رئیس قوه قضائیه: وضعیت ناهنجاری های اجتماعی نگران کننده است

202662 881 خبر خاکستری

روز جدید رئیس قوه قضائیه تلاش همه دستگاه های ذیربط برای تقویت امنیت شهروندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی در جامعه بیم آن است که باید در این راستا اقدام عاجل صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین گلام حسین محسنی اجایی روز دوشنبه در شورای عالی ضابطین قضایی با تسلیت ایام شهادت حضرت ام البنین (س) و روز مادر و همسران شهدا، گفت: : شهدای بزرگ و مطهر شریک هستند و خدمت خانواده معظم شهدا پاسداری از مقام شامخ شهداست.

بر همین اساس رئیس قوه قضائیه به کارکنان دستگاه قضایی در واحدهای مختلف ستادی و رده‌های مختلف تاکید کرد که باید به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران ادای دین کنند تا بخشی از دین خود را به شهدا بدهند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، محسنی اعجایی با اشاره به ایام شهادت نواب صفوی، شهید را از پیشتازان مبارزه با طاغوت دانست و افزود: شهید نواب صفوی از جمله کسانی است که به معنای واقعی کلمه مبارزات سیاسی علیه مردم را آغاز کرد. رژیم طاغوت قدم بر آن نهاد و با بصیرت خود چهره مشرکان و طاغوتیان را در این فضای هولناک و خفقان آشکار ساخت و راهی تاریخی را برای جویندگان راه حق گشود.

کیف قاپی و موبایل قاپی امنیت مردم را به خطر انداخته است

رئیس قوه قضائیه بر تلاش همه دستگاه های ذیربط برای تقویت امنیت شهروندان تاکید کرد و گفت: بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی در جامعه بیم آن است که باید در این زمینه اقدام عاجل از جمله موضوع کیف قاپی و قاپیدن صورت گیرد. . تلفن های همراه امنیت مردم در خطر است و مردم نگران هستند. هیچ احساس عدم اطمینان در کل جهان نباید وجود داشته باشد و قطعاً ما مسئول آن هستیم. در این راستا جلساتی با نیروی انتظامی خواهیم داشت. همچنین دادستان های مناطق مختلف کشور باید بدون اغماض با این گونه پرونده ها که امنیت و آرامش شهروندان را مختل می کند برخورد کنند.

وی به مقوله برخی ناهنجاری های فرهنگی در جامعه اشاره کرد و افزود: در این راستا ابتدا دستگاه های فرهنگی مسئول باید ورود کرده و به تعهدات قانونی خود عمل کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی ناهنجاری ها تنها ناشی از تنبلی فردی نیست، بلکه گاه سازمان یافته است و به نظر می رسد دشمنان و شیاطین شما در صدد گسترش نیات شوم خود در جامعه ما هستند. برای اجرا؛ و در این موارد باید اقدامات مقتضی انجام شود و دستگاه های مسئول در صورت جریان سازی سازمان یافته با این معضل برخورد جدی کنند و قاطعانه برخورد کنند. قوانین ما برای جرایم سازمان یافته مجازات شدیدی در نظر گرفته است و به صورت سازمان یافته تشویق به انکار می شود و بسیاری از این جرایم جرایم آشکار هستند و دادستان های ما باید قاطعانه و با جدیت عمل کنند.

وی گفت: دستگاه های فرهنگی نیز باید برای رفع برخی از این ناهنجاری های ناشی از ابتذال های فردی اقدامات مناسبی انجام دهند و به طور کلی تدوین بسته تدابیری در این زمینه ضروری است.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از قوه قضاییه که همچنان بیش از گذشته به مردم خدمت می کند، گفت: در چند روز گذشته معاون اول قوه قضاییه به همراه معاون وزیر دارایی و پشتیبانی و وزیر دادگستری تلاش کردند. از مجاری منطقی و قانونی برای قوه قضائیه و در این زمینه موفق بوده اند. امیدواریم در نتیجه این اقدامات بخشی از مشکلات کارکنان هیأت های حل اختلاف و قوه قضائیه مرتفع شود.

تاکید بر لزوم تسریع در سازماندهی آمار قضایی

محسنی اجایی بار دیگر با اشاره به موضوع مهم مطرح شده در بازدید میدانی خود از دادسرای خدمات کشوری و دستورات بعدی، بر تسریع در ساماندهی آمار قضایی تاکید کرد و از این رو معاون اول قوه قضاییه را موظف به ادامه جلسات کرد. معاونان راهبردی و «منابع انسانی» قوه قضائیه و «رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات» قوه قضائیه باید در تسریع در بررسی آمار محاکمات و پرونده ها و رفع نواقص تلاش کنند. در مورد این موضوع مهم

دستورات رئیس قوه قضائیه در خصوص تصرفات غیرقانونی و تغییر کاربری

رئیس کل دادگستری به رویه ای نادرست، غیرمنطقی و پرهزینه در این زمینه اشاره کرد و گفت: ساخت هتل و رستوران در مقابل دستگاه های مسئول و نظارتی و سپس ساخت دستگاه های مربوطه رویه درستی نیست. شروع به قلع زنی، تخریب و از بین بردن آن کرده و اقدامات و اقدامات لازم برای تغییر این رویه باید سریعاً انجام شود.

بر این اساس، محسنی اجایی به تجربه و ابتکار نسبتا موفق دادگستری استان البرز در راه اندازی «قرارگاه حفاظت از بیت المال و ضد تغییر کاربری» اشاره کرد و افزود: مدتی در البرز با تلاش جهاد استانی می گذرد. به کمک سامانه تخصصی اطلاعات جغرافیایی، تخلفات و تغییرات در حوزه کشاورزی و منابع آبی به صورت آنی رصد می شود و از همان ابتدا تخلفاتی در این زمینه وجود دارد و دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس قوه قضاییه به آمار و مستندات ارائه شده از سوی دادگستری کل استان البرز اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آمار استان البرز از سال 94 تا پایان سال 98 در مجموع 3200 هکتار زمین تصرف شده است. ; تنها در سال 1999، 3873 هکتار کشف و ضبط شد. همچنین در 9 ماهه امسال در مجموع حدود 7000 هکتار توسط تصرفات غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرمجاز در استان جلوگیری شد که نشان از موفقیت ابتکار البرز برای جلوگیری از تصرف و کاربری غیرمجاز و نظارت فوری اراضی دارد.

رئیس قوه قضاییه به «دادستان کل» و «معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری» دستور داد تا طرح اجرا شده در استان البرز را تکمیل و یا طرح جامع تری برای پیشگیری از جرائم در زمینه تصرف غیرمجاز و تصرف اراضی تدوین کنند. استفاده کردن در زمینه مسائل مربوط به تملک اراضی غیرمجاز و تغییر کاربری غیرمجاز، باید مسئولان متولی اعم از شهرداری، منابع طبیعی و وزارت نیرو را مکلف کنیم تا در وهله اول از تخلفات در این زمینه جلوگیری کرده و اجازه دهند. آنها را در وهله اول و در مناطق ممنوعه ساز ننوازید.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از آسیب های ناشی از ساخت و ساز در بستر رودخانه مربوط به مشکلات زیست محیطی و به خطر افتادن سلامت شهروندان است، به مشاهدات خود در سفر به استان البرز از ساخت و ساز غیرمجاز در رودخانه ها و بستر رودخانه ها اشاره کرد. سابق. در سفری که به استان البرز داشتم متوجه شدم گاهی در کنار رودخانه هایی که منبع آب شرب تهران هستند، رودخانه هایی ساخته می شود و مراکز تفریحی مانند ویلا و رستوران ساخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان البرز در حدود 12 کیلومتری رودخانه هلوسه تعداد قابل توجهی از ارگان های دولتی اقدام به ساخت و ساز در بستر و حریم این رودخانه کرده اند که لازم است محیط زیست در این زمینه کارشناسی خود را اعلام کند. اما به نظر می رسد این مشکل آسیب جدی به محیط زیست وارد کند چرا که رودخانه چالوس یکی از منابع تامین آب شرب تهران است. یکی از دستگاه هایی که در حاشیه رودخانه هالوس ساخته شده، قوه قضائیه است که یک ساختمان کوچک قدیمی مربوط به سال ها قبل است و دیگری وزارت نیرو است.

رئیس قوه قضاییه افزود: اصرار داشتم که رئیس قاضی استان البرز نظر کارشناس محیط زیست در این زمینه را بگیرد و اولین سازه ای که تخریب می شود ساختمان قوه قضائیه و سپس ساختمان وزارت نیرو است که تخریب شود. ; این ساختمان ها قطعاً غیرقانونی ساخته شده اند و در داخل بستر رودخانه هستند و ما تاکید کردیم که به سایر دستگاه ها در این زمینه تذکر داده شود و زمان برای اجرای قانون در مورد آنها تعیین شود.

دستور رئیس قوه قضاییه برای رفع مشکل افراد فاقد شناسنامه

محسنی اجایی با اشاره به موضوع افراد بدون شناسنامه و مدارک هویتی که به نوبه خود مقوله زیانبار و مولد جرائم و تخلفات است، گفت: امروزه تعداد محدودی از افراد جامعه بدون شناسنامه و مدارک هویتی هستند. بنابراین در زندگی اجتماعی آنها مشکلاتی ایجاد می شود.» و به دلیل اینکه شهروندان از حقوق اساسی خود محروم هستند.

وی ادامه داد: ممکن است برای بهبود زندگی اجتماعی خود به پرونده های غیرقانونی و کیفری متوسل شوند، بنابراین در این زمینه معاونت اجتماعی قوه قضاییه باید ورود کند و با بخش های مختلف دولت از جمله وزارت دادگستری برخورد کند. امور کشور و سازمان ثبت احوال و سایر دستگاه ها «برگزاری جلسات مربوطه برای رسیدگی به برخی از مسائل این حوزه.

دیدگاهتان را بنویسید