اقتصاد نفتی خاطرنشان کرد: غیبت ایران اغلب معاملات را مختل می کند، بنابراین امیدوارم کشورمان جایگاه خود را در اقتصاد جهانی نفت به دست آورد و نفت را برای سرمایه گذاری بفروشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید