رانت ارز 4200 و توقعات برآورده نشده تولیدکنندگان

ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793800

مردم باید از ارز ترجیحی استفاده کنند، اما برخی از بازارهای ارز ترجیحی کالاهای مورد نیاز مردم را وارد نمی کنند و مشکلات جامعه را حل می کنند و حتی اقدام به واردات کالاهای غیر ضروری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; امروز وضعیت تولید نگران کننده است و نمی تواند با واردات رقابت کند و در نتیجه منابع کشور ناکارآمد شده و مردم از این مزایای ارز ترجیحی بهره نمی برند زیرا برخی با رانت های مختلف ارز ترجیحی دریافت می کنند و سپس کالاهای مورد نیاز مردم را دریافت می کنند. مشکلات جامعه را حل نمی کند و حتی شروع به واردات چیزهای غیر ضروری کرد که در آن به طور قطع منافع مردم نادیده گرفته می شود.

حذف ارز ترجیحی با قیمت 4200 عمدتاً مستلزم ثبات نرخ ارز در کشور است و با لغو این قیمت مشکلات صادرات و اشتغال اهمیتی دوچندان می‌یابد، چرا که واردات با نرخ جدید ارز با مشکل مواجه است و باید برطرف شود. به طور جدی در کار

از سوی دیگر، با توجه به بالا بودن شاخص مصرف انرژی در کشور، باید یارانه های دولتی برای بخش تولید در نظر گرفته شود.

با تخصیص ارز 4200 برای اقلام اساسی و برخی محصولات غذایی مانند گوشت، شاهد تورم بیشتر و افزایش نرخ تورم عمده کالاها در بازار بودیم، در حالی که با مواد اولیه ارزان قیمت انتظار تورم در این بازارها را نداشتیم و بنابراین می توان گفت ظهور 4200 موضوعی سیاسی است و در حالی که مصرف سرانه کالا در کشور افزایش یافته است، اما بخش عمده ای از این محصول قاچاق است و از رانت ارز 4200 به سود غیرقابل پیش بینی تبدیل می شود.

نرخ ارز در کشور جایگاه قابل توجهی دارد و زمانی که درآمدهای نفتی کاهش می یابد، نرخ ارز افزایش می یابد و این رابطه در ذهن مردم قضاوت و ارزیابی می شود، بنابراین شاهد راهکاری سیاسی به نام ایجاد ارز ترجیحی در حوزه اقتصادی هستیم. وجود ندارد

توزیع ارز ترجیحی مزیت قاچاق را در کشور تضمین کرده است و امروز فاصله بین 4200 ارز تا حدود 30 هزار تن بسیار زیاد است و کارشناسان می گویند هر ساختار ضد فسادی در این اختلاف قیمت بی تاثیر خواهد بود.

سوال اینجاست که چرا با ثبات نرخ ارز 4200، جایگاه های اصلی تورم 70 درصدی داشته اند (؟) که نمونه ای از این اختلال در دامپروری است که در ماه های اخیر آشکار شد و در نتیجه عدم تامین مواد اولیه برای دام مولد بوده و در عمل منجر به خسارت به واحد تولیدی شده است.

فساد سیستمی ناشی از تفاوت بین نرخ ترجیحی و نیمه ترجیحی تا آنجا که گفته می شود افرادی که در موقعیت توزیع ارز ترجیحی هستند، با پیشنهادات مفاسد زیادی مواجه می شوند که منجر به ناکارآمدی نظام می شود. تا شرکت کنندگان زیادی داشته باشند.

به گزارش کارشاسن، مواردی وجود داشته که هنوز مبلغ 4200 ارز به کشور بازگردانده نشده و کالاهای مربوطه وارد نشده است که باید حذف شود چرا که آثار سیاست غلط اقتصادی در بخش های مختلف خود را نشان داده است. بازار و سفره مردم و هنوز قادر به حل مشکل نیست.

نویسنده: وحید فکری، روزنامه نگار

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید