رابرت مالی در خاورمیانه; کشورهای منطقه آمریکا قبل از مذاکرات 8 هازارد چه می خواهند؟

رابرت مالی در خاورمیانه;  کشورهای منطقه آمریکا قبل از مذاکرات 8 هازارد چه می خواهند؟

روز جدید : آمریکا در منطقه خلیج فارس برای احیای توافق هسته ای با ایران و رفع تمامی موانع پیش روی آن و همچنین دستیابی به توافق با دولت های شورای همکاری خلیج فارس قبل از هرگونه پیشرفتی در موضوع هسته ای اقدام کرده است.

الخلیج آنلاین در مقاله ای به قلم محمد ابوریزک نوشت: آمریکا تحرکاتی را در منطقه خلیج فارس با هدف احیای توافق هسته ای با ایران و امکان رفع موانع آن و دستیابی به توافق با دولت های شورای همکاری خلیج فارس آغاز کرده است. قبل از هر گونه پیشرفت در پرونده هسته ای.

«رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، رهبری این جنبش سیاسی را برعهده دارد که از روز پنجشنبه 11 نوامبر آغاز شد و در قالب آن مالی به برخی از دولت های خاورمیانه از جمله امارات، عربستان سعودی، بحرین و اسرائیل بدهکار است. .

توافق هسته ای با ایران و هفتمین دور مذاکرات هسته ای در وین در راس مذاکرات به رهبری آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد و چشم انداز آمریکا در مورد این توافق به اطلاع رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد رسید.

اعلام آغاز سفر مالی به کشورهای خلیج فارس همزمان با اعلام ایران برای از سرگیری مذاکرات در وین با قدرت های بزرگ بر سر توافق هسته ای 29 نوامبر بود.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در تهران که در توییتر خود نوشت: «ما توافق کرده‌ایم که در 29 نوامبر گفت‌وگو درباره لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آغاز کنیم». این موضوع در بیانیه های آمریکا و اتحادیه اروپا نیز مورد تاکید قرار گرفت.

با بازگشت به مذاکرات وین، اجماع کشورهای حاشیه خلیج فارس بر سر این توافقنامه وجود دارد که مبتنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است که امنیت ملی آنها را تهدید می کند، علاوه بر این که این کشورها معتقدند توافقنامه جدید باید امضا شود. با استانداردهای سخت گیرانه تری که کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از کشورهای خلیج هستند.

ایاد المنعه، تحلیلگر سیاسی تاکید می کند که هدف نماینده ویژه آمریکا از سفر ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس این است که از آنها بپرسد نظرشان درباره بازگشت به توافق هسته ای با ایران چیست؟

دیدار کشورهای حاشیه خلیج فارس با نماینده آمریکا – به ویژه عربستان سعودی – یک درخواست اصلی از ایالات متحده دارد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در گروه 1+5 نیز نماینده دارند، اگرچه ایران با این امر مخالف است، اما ایالات متحده به طور همزمان به دنبال دستیابی به اهداف مشخص است. مواضع به درخواست کشورهای خلیج فارس. همانطور که آمریکا قصد دارد پیش نویس توافقنامه جدید هسته ای خلیج فارس را از طریق یک سفر مالی، یعنی قبل از اینکه این پروژه با ایران و کشورهای شرکت کننده در توافق مطرح شود، به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه کند.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران غنی سازی اورانیوم را تا 60 درصد افزایش داده است که می تواند به شروط جدیدی برای این توافق منجر شود.

به گزارش المناء، آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای شروطی را تعیین می کند، اما این شرایط لزوماً همان شرایطی نخواهد بود که ترامپ به عنوان شرط بازگشت به مذاکرات با ایران عنوان کرد.

از سوی دیگر، تهران برای احیای توافق هسته‌ای سه شرط را بر واشنگتن تحمیل می‌کند: لغو تحریم‌ها، تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از توافق و اعتراف به اشتباه واشنگتن در خروج از توافق و ایجاد شرایط فعلی. وضعیت.

المنعه درباره بازگشت بایدن به توافق هسته ای معتقد است که دولت های شورای همکاری خلیج فارس هیچ اعتراضی به این توافق ندارند، مشروط بر اینکه یکی از مهم ترین بندهای آن محدود کردن ظرفیت هسته ای ایران باشد.

وی افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهند که این توافق شامل توقف حمایت مالی ایران از طرف های مخالف شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه در یمن و عراق شود، زیرا این طرف ها تهدیدی برای دولت های منطقه هستند.

این تحلیلگر سیاسی در مجموع گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس از تعامل دولت جدید آمریکا با موضوع هسته ای ایران اطمینان نداشتند، بنابراین به ایجاد روابط با چین و روسیه روی آوردند.

کشورهای حوزه خلیج فارس از آمریکا می خواهند که حسن نیت خود را نشان دهد، به استقرار و امنیت آن کشورها احترام بگذارد و مشکلات خود را با ایران حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید