«ذوب» یکی از جهت گیری های مهم در صنعت هسته ای است


ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 08/01/1401
کد خبر: 1905360

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همجوشی هسته‌ای یکی از حوزه‌های مهم و امیدوارکننده‌ای است که جهان به‌صورت فردی و گروهی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آن انجام می‌دهد و منبع پایدار انرژی محسوب می‌شود و همه کشورها در این زمینه به آن نیاز خواهند داشت. دراز مدت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین اجماع ملی گداخت هسته ای با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، نوروزی قائم مقام سازمان و مدیرعامل شرکت فناوری های پیشرفته ایران و جمعی از اساتید و پیشکسوتان هسته ای برگزار شد. در سایت این سازمان

اسلامی در حاشیه این نشست اظهار داشت: ذوب یکی از حوزه های مهم و امیدبخشی است که دنیا به صورت فردی و جمعی در آن سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام می دهد و منبع انرژی پایدار محسوب می شود و در درازمدت همه کشورها این کار را انجام خواهند داد. به آن نیاز دارد.”

و افزود: اگر امروز با انسجام بیشتر و استفاده از همه امکانات و ظرفیت در این مسیر حرکت نکنیم، قطعا نسل های آینده ما را نخواهند بخشید.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در این راستا داشتن برنامه و نقشه راه که تمام ظرفیت ها را درگیر کند در کنار آموزش نیروی انسانی و توسعه زیرساخت ها از مهم ترین موضوعاتی است که در کل راهبردی مورد بحث قرار گرفته است. سند سازمان

وی ادامه داد: به همین منظور و همزمان با ایام فرخنده میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (علیه السلام) اولین جلسه همجوشی ملی همجوشی در یکی از سایت های سازمان انرژی اتمی برگزار شد. جلسه ای که با همه معلمان گفتگوی خوبی داشتیم و مطالب و دیدگاه های خود را بیان کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: بر اساس پیش نویس نقشه راه تهیه شده توسط کارگروه تخصصی، اهداف، اقدامات آتی و نقشه راه در حوزه همجوشی هسته ای را با رایزنی با وزارت نیرو تدوین و نهایی خواهیم کرد. اساتید متخصص و برجسته در این زمینه. بنابراین برنامه های آینده بر اساس این نقشه راه تنظیم می شود تا بتوانیم به امید خدا گام بلندی در این راه برداریم.

علی نوروزی قائم مقام سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت فناوری پیشرفته ایران به عنوان میزبان اولین همایش ملی و ششمین جلسه شورای هماهنگی پروژه همجوشی هسته ای کشور در این مراسم در خصوص پروژه همجوشی گفت: تاریخچه و اهمیت انرژی در جهان، “مردم همیشه نیاز دارند تا نیازهای خود را برآورده کنند.” او به انرژی نیاز داشت. ابتدا این انرژی ها را با سوزاندن چوب و انواع روغن های گیاهی و حیوانی که در اطراف محل زندگی اش بود به دست می آورد.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و کشف منابع زیرزمینی مانند منابع فسیلی، انرژی شکل جدیدی به خود گرفت. در واقع بشریت یاد گرفته است که از این انرژی برای دستیابی به رشد و ارتقای صنعت، رفاه یا علم و فناوری استفاده کند، بنابراین به دنبال سوخت های فسیلی رفت.

نوروزی اضافه کرد: اما سوخت های فسیلی معایب زیادی هم دارند که از آن جمله می توان به آلودگی محیط زیست، انتشار گازهای گلخانه ای، بیماری و در نهایت آسیب به لایه اوزون اشاره کرد. به تدریج با پیشرفت علم و فناوری، بشر به دنبال منابع جدید انرژی از جمله انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی و غیره است که آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کند، اما این انرژی ها دارای مشکلاتی از جمله کامل بودن هستند. بستگی به شرایط آب و هوایی دارد، برای مثال، زمانی که خورشید در آسمان نیست یا باد می وزد، عملاً هیچ انرژی تولید نمی شود.

نایب رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف انرژی در کشورهای جهان و پاسخگو نبودن منابع انرژی قبلی، دانشمندان به فکر دستیابی به انرژی های جدید افتادند. منابع انرژی که به طور گسترده در دسترس هستند و نیازهای جوامع را برآورده می کنند و مقرون به صرفه، پاک و بدون آلودگی هستند و می توانند به عنوان منبع اولیه انرژی مورد استفاده قرار گیرند. با این مقدمه 85 سال پیش، استفاده انسان از انرژی هسته ای آغاز شد. در این سال ها اکثر کشورهای دنیا از این انرژی استفاده می کنند.

وی گفت: انرژی هسته‌ای را می‌توان به دو صورت در دسترس قرار داد، نوع رایج‌تر آن انرژی حاصل از شکافت هسته‌ای است به‌طوری که عنصر سنگینی مانند اورانیوم 235 شکافته شده و قطعات شکافت به هسته‌های سبک‌تری تبدیل می‌شوند. در این فرآیند مقداری ماده به انرژی تبدیل می‌شود و از این انرژی برای مقاصد مختلف جامعه استفاده می‌شود.

نوروزی افزود: نوع دیگری از تولید انرژی به نام گداخت هسته ای است که بسیاری از کشورهای دنیا در تلاش هستند تا از گداخت هسته ای انرژی بگیرند و تلاش ها و مسابقات بین المللی زیادی در این راه انجام شده است. بر خلاف شکافت که در آن یک هسته بزرگ شکافته می شود، در همجوشی هسته ای دو هسته سبک و دو هسته کوچکتر با هم برخورد می کنند. پس از برخورد آنها همجوشی صورت می گیرد و در این روش مقداری از ماده به انرژی تبدیل می شود. برخوردها در این روش باید به گونه ای باشد که بر نیروهای ناشی از هسته های مثبت غلبه کرده و دو هسته به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک شوند تا این فرآیند اتفاق بیفتد. بنابراین انرژی بسیار بالا و دمای بسیار بالا تا حدود 100 میلیون درجه سانتیگراد گرما مورد نیاز است. بدون شک کنترل و حفظ این دما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مهندسی در جهان است و پیچیدگی‌های تکنولوژیکی زیادی را به همراه دارد.

وی بیان کرد: کشورهای جهان با صرف هزینه‌ها و منابع هنگفت برای دستیابی به منبع انرژی پاک و بادوام مانند گداخت هسته‌ای تلاش می‌کنند. دلیل تمام فعالیت های فریبنده و جذاب در این ابر پروژه وجود سوخت بی نهایت و فراوان، در واقع ایزوتوپ های هیدروژن، دوتریوم است که به وفور در جهان وجود دارد و مقدار کمی از آن مقادیر بسیار زیادی انرژی تولید می کند. به همین دلیل است که همجوشی منجر به بی نهایت انرژی پاک می شود که به اعتقاد من استراتژیک ترین انرژی در آینده بشریت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فناوری پیشرفته ایران گفت: یک نکته بسیار مهم وجود دارد که همجوشی نیز مانند شکافت هسته ای مملو از فناوری پیشرفته و فناوری جدید و پیچیده در زمینه فناوری ابررسانا است که در دستگاه های MRI یا پرسرعت استفاده می شود. قطارهای الکتریکی یا فناوری های مرتبط با مواد پیشرفته. که این مواد قادر به تحمل میلیون ها درجه گرما هستند و استفاده از این فناوری به توسعه صنعت فضایی کمک می کند و سایر فناوری های مرتبط با شتاب دهنده هایی که در پزشکی و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، کاربردهای بسیار مهمی خواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دو نوع انرژی حاصل از شکافت هسته ای و همجوشی برای بشریت در حال حاضر و آینده بسیار مهم و مفید است. در کشور عزیز اسلامیمان ایران چندین سال است که تحقیقات مربوط به گداخت هسته ای آغاز شده و خوشبختانه در دولت سیزدهم در حال افزایش است و امیدواریم بتوانیم اخبار خوب و دلگرم کننده ای را در زمینه گداخت هسته ای به مردم عزیز ارائه کنیم. چند سال آینده..

دیدگاهتان را بنویسید