رئیسی یک قدم عقب تر از آژه ای و قالیباف است

رئیسی یک قدم عقب تر از آژه ای و قالیباف است

روز جدید سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز گذشته در یازدهمین جلسه شورای عالی استان ها به ایراد سخنرانی پرداخت. سخنرانی دیروز رئیس جمهور مشروح بود. او در مورد موضوعات مختلفی از جمله توصیه ها و مسائل دولتی صحبت می کند. رئیسی اما اشاره ای به اعتراضات مردمی نکرد. او به عنوان رئیس جمهور تقریباً در مورد مشکلات کشور که محل انتقاد و اعتراضات مختلف مردم است، سکوت می کند. و این در حالی است که در هفته های اخیر اکثر مقامات ارشد کشور حتی روسای دو دستگاه دیگر نسبت به مشکلات کشور موضع گیری کرده و سعی در ایجاد تغییراتی در سمت های خود داشته اند. یکی اینکه غلامحسین محسنی ادجه ای، تنها رئیس قوه قضائیه موضوع گفتگوی ملی را پیگیری کرده و بارها آن را با منتقدان مطرح کرده است. اگرچه بسیاری از ایده او انتقاد کرده اند، اما او از رئیسی پیشی گرفته است. از سوی دیگر، محمد باقر کلیباف، رئیس شورای اسلامی در نطق اخیر خود در صحن علنی مجلس بارها به اصلاح حاکمیت اشاره کرد و از اعتراضات مردمی صحبت کرد.

اما در این بین رئیسی به عنوان رئیس جمهور تلاش کرد از کار دولت خود محافظت کند. دفاعی که انتقادات را نادیده می گیرد و بیشتر در مسیری حرکت می کند که دولت با وجود مشکلات توانسته است کارها را پیش ببرد. وی دیروز بدون صحبت از انتقاد عمومی به موضوع اصلاحات در کشور اشاره کرد و از جایگزینی حاکمان ناکارآمد صحبت کرد.

رئیسی در بخشی از سخنان خود بر لزوم پیگیری جدی اصلاحات چه در ساختار و چه در رفتار شخصی تاکید کرد و اظهار داشت: اعضای محترم شوراها به هیچ وجه اجرای اصلاحات را عقب نشینی نکنید. مهم این است که کار و امور مردم چرخشی داشته باشد که برای مردم راضی کننده باشد و بتواند در کار پیشرفت کند و مؤثر باشد. مهم است.”

رئیس جمهور افزود: در این زمینه و در شرایط جابجایی مدیران و کارکنان، آبروی مردم بسیار مهم است، اما آبروی نظام، آبروی یک مجموعه اداری کارآمد بسیار ارجح تر است. عزت و حیثیت مردم باید حفظ شود، اما حیثیت و جایگاه سازمانی که بخواهد به مردم خدمت کند بالاتر از اینهاست.

وی با تاکید بر اینکه با وجود اراده دشمن و به برکت خون پاک شهدا و تلاش شبانه روزی خدمتگزاران این مملکت آینده روشنی را می بینیم، گفت: دشمن علیه ما توطئه و قیام کرده است. به مدت 43 سال همه کارکنان بخش های مختلف باید بدانند که امروز مهمترین وظیفه ما خدمت به مردم، گره گشایی از زندگی مردم، رفع موانع بر سر راه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و کسانی است که می خواهند در عرصه های مختلف کار و تلاش کنند. .

رئیسی در ادامه سخنان خود به معضل مهجوریت برخی مدیران پرداخت و گفت: کسانی که نمی خواهند با این نگاه تحول آفرین کار کنند، آنهایی که می گویند نمی شود و نشد، این افراد نباید مسئول باشند. از امور و در جایگاه تصمیم گیری. این افراد باید از جاده اصلی خدمت حذف شوند تا این جاده ادامه پیدا کند. کارمند، کارشناس، رهبر، اگر بنا به دلایلی نخواهد، پاسخگوی مردم نیست، راه را برای خودش خیلی سخت می‌بیند، نظرش این است که ما نمی‌توانیم، این فرد را باید در حاشیه قرار داد و متن و مسیر باید در اختیار کارکنان و دیگران قرار گیرد. که روحش روح کار و تلاش و گره گشایی از زندگی مردانه و در یک کلام روح قوت است.

رئیس جمهور افزود: کسانی که نمی خواهند با این چشم انداز تحول کار کنند، کسانی که می گویند نمی توانم و نمی کنند، آن افراد نباید در جایگاه تصمیم گیری نهایی باشند. این افراد باید از جاده اصلی خدمت حذف شوند تا این جاده ادامه پیدا کند. کارمند، کارشناس، رهبر، اگر بنا به دلایلی نخواهد، پاسخگوی مردم نیست، راه را برای خودش خیلی سخت می‌بیند، نظرش این است که ما نمی‌توانیم، این فرد را باید در حاشیه قرار داد و متن و مسیر باید در اختیار کارکنان و دیگران قرار گیرد. که روحش روحیه کار، تلاش، گره گشایی از زندگی مردم و در یک کلام روحیه ماست.»

رئیسی این سخنان را در حالی بیان کرد که وزرای کابینه وی مورد انتقاد شدید مردم و اعضای شورای اسلامی قرار داشتند. وزیر بهداشت در روزهای اخیر به دلیل مشکلات متعدد در حوزه دارو و درمان مورد انتقاد شدید نمایندگان مردم قرار گرفته است. برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که قصد برکناری وزیر بهداشت را دارند. در هفته های اخیر کمبود شدید داروهای مختلف وجود داشته است. مشکلی که برخی آن را ناشی از حذف ارز ترجیحی دارو و ضعف مدیریتی وزارت بهداشت می دانند. رئیس جمهور تاکنون اما در مورد این عملکرد ضعیف دولت خود صحبتی نکرده و حاضر به عذرخواهی از مردم بابت آن نبوده است.

در حالی که رئیسی سعی می کند از عملکرد ضعیف دولت خود سخنی به میان نیاورد، حتی اصولگرایان نیز تصمیم گرفته اند با صراحت بیشتری درباره ضعف وزرا و تیم های مشاور وی صحبت کنند. عباس سلیمی نمین یکی از چهره های معروف اصولگرا در این باره به صراحت صحبت می کند.

به گزارش فردا، وی گفت: ما باید تسلیم شرایط جنگ شویم. اگر بپذیریم که صهیونیست ها اکنون با تمام قوا برای براندازی ایران وارد میدان شده اند، باید تسلیم شرایط خاص نیز شویم، بنابراین نباید خیلی سختگیر باشیم. او را به مسئولیت مهم دیگری منصوب کنید تا همان تلاش نافرجام تکرار شود. قطعاً آینده را روشن می بینم، اما نتایج کار دولت باید برای افراد جامعه ملموس باشد.

سلیمی نمین افزود: در آمریکای لاتین شاهد روی کار آمدن دولت هایی هستیم که تقابل جدی با آمریکا دارند، این یک فرصت جدی برای ما است. البته دولت برای گسترش روابط و همکاری های اقتصادی فعالیت های خوبی انجام می دهد، اما این رویکرد باید به سرعت در سایر بخش ها دنبال شود. حتی اگر دولت جوانان را استخدام کرده است، باید تیم های مشاور خود را تقویت کند. مشاورانی که می توانند به آنها در حل مشکلات و کشف زمینه های جدید کمک کنند. ما شاهد کندی دولت در برخی مسائل بودیم، به ویژه تغییر نیروها که در ۱۶ ماه گذشته سابقه خوبی در مدیریت آن نداشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید