رئیسی دوباره طلبکار/شکست دولت سیزدهم در مسکن شد

رئیسی دوباره طلبکار/شکست دولت سیزدهم در مسکن شد

البته این انتقاد به جا بود و صحت آن در این دو سال ثابت شد; اما دولت حتی یک واحد مسکونی از این پروژه تحویل نداده است. این در حالی است که هیچ چشم اندازی از دولت برای تامین تسهیلات و اعتبارات کافی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دو سال آینده وجود ندارد!
اکنون پس از حدود دو سال با چنین شرایطی، رئیس جمهور به جای پاسخگویی برای عدم تحویل دو میلیون مسکن، از وضعیت ساخت و ساز مسکن در دولت های گذشته انتقاد می کند!

ابراهیم رئیسی امروز در جریان ارائه برنامه هفتم در مجلس درباره خانه سازی در کشور گفت: برخی در صحبت های شما می گویند وعده ساخت یک میلیون خانه در سال را داده اید. من پاسخ می‌دهم که کشور به یک میلیون خانه در سال نیاز دارد. همچنین باید کسانی که در سال های گذشته خانه نساخته اند، مسئولیت داشته باشند. سالانه حداکثر 250000 واحد شهری و روستایی ساخته می شود.

وی ادامه داد: این یک میلیون هم نیاز کشور است، هم مصوبه قانونی مجلس و هم قولی که دادیم و در حال انجام است. مجلس با دولت است، با آنچه دولت نیاز دارد. باید از طرح جدیدی که در رابطه با موضوع مسکن اجرا شده است تقدیر کنم. این اقدام خوبی برای کنترل بازار مسکن بود.

آیا شورا صدای مستاجران شده است؟
محمدبکر کلیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس طرح ساماندهی مسکن توضیحاتی را بیان کرد که از وضعیت بازار مسکن هم آشفته تر بود. وی در این خصوص گفت: همه می دانیم که مسکن یکی از مهم ترین مسائل امروز مردم در بودجه خانوار است. به همین دلیل در نقشه راه مجلس یازدهم برای تحول در قوانین اقتصادی کشور این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و با طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن، قانون سه گانه مجلس در مورد مسکن نهایی شد.

کلیباف تصریح کرد: برای تسهیل در تولید مسکن، طرح جهش تولید مسکن تصویب شد تا دست دولت برای ساخت و ساز مسکن باز شود و امروز دولت نیز با حمایت از همین قانون به دنبال ساخت مسکن است. قانونی که البته ، دولت سیزدهم در دو سال گذشته هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نداده است.

رئیس مجلس افزود: برای ورود چند میلیون خانه احتکار شده به بازار مسکن، قانون مالیات بر اجاره خانه های خالی تصویب و ابلاغ شد و در گام نهایی مجلس هفته گذشته با استفاده از تجربه بسیاری از توسعه یافته ها قانون عملیاتی را تصویب کرد. کشورهای سراسر جهان، قانونی را برای رسیدگی به بازار آشفته مسکن اجاره ای ایجاد کردند.

کلیباف البته در این نطق پرحاشیه به جای پرداختن به کارآمدی قوانینی که مجلس به آن می بالد، اما عملا دردی از مستاجران را دوا نکرده است، حریف سیاسی خود را به سخره گرفت و ادامه داد: به زیان این قوانین وضع شده است. مستاجران و مستاجران به دلیل رها شدن بازار اجاره در دام قیمت های ناعادلانه اجاره رها شدند. مجلس یازدهم با تصویب قانون ساماندهی مستاجر مسکن، ضمن حفظ منافع مالکان صادق، صدای مستاجران شده است.

وی افزود: این قانون در صورت تصویب در هیات نگهبان و اجرای صحیح آن می تواند افزایش سالانه اجاره بها را تنظیم کند و بر اثر اراده چند دلال و دلال و بازی با قیمت مسکن در سایت های اینترنتی، اجاره بها تعیین نمی شود. .
قالیباف البته توضیحی نداد که مستاجران تا کی منتظر این مصوبات و اجرای آن پشت درهای مشاوران املاک خواهند بود!

بازار اجاره بها از تورم عمومی پیشی گرفته است
بازار مسکن و اجاره بها در مقطع حساسی قرار دارد و کارشناسان مسکن سال سختی را برای اجاره نشینان عنوان کرده اند. نرخ اجاره بها به ویژه در کلانشهری مانند تهران به حدی افزایش یافته است که برخی آمارها نشان می دهد رشد اجاره بها بیشتر از تورم عمومی جامعه است.

با هر قرارداد جدید، مردم مجبور به مهاجرت به مناطق پایین تر و حتی برخی از گروه ها به حاشیه شهر رانده می شوند. در این شرایط به نظر می رسد سیاست فعلی دولت تنها پوششی موقتی برای مشکلات جدی این بازار است که تعیین سقف اجاره بها و نظارت بر آن در شرایطی که جامعه با تورم فزاینده مواجه است، نتیجه ای جز بی رغبتی مالکان و تضییع حقوق شخصی مردم خواهد داشت. مالک از سوی دیگر دولت در حال سلب و کاهش اختیارات مشاوران املاک است که معیشت برخی افراد را تهدید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید