رئیسی از معیار دوگانه غرب در مورد حقوق بشر انتقاد کرد


ساعت: 13:19
تاریخ انتشار: 31.06.1401
کد خبر: 1899009

رئیس جمهور با انتقاد از رفتار دوگانه غرب در زمینه حقوق بشر، گفت: استانداردهای دوگانه بزرگترین و جدی ترین مصداق نقض حقوق بشر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سومین روز از سفر خود به نیویورک در دیدار با سائولی نیینیستا رئیس جمهور فنلاند در محل اقامتگاه ریاست جمهوری، روابط تهران – هلسینکی را دوستانه و رو به گسترش دانست و گفت: با توجه به شرایط متفاوت با ظرفیت های موجود در ایران و فنلاند، می توان تعاملات دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا داد.

وی افزود: بنیاد جمهوری اسلامی گسترش همکاری ها و بهبود روابط با همه کشورهای دوست از جمله فنلاند است.

رئیس جمهور همچنین در تشریح منطق جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای گفت: با توجه به سابقه نقض توافق توسط آمریکا و کشورهای اروپایی طرف توافق هسته ای، امروز هیچکس در دنیا نمی تواند استدلال کند که موضع ایران برای دریافت تضمین های قابل اعتماد مبنی بر عدم نقض مجدد توافق کشورهای غربی غیر منطقی است.

رئیسی با ظالمانه و غیرقانونی بودن تحریم های آمریکا علیه کشورمان علیرغم نقض عهد این کشور، خاطرنشان کرد: تحریم ها در ادامه همان سیاست حمله نظامی به قصد تحمیل خواسته ها و نظرات کشورهای سلطه گر و ظالم است. در مورد کشورهای مستقل که به شکل جدیدی دنبال شده اما تحریم ها نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند و از شما دعوت می کنم با سفر به ایران شاهد رشد و پیشرفت مستمر کشورمان در زمینه های مختلف علمی، فنی، تولیدی و اقتصادی باشید. .

وی همچنین از برخورد دوگانه غرب در خصوص حقوق بشر انتقاد کرد و گفت: استانداردهای دوگانه بزرگترین و جدی ترین مصداق نقض حقوق بشر است. بر اساس آمار رسمی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، سالانه تعداد زیادی از شهروندان این کشورها بر اثر استفاده ناروا از زور توسط پلیس کشته می شوند، اما این مشکل به هیچ وجه باعث نشده کشورهایی که مدعی حمایت هستند. حقوق افراد برای ابراز نگرانی

رئیس جمهور با بیان اینکه حفظ حقوق بشر هسته اصلی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: حفظ حقوق بشر و انسانیت همواره یکی از اولویت های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

رئیسی همچنین به نگرانی رئیس جمهور فنلاند در خصوص وضعیت مردم و پناهندگان افغانستان اشاره کرد و گفت: آیا می توان با ابراز نگرانی برای مردم افغانستان و عدم توجه به چرایی این وضعیت، مشکلی را برای آنها حل کرد. بوجود آمده است؟

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی مردم افغانستان نتیجه حضور 20 ساله آمریکا و ناتو در آن کشور است که تنها منجر به ویرانی، کشتار و خونریزی شده است و معلولیت 35 هزار کودک افغان در این مدت تنها بوده است. یکی از نتایج این حضور، نقض حقوق بشر با صدور رای قابل علاج نیست و مستلزم پیگیری مجدانه و رفع ریشه ها و عوامل آن است.

رئیس جمهور فنلاند در این دیدار با تشکر از برگزاری این دیدار گفت: فنلاند و ایران روابط خوبی با یکدیگر دارند و روابط دوجانبه دوستانه و رو به گسترش است.

وی با تشکر از جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی جمعیت عظیمی از پناهجویان افغان، از رئیس جمهور خواست تا برای پایان دادن به درگیری ها در اوکراین میانجیگری کند.

دیدگاهتان را بنویسید