«رئیسعلی دلواری» به نماد مقاومت در برابر متجاوزان تبدیل شده است


ساعت: 21:03
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894831

نصرالله شفیعی گفت: اکنون شخصیت رئیسعلی دلواری به نماد مقاومت در برابر متجاوزان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، تاریخ هر بار برای انسان های با معرفت و ایستاده در دل طوفان ها ورق می زند تا آنان که بهترین رفتار را دارند به وعده قرآن شناخته شوند و شاید این آغازی دیگر باشد. جدایی مدعیان از مجاهدین.

دوازدهم شهریور، «روز مبارزه با استعمار انگلیس» مصادف با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری، شجاعی است که مفهوم مقاومت را در تاریخ ثبت کرد. به همین منظور با استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به گفت وگو نشستیم:

دکتر نصرالله شفیعی در گفتگو با مرصادنیوز علی دلواری رئیس جمهور ضمن گرامیداشت 12 شهریور سالروز شهادت سردار بزرگ جنوب کشور گفت: امسال صد و هفتمین سالگرد شهادت این سردار بزرگ و مجاهدت خستگی ناپذیر است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: ابتدا باید از ماهیت تهاجمی انگلیس صحبت کرد. دولت انگلیس نسبت به سایر کشورها ماهیت تهاجمی و خودخواهانه دارد، به همین دلیل گوشه چشمی به ایران داشت و نقشه تهاجم به جنوب ایران و خلیج فارس را داشت و عملاً قصد داشت بوشهر را اشغال کند.

وی گفت: در اینجا متوجه مردان مقاومت بزرگی چون رئیسعلی دلواری نشد که می توانستند در برابر تجاوزات انگلیسی ها مقاومت کنند.

شفیعی ادامه داد: پس از آمدن انگلیسی ها برای اشغال بوشهر، رئیسعلی دلواری که از جوانان مومن، میهن دوست و دلاور شهرستان دلوار بود که شور ملی و مذهبی داشت به مبارزه برخاست.

وی افزود: در آن زمان که اسلام تبعید شده بود و به دلیل حاکمیت شاهان وابسته و مزدوران نالایق و بی صلاحیت، اوضاع کشور به هم ریخته بود و همه نقاط کشور تحت سلطه اوباش بودند و از سوی دیگر علما جایگاه خاصی نداشتند که در میان آنها شهید رئیسعلی بود و دلواری بر اساس فضای مذهبی آن زمان با فتوای آیت الله مجاهد برازجانی با حمله انگلیسی ها به جنوب کشور به جهاد با متجاوزین پرداخت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به اینکه وی ماهر و آشنا به فنون نظامی بود و انگلیسی ها قادر به مقابله با وی در جنگ تقابلی نبودند، بنابراین در نقشه ای فریبکارانه فردی به نام گلام حسین تنگکی از پشت به وی چاقو زد. و این مرد 32 ساله به شهادت رسید.

وی ادامه داد: اما شهادت وی نیز مانند سردار سلیمانی برای انگلیسی ها دردسرساز شد و به جنگ روانی و افترا و تحریف شخصیت وی متوسل شدند به گونه ای که شخصیت این مجاهد را غیر واقعی کنند که خوشبختانه با دانش و بینش مردم ایران شکست خوردند.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: بسیاری از شاعران و مرثیه خوانان در رثای شهید علی دلواری در وصف رشادت های وی اشعاری سروده اند. به گونه ای که نام او بخشی از فرهنگ مردم ایران شده است.

شفیعی گفت: پس از پیروزی انقلاب و سفر مقام معظم رهبری به استان بوشهر در دهه 70 منزل ایشان به موزه تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه در بین ایرانیان دشمنی وجود داشته و دارد، خاطرنشان کرد: اکنون تصویر رئیسعلی دلواری به نماد مقاومت در برابر متجاوزان تبدیل شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید