ذبح قو در تالاب سرخرود محمودآباد کذب محض است/ تلف شدن 170 راس و بز وحشی بر اثر طاعون در مازندران

ساعت: 10:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1792968

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه خبر کشته شدن 500 قلاده قو در تالاب سرخرود کاملا کذب است، می گوید: اما این به معنای عدم تخلف نیست. وی گفت: به محض دستگیری چند متخلف حرفه ای، چنین اخباری علیه محیط زیست در فضای مجازی منتشر شد و مشخص است که می خواهند تلاش حافظان محیط زیست را خنثی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، هفته گذشته ماجرای ذبح و سر بریدن 500 قلاده قو مهاجر به مازندران و همچنین تلف شدن دسته جمعی نزدیک به 40 راس کل و بز وحشی در کوه های کلارداش در فضای مجازی محیط زیستی بازخورد زیادی از سوی مردم و دوستداران محیط زیست داشت. .

اظهارات و اخباری با ادبیات تند که گوی سهل انگاری و بی احتیاطی را در محیط انداخت و همین امر واکنش های مردمی زیادی را در فضای مجازی علیه محیط زیست به دنبال داشت.

برای روشن شدن تاریخچه و همچنین اطلاع از جزییات و صحت این خبر بر آن شدیم تا گفتگویی را با مدیرکل محیط زیست مازندران ترتیب دهیم تا شما مخاطبان گرامی را از تاریخچه مطلع کنیم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در واکنش به کشتار قوها در تالاب سرخرود گفت: سر بریدن قو را کاملا شفاف کردیم و مدیر محیط زیست محمودآباد علنا ​​و صریحا خبر کشته شدن قوها را تکذیب کرد. تالاب سرخرود.»

وی افزود: در همین راستا فیلمی درباره محیط زیست تالاب سرخرود تهیه و منتشر شده و عنوان شده که کشتن قوها کاملا ساختگی است.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: محیط بانان به صورت مستمر در منطقه حضور دارند و مناطق، تالاب ها و زیستگاه های حیات وحش را رصد می کنند و اتفاقاً تاکنون چندین متخلف حرفه ای در این منطقه دستگیر شده اند.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: به محض دستگیری این معدود متخلفان حرفه ای، چنین اخباری علیه محیط زیست منتشر و در فضای مجازی منتشر شد و دلیل این امر کاملاً مشخص است که این متخلفان می خواهند تلاش نیروهای محیط زیست را خنثی کنند.

وی تصریح کرد: به طور متوسط ​​سالانه بین 500 تا 700 مهاجر قوی به تالاب سرخرود می آیند که به جز سال گذشته به دلیل سرمای شدید سیبری، 4 هزار قو به این تالاب آمدند و امسال نیز حدود 500 قو به این تالاب آمدند. از نو.”

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: روز گذشته قوها توسط همکاران محیط زیست سرشماری شدند و در این پایش تنها 550 قو سرشماری شدند.

ابراهیمی کارنامی گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر کشته شدن 500 قلاده قو در این تالاب کاملا کذب است اما به معنای عدم وجود تخلف نیست. اینکه امسال دستگیری و افشاگری داشتیم یعنی تخلفاتی وجود دارد.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر خالی بودن پناهگاه حفاظت از محیط زیست در این تالاب و کمبود محیط بان گفت: اتفاقا امسال اقدامات حفاظتی را در این تالاب تقویت کرده ایم و این پناهگاه فقط برای استراحت و این کار نصب شده است. به این معنی نیست که باید در این محیط ها باشد.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: طی هفته های اخیر 28 قلاده قو طی سه کشفیات رهاسازی و نجات یافته اند. البته برخی از قوها نیز از این بیماری درمان می شوند.

شیوع طاعون گزارش شده است

ابراهیمی کارنامی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر تلفات جمعی کل بزهای وحشی در کلارداش بر اثر طاعون و متعاقب آن عدم جمع آوری لاشه این حیوانات از محیط زیست خاطرنشان کرد: به کل و بزهای وحشی در کلارداش.

وی افزود: بیشتر این مناطق که زیستگاه بزهای کامل و وحشی در کلارداش است صعب العبور بوده و حضور محیط بانان در این مناطق در این فصل از سال که با یخبندان و برف همراه است تقریبا غیرممکن خواهد بود. “

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به توصیه ها و هشدارهای دامپزشکان در این زمینه گفت: تردد در محدوده شیوع این بیماری باید بسیار کم باشد چرا که تردد باعث سرایت ویروس به سایر مناطق و افزایش طبیعی آن می شود. تلفات

ابراهیمی کارنامی گفت: البته همکاران ما قبل از بارش برف در این مناطق حضور داشتند و تا حد امکان اجساد کامل و بزهای تلف شده را دفن کردند اما پس از بارش برف کار بسیار سخت شد و اکنون که برف به دلیل افزایش دما در حال افزایش است. “این اجساد را زیر برف دفن کنید.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر با هماهنگی کوهنوردی مقرر شد این اجساد در حین اعزام به منطقه جمع آوری و دفن شوند.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: از ابتدای شیوع این بیماری در اوایل مهرماه تاکنون تعداد تلفات این ویروس در مازندران به حدود 170 رأس و بز وحشی رسیده و همچنان ادامه دارد.

ابراهیمی کارنامی با گلایه از برخی اظهارات غیرمنصفانه علیه محیط زیست گفت: محیط بانان دائما در حال تلاش و حضور هستند و مناطق کوهستانی که شیوع این بیماری در کلارداش کاملاً صخره ای و یخ زده است و حضور محیط بانان در آن غیرممکن است. این مناطق…”

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است این خبر توسط چند کوهنورد در فضای مجازی منتشر شده و با هماهنگی های انجام شده در روزهای آینده با اعزام تیم کوهنوردی به همراه محیط بانان این اجساد جمع آوری خواهد شد.

به گزارش بالا؛ استان مازندران زیستگاه گونه های بسیار کمیاب و ارزشمند حیات وحش است که متاسفانه در سال های اخیر مورد هجوم دلالان قرار گرفته است. اگرچه در مورد اخیر خبر منتشر شده از سوی دستگاه مربوطه بلافاصله تکذیب یا پیگیری شد، اما انتشار چنین اخباری در فضای مجازی افکار عمومی را جریحه دار می کند و تلاش مرزبانان را نیز زیر سوال می برد که نظارت مردم بر قوه قضائیه را می طلبد. قبل از اظهار نظر یا انتشار چنین خبری دقیق است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید