رابرت مالی: آمریکا وقت خود را برای برجام تلف نمی کند

رابرت مالی: آمریکا وقت خود را برای برجام تلف نمی کند

مالی در مقاله ای در مجله فارین پالیسی نوشت: هر بار که به احیای برجام نزدیک می شدیم، ایران عقب نشینی می کرد و مطالبات جدیدی را مطرح می کرد که اغلب ربطی به مذاکرات هسته ای نداشت و آخرین خواسته های این کشور مربوط به بازرسی های بین المللی بود. انرژی آژانس انرژی اتمی چنین موضعی این تصور را به ما داد که نظام سیاسی ایران در مورد احیای برجام دو طرف دارد و تصمیم‌گیری منسجم و واحدی در این زمینه ندارد.
هر بار که به احیای برجام نزدیک می شدیم، آنها خواستار نوعی توافق می شدند که نه از سوی ما، بلکه از سوی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا و حتی روسیه و چین که با ما دوست نبودند، ارائه شد. این موقعیت. همه این احزاب نشان دادند که توافق روی میز یک توافق عادلانه بود. ایران بازیگری است که بیش از یک بار این پیشنهادها و توافقنامه های پیشنهادی را رد کرده است، ایران فرصت های بی شماری را برای بازگشت به توافق هسته ای رد کرده است. همانطور که همیشه گفته‌ایم، ما همچنان برای جهانی با یا بدون برجام آماده می‌شویم.
ما به فشار بر ایران ادامه داده‌ایم تا تلاش کند تحریم‌های ما را اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که این کشور به دلیل نقض حقوق بشر، برنامه موشک‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای‌اش مجازات می‌شود. برجام به دلیل مواضع ایران در دستور کار نیست و ما به سیاست خود برای پاسخ به همه فعالیت های بی ثبات کننده ایران ادامه می دهیم.

وقتی می گویم به جایی رسیده ایم که توافق دیگر قابل اجرا نیست، این یک موضوع فنی است تا سیاسی. این مربوط به زمانی است که کارشناسان هسته ای ما می گویند که مزایای منع اشاعه تضمین کننده لغو تحریم هایی نیست که ما پیشنهاد خواهیم کرد. وقتی به آنجا برسیم، توافق نیز از بین خواهد رفت. با این حال، من می خواهم تأکید کنم که ما اکنون وقت خود را با این توافق تلف نمی کنیم. تمرکز ما روی رویدادهای ایران است و به موضوع حمایت ایران از پوتین نگاه می کنیم.
اولویت ما دیپلماسی است. ثابت شده است که این راه بهترین راه است، این باثبات ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و ترجیح ما باقی می ماند.
ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که ما از آن استفاده می کنیم: فشار بین المللی از نوعی که ایران سال هاست آن را تجربه نکرده است. به یاد داشته باشید که در زمان دولت ترامپ، بسیاری از کشورهای جهان، از جمله سه متحد اروپایی ما، حداقل به همان اندازه که ایران را مسئول توسعه هسته‌ای خود می‌دانستند، دولت آمریکا را مقصر می‌دانستند. ما امروز در وضعیت بسیار متفاوتی هستیم و دوشادوش بریتانیا، فرانسه و آلمان کار می کنیم.
امروز، اکثریت قریب به اتفاق کشورها، نه فقط غرب، می‌دانند که ایران باید برای توقف توسعه هسته‌ای خود تحت فشار قرار گیرد. ما اشاره کردیم که پرزیدنت بایدن با گزینه نظامی به عنوان آخرین راه حل موافقت خواهد کرد اگر تحریم ها، فشارها و دیپلماسی کارساز نباشد. با این حال، ما اکنون در آن نقطه نیستیم و همچنان امیدواریم راه های دیگری برای ایران پیدا کنیم تا مسیر فعلی خود را تغییر دهد، زیرا این بهترین گزینه برای همه طرف ها خواهد بود.
ما تا جایی که ممکن است تلاش کرده‌ایم یک سیاست دو حزبی در مورد ایران داشته باشیم. این کار بسیار دشواری است، اما ما مرتباً با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره مشورت می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. ما امیدواریم که بتوانیم در مورد بسیاری از سیاست های خود به توافق برسیم زیرا همه ما موافقیم که ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد. همه ما قبول داریم که باید فشار وارد کنیم و برای جلوگیری از انتقال تسلیحات ایرانی به روسیه اقدام کنیم. همه ما قبول داریم که باید از مردم ایران در مبارزات اخیرشان در این کشور حمایت کنیم.
خزانه داری ایالات متحده دیدگاه قوی تری نسبت به تاثیر تحریم ها و چگونگی بهبود آنها دارد تا نتیجه معکوس نداشته باشد. مواردی وجود دارد که تحریم ها در نهایت به شهروندان عادی ایرانی آسیب می زند، در حالی که ما می خواهیم آنها را متوجه رهبران ایران کنیم. من فکر می کنم که این یک عمل متعادل کننده بسیار دشوار است. صادقانه بگویم، من فکر می کنم ما باید تحریم های خود را اصلاح کنیم. تحریم های قبلی به خودی خود کارساز نبودند و اگر نتیجه می دادند، ایران برنامه هسته ای خود را توسعه نمی داد. ما باید نگاهی صادقانه به نحوه عملکرد و عدم کارکرد تحریم ها در مورد خاص ایران بیندازیم.
من نمی‌خواهم زیاد نوستالژیک به نظر برسم، اما برجام نتیجه دیپلماسی تحت حمایت تحریم‌ها بود، اما تحریم‌هایی که به‌گونه‌ای هدف‌گذاری شده بود که مشخص می‌کرد اگر ایران گام‌های دشوار اما واقع‌بینانه‌ای بردارد، آن تحریم‌ها برداشته می‌شوند. . یک بار جواب داد و امیدوارم در آینده هم کار کند. با این حال، ما باید حتی بهتر از آنچه تاکنون انجام داده‌ایم تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌ها به شهروندان عادی ایرانی آسیب نرساند و به نتایجی که به دنبال آن هستیم دست پیدا کنیم.
با توجه به اعتراضات اخیر در ایران، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که در حال بسیج کردن توجه بین‌المللی و تمرکز بر آنچه در ایران می‌گذرد، هستیم. ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایرانیان امکان ارتباط رسانه ای با یکدیگر و با جهان خارج را داشته باشند.
ما افرادی را که حقوق اولیه مردم را در این کشور زیر پا می گذارند تحریم کرده ایم. در این راستا سازماندهی تلاش های بین المللی را چه در شورای حقوق بشر سازمان ملل و چه در جاهای دیگر در دستور کار قرار داده ایم. ما به زودی تلاش خواهیم کرد تا ایران را از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان حذف کنیم، زیرا این یک ناهنجاری کامل است که ایران در کمیسیونی قرار دارد که قرار است از حقوق زنان حمایت کند و در عین حال خواسته های زنان ایرانی را نادیده بگیرد.
در خصوص انتقال تسلیحات ایرانی به روسیه نیز اقداماتی را انجام داده ایم تا انتقال پهپادها و سایر تجهیزات نظامی ایران را دشوارتر کنیم و با همکاری سایر کشورهای جهان اقداماتی را برای تحریم و مرگبار کردن این انتقال انجام داده ایم. تسلیحات ایرانی تا حد امکان.
تا جایی که بتوانیم تحریم خواهیم کرد، در مورد تشکیل دولت جدید در اسرائیل هنوز زود است که بگوییم این دولت چه موضعی اتخاذ خواهد کرد، زیرا هنوز دولت تشکیل نشده است. ما می دانیم که ممکن است با نتانیاهو در مورد ایران اختلاف نظر داشته باشیم. با این حال، نقاط مشترک زیادی بین ما و اسرائیل در اصول اساسی وجود دارد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد و تضمین می کند که با فعالیت های ایران در سراسر منطقه مقابله می شود.

دیدگاهتان را بنویسید