رئیس، هشت ماه ریاست جمهوری، بدون باز کردن پیش نویس

رئیس، هشت ماه ریاست جمهوری، بدون باز کردن پیش نویس

روز جدید سوال اینجاست که دلیل افتتاح نشدن پروژه ها چیست؟ آیا دولت سیزدهم با تصمیمی غیرکارشناسی پروژه های موفق دولت روحانی را کنار گذاشت؟ یا اینکه کشف آنها به مرور زمان به تعویق افتاده است تا در نتیجه تلاش دولت سیزدهم به عنوان تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد؟

رسول سلیمی: در حالی که دولت روحانی بسیاری از پروژه های ملی و استانی را در مراحل پایانی خود به دولت سیزدهم واگذار کرده و حتی آماده افتتاح است، رئیسی در 9 ماه فعالیت خود حتی یک پروژه مهم را کشف نکرده است. وی در عین حال همواره در جریان تلاش شبانه روزی کشور و آسایش مردم بود و وی و مسئولان فعلی دولت بارها بر افزایش درآمدهای نفتی و ارزی مورد نیاز ایران برای توسعه پروژه های مختلف تاکید کرده اند.

حال سوال اینجاست که دلیل افتتاح نشدن پروژه ها چیست؟ آیا دولت سیزدهم با تصمیمی غیرکارشناسی پروژه های موفق دولت روحانی را کنار گذاشت یا به مرور زمان افتتاح آنها به تعویق افتاد تا در نتیجه تلاش های دولت سیزدهم به عنوان تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سوال، بررسی وضعیت پروژه های دولت دوازدهم روشنگر خواهد بود

روحانی: پروژه ها و طرح های زیادی را آماده افتتاح برای دولت بعدی گذاشته ایم

حسن روحانی از اوایل سال 1399 طرح افتتاح را از روز پنجشنبه آغاز کرد و در پایان دولت دوازدهم 88 برنامه برای افتتاح این پروژه انجام شد. راه اندازی این پروژه ها در بحبوحه تحریم های هوشمند آمریکا به نمادی از مقاومت ایران در برابر آمریکا تبدیل شده است. اگرچه آن روزها رسانه های داخلی نسبت به افتتاح این طرح ها بی تفاوت بودند، اما حالا که دولت سیزدهم می گویند دولت قصد دارد با نگاه به درون، سیاست داخلی را از سیاست خارجی جدا کند، معلوم نیست چرا دولت، هیچ پروژه ای توسط ابراهیم کشف نشد. رئیسی.

روحانی در این خصوص گفت: برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی برای ماه‌ها و سال‌های آینده آماده شده است که دولت آینده با تکمیل همان پروژه‌هایی که در حال ساخت و تکمیل است، می‌تواند هر پنجشنبه یا هر هفته افتتاحیه‌های خود را افتتاح کند. روز هفته. “” ادامه” دولت روحانی تنها در یک ماه گذشته 97 درصد روستاهای استان فارس، 696 طرح بهداشتی در 10 استان کشور، بهره برداری از پنج طرح آب و برق را تحت پوشش قرار داده است. با اعتباری بالغ بر 432 میلیارد تن، افتتاح جاده سنندایی – مریوان 6 پروژه بزرگ صنعتی و معدنی با وام 35 میلیارد و 770 میلیون ریال در استان های یزد، زنجان، هرمزگان و آذربایجان شرقی، تکمیل زنجیره فولاد یکی از مهمترین پروژه ها است. پروژه های مهم

این انتظار با انتشار خبر فروش نفت به عنوان دستاورد دولت سیزدهم در اسفند 1400 تقویت شد که بارها از سوی وزیر نفت اعلام شد و تاکید کرد که تحریم های آمریکا هیچ تاثیری بر فروش نفت ندارد و ایران نیز از ایران پول دریافت می کند. حداقل پروژه هایی که پیش بینی می شد تا پایان سال 1400 تکمیل شود توسط ابراهیم رئیسی افتتاح می شود. به عنوان مثال وزیر راه وقت در تیرماه 1400 گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده 70 کیلومتر باقی مانده از پروژه راه آهن سنندج – همدان را پیدا کنیم، بنابراین به زودی شاهد بوق قطار در ایستگاه صلوات آباد خواهیم بود. سنندج و تلاش ما این است که “تا پایان سال 1400 می توانیم 200 کیلومتر راه روستایی کردستان را مدیریت کنیم.” اما افتتاح پروژه ها در حالی صورت می گیرد که دولت سیزدهم مدعی دریافت مطالبات ارزی است. جواد اوجی وزیر نفت در این خصوص گفت: 43 میلیارد دلار درآمد حاصل از صنعت نفت در سال 1400 بوده است. در حالی که درآمد نفتی در سال 1378 حدود 1.2 میلیارد دلار بود، دولت دوازدهم در این شرایط استثنایی پروژه های عمرانی و صنعتی را به پایان رساند.

گسترش تاج و تحریم ها مانع از افتتاح پروژه ها نشد

اگرچه انتظار می‌رفت قطار تحلیف دولت روحانی با اپیدمی ولیعهد و تحریم‌های ترامپ به تعویق بیفتد، اما با برنامه‌ریزی در بودجه‌های 1399 و 1400، پروژه‌های عمرانی و صنعتی در اولویت دولت قرار گرفت. ارتباط تصویری و مخابراتی روحانی با وزرا و مدیران این روزها مانع از اجرای و کشف پروژه های خدمت به مردم نشده است. در این شرایط روحانی تلاش کرد با ابزار مذاکره فشار تحریم ها را از بین ببرد و راه را برای افزایش گشایش پروژه هایی که با تزریق منابع مالی قابل باز شدن است، افزایش دهد.

نماینده مجلس: سطح توقع مردم آنقدر پایین آمده که دیگر پل و جاده نمی خواهند/ گرانی مرغ و تخم مرغ و کره چه ربطی به آمریکا و تحریم دارد؟

دست از دستور دولت سیزدهم بردارید؟

روحانی در ماه‌های پایانی حکومت خود به دنبال افزایش افتتاح پروژه‌هایی بود که می‌توانست با لغو تحریم‌ها، خدمات رسانی به مردم را با حمایت دولتی آغاز کند. روحانی در ماه های پایانی حکومتش گفت: در این دولت روی تحریم ها خیلی کار شده است. البته من نمی خواهم چند نکته را بگویم، ممکن است تحریم ها تمام شود. اما همه ما باید همین کار را با اجماع و اجماع انجام دهیم. به نظر من بخش‌های اصلی تحریم‌ها به نظر من به توافق ختم شده است. البته این توافق باید زمانی تکمیل و اجرا شود که تکمیل شود».

روحانی در این خصوص با انتقاد از مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اصل 60 قانون اساسی ما حاکم می شد و یازدهم آذر نقض نمی شد، تحریم های مردم در اسفند ماه برداشته می شد و امروز مردم شرایط را خواهند دید. در کشور در فروردین، اردیبهشت، خرداد و «یک تیر دیگر دیدند.» روحانی به قانون راهبردی رفع تحریم ها اشاره می کند. قانونی که در ابتدای دولت سیزدهم به فراموشی سپرده شد و دیگر نمایندگان مجلس نیازی به اجرای آن در دولت سیزدهم ندارند.

این تناقض زمانی پررنگ می شود که دولت روحانی تلاش کرد مبالغ حاصل از فروش نفت را برگرداند و در شرایط سخت و عدم توافق موفق شد افتتاح پروژه های شهری و روستایی را تا پایان دولت ادامه دهد، اما به اختصار نگاه کنید. وزیر نفت . سیزدهم که گفته است «درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، میعانات گازی، صادرات گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی نسبت به سال گذشته (1399) 2.5 برابر و خالص صادرات گاز طبیعی بیش از سال گذشته بوده است. این سوال که دولت سیزدهم چگونه با وجود انباشته شدن پول حاصل از فروش نفت از افتتاح پروژه های آماده خودداری می کند؟

آنچه یکی از کارکردهای موثر احمدی نژاد و روحانی تلقی می شد این بود که افتتاح پروژه های عمرانی و صنعتی در بحبوحه تحریم های آمریکا و اگر مردم سختی های زندگی و کوچک شدن توده های خود را می دیدند متوقف نشد، بلکه به تماشای افتتاح و اجرا افتادند. از طرح های خدماتی در روستاها و شهرها، به مقاومت کشور در برابر تحریم ها افتخار کردند. حسی که در 10 ماه گذشته تجربه نشده و با وجود فروش بیشتر نفت، نه تنها پروژه های تکمیل شده افتتاح نمی شود، بلکه فشار گرانی و افزایش قیمت اجناس بیش از پیش بر مردم احساس می شود.

مردم شهرها و روستاها منتظر دستور افتتاحیه هستند

پس از انتخابات 1400 و اتحاد حاکمیت سه قوه، فرصتی پیش آمد که اصولگرایان به همه ارکان قدرت دست یابند. تلاش برای جلوگیری از هرگونه توافقی در دولت دوازدهم به رئیس دولت این فرصت را داده است تا با توافق 1+5، اقتصاد کشور را ساماندهی کند و پول های بلوکه شده را آزاد کند و تحریم های نفتی را لغو کند. اگرچه در گفتمان دولت سیزدهم و به گفته رئیس جمهور و وزرای وی، دولت در شرایط تحریم و نگاه به قدرت های داخلی کشور می تواند معیشت مردم را بهبود بخشد، اما نکته مهم عدم وجود سیاسی و جناحی است. دیدگاه ها در مورد ساختار دولت مسئول خدمت به مردم است.

در شرایط کنونی که دولت سیزدهم برخلاف دولت دوازدهم مدعی فروش بیشتر نفت و تسهیل مبادلات ارزی بانک مرکزی است، به نظر می رسد توصیه های نادرست و اطلاعات دستکاری شده به ابراهیم رئیسی باعث توقف افتتاحیه شده است. پروژه های انجام شده در شهرها و روستاها و در مناطق محروم. ابراهیم رئیسی در عین حال از اوایل دولت سیزدهم تاکنون در 18 دور سفر استانی 1400 حتی یک طرح و پروژه ارائه نکرده است. پروژه هایی که معمولاً در مناسبت های ملی مانند دهه فجر یا نوروز افتتاح می شوند تا امید مردم را افزایش دهند اما ابراهیم رئیسی تمایلی به افتتاح پروژه های تکمیل شده توسط دولت قبل ندارد. اما واقعیت این است که مردم در روستاها و شهرها و مناطق فقیرنشین منتظر افتتاح پروژه های عمرانی و صنعتی برای بهبود معیشت خود هستند.

از نگاه حزبی-سیاسی که بگذریم، می بینیم که مسئولان، کارشناسان و مدیران دولت های نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم و حتی سیزدهم تغییر چندانی نکرده اند و همان افرادی هستند که برای آبادانی وطن و خود تلاش می کنند. خدمات برای همه این مردم ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید