راهی جز خصوصی سازی زاغی ها نیست


ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836233

مدیران سابق استقلال و پرسپولیس درباره شرایط انتقال سرخابی ها به بخش خصوصی صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ علی اکبر طاهری و علی فتح اله زاده مدیران عامل سابق باشگاه های پرسپولیس و استقلال با رئیس سازمان خصوصی سازی درباره برنامه تلویزیونی فوتبالی شبکه سه گفت و گو کردند و شرایط انتقال سرخابی ها به بخش خصوصی را بررسی کردند.


طاهری: مثل گاو شیری به باشگاه نگاه می کردند، اما دیگر شیر نیست

علی اکبر طاهری مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس در این برنامه گفت: آلودگی های زیادی در زمان قراردادها و پرداخت ها در سطح ملی و باشگاهی وجود دارد. ما باید وارد این مشکل شویم که چگونه می توان چنین زمینه ای را ایجاد کرد تا خطایی رخ دهد. عدم تعادل بین درآمد و بدهی وجود دارد. چرا متعهد نمی شوید که به اندازه پیش بینی درآمد در باشگاه ها پرداخت کنید؟ چگونه بخش نظارت باشگاه اجازه می دهد این اتفاق بیفتد؟

وی افزود: یک قسمت هیأت مدیره و قسمت دیگر جلسه و نهاد نظارتی بازرس قانونی است. چرا این زمینه را دنبال نکنیم و اتفاقی بیفتد که انگشت اتهام را به سمت رهبری بگیریم و آنها را محکوم کنیم. فساد زمانی به وجود می آید که این مشکلات حل نشود. ما به اعمال مجالس توجهی نداریم و تقصیر را گردن فلان شخص می اندازیم.

مدیرعامل سابق پرسپولیس گفت: اگر چیدمان درست باشد و دستگاه های نظارتی کار را به درستی کنترل کنند، روال خوبی خواهیم داشت. باشگاه دو بال برای بردن او به خانه دارد. یک بخشی برای قوه مقننه و بخشی برای سازمان های راهبردی وجود دارد. در فوتبال سازماندهی استراتژیک نقشی ندارد.

وی ادامه داد: من به مسئولان وقت گفتم چرا منتظر هستید کنفدراسیون فوتبال آسیا ما را ممیزی کند و ما ممیزی اولیه را انجام دهیم. اگر سازمان راهبردی ما دخالت کند و رهبری کند، این اتفاق نمی افتد. در حالی که منتظریم AFC در مورد ما قضاوت کند، باید خودمان این کار را انجام دهیم و همه باشگاه ها را به یک چشم نگاه کنیم و با هرکسی که خارج از قوانین است برخورد کنیم. اما در فوتبال ایران چنین چیزی را نمی بینید.

طاهری تصریح کرد: چرا یک هیات مدیره این همه تعهد می دهد باید جلوی آن را بگیرند چون پنجره بسته می شود و بدبینی های زیادی ایجاد می شود. یک نفر حتی نگذاشت با برانکو هم عقیده باشیم و اسمش را هم نمی توانم بگویم. اکنون این فرهنگ وجود دارد که تا جایی که باشگاه می تواند انجام دهد. بد است و طبق این فرهنگ همه به چشم گاو شیرده به باشگاه نگاه می کنند و حالا دیگر شیری باقی نمانده است. باشگاه اصول درستی برای درآمدزایی ندارد در حالی که باشگاه باید در مسیر درآمد باشد و تعهدش کمتر از منابع باشد و بودجه داشته باشد.

وی گفت: در کشورهای دیگر مدیر حرفه ای جذب می شود که اخلاق حرفه ای داشته باشد و نتیجه ای نداشته باشد. هفت مدیر در یک باشگاه در یک فصل تغییر کرده اند و فرقی نمی کند اسمش را خصوصی بگذاریم. برای موفقیت این باشگاه باید ادبیات حرفه ای و اخلاق حرفه ای در باشگاه ها اعمال شود. ما نمی توانیم مدل دیگری را اعمال کنیم.

مدیرعامل سابق پرسپولیس گفت: هیچ وقت برنامه مدیریتی را رعایت نکرده و دنبال نکرده ایم. به همین دلیل است که همه ذوق کار دارند و کار را با مدیر قبلی مرتبط می کنند و معتقدند که این شخص مقصر است. در بخش خصوصی ما کسانی هستند که اصلا ادبیات حرفه ای ندارند و موفق نشده اند.


فتح الله زاده: راهی جز خصوصی سازی سرخابی ها نیست

علی فتح اله زاده، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال نیز در این برنامه گفت: در آن زمان به تیم های حرفه ای مانند لورکوزن آلمان بازیکن می فرستادیم و بازیکن خارجی جذب نمی کردیم. در آن زمان برای مذاکره بازیکنان با تیم های خارجی مشکلی نداشتیم.

وی افزود: الان که می خواهیم قرارداد ببندیم به جیب خودمان نگاه نمی کنیم که به اندازه جیب خودمان خرج کنیم. بعضی از دوستان عمدا این کار را می کنند. اینجاست که فساد به میان می آید و رگولاتورها باید از کارشناسان استفاده کنند. بازیکنان با قیمت 10000 دلار برای 100000 دلار مذاکره می شوند. این کار به عمد انجام می شود. برای همه چیز راه حلی وجود دارد. استقلال و پرسپولیس باید همه هزینه ها را بپردازند و اینکه چرا این باشگاه ها باید خصوصی شوند چون باید رونق بگیرند اما برخی مدیران باشگاه ها نابود شده اند.

وی یادآور شد: به من گفتند در سال 93 که از استقلال جدا شدم هزینه زیادی کردم. کل هزینه ها 24 میلیارد تن بود چون دو بار در جام باشگاه های آسیا شرکت کردیم. گفتند فتح الله زاده خرج زیادی کرده است. برادر هادم عزیز گفت این باشگاه نباید بیش از 15 میلیارد هزینه کند وگرنه مدیریت می کنیم. بعد از رفتن من بیشتر خرج کردند پس چرا بنده با آنها برخورد نکردند؟

فتح اله زاده تاکید کرد: هیات مدیره موظف است بگوید فتح الله زاده بیش از 20 میلیارد هزینه نکند و اگر بیشتر است امضا کنید. در بوندسلیگا، کارمندان باشگاه تماس می گیرند و می گویند چقدر خرج می کنید و کجا می برید و از شخص برنامه می خواهند. ما چنین چیزی نداریم. این منجر به فساد می شود.

وی افزود: 2 مدیر بد و بی سابقه می آیند و کار مدیران دیگر را خراب می کنند. برخی از سیاستمداران حتی در باشگاه ها استخدام شده اند و این مرد در کار خود مانده است. من سه بار مدیرعامل استقلال بوده ام. 10 سال پیش از این باشگاه جدا شدم و همیشه گفته می شود بدهی های استقلال مربوط به زمان فتح الله زاده است.

مدیرعامل سابق استقلال ادامه داد: من افسرده بودم. ترازنامه مالی و سند رسمی وجود دارد و کسانی که بعد از من مدیر شدند می گویند 17 میلیارد و 600 میلیون تن درآمد داشته ام. در حالی که باید 12 میلیارد تولید می کردم. حتی گفتند 6 میلیارد و 500 میلیون تن ضرر کردم اما 5 میلیارد تن سود داشتم. در سه سال گذشته 63 میلیارد تن هزینه کردم چون قهرمان لیگ ایران، حذفی و سوم آسیا شدیم و الان 10 سال است که این همه بدهی دارند و قهرمان لیگ نداریم. پدرمان را بیرون آوردند.

وی افزود: چرا دفتر شخصی ام را فروختم به عشق استقلال چک شخصی دادم. بی انصاف مرد باش و تهمت نزن! مکانیسم اشتباه است. وقتی آن را نداریم، مجبور نیستیم هزینه کنیم. اردوگاه ناصرخان را ساختم و 980 میلیارد تن سود کردیم. وام نگرفتم و به تنهایی خرج کردم و استقلال آن زمان 7 قهرمانی برایم به ارمغان آورد. حساب کردند و برایم پرونده سازی کردند و دو سال به من تهمت زدند که خاک باشگاه را خوردم.

فتح الله زاده گفت: نمی دانم اگر درایت سازمان بازرسی کل کشور نبود چه می شد. یکی از روی دشمنی به ما گفت من بی سوادم. من در ایران مورد تمسخر قرار گرفتم. باید نرم افزار و سخت افزار را تعریف کنیم. وقتی قهرمان می شوند مربی و بازیکن قهرمان محسوب می شوند اما وقتی تیم می بازد به مدیر حمله می کند. افراد مبتلا زیاد هستند. وزیری داشتیم که دستور سرپوش گذاشتن بر تخلف مدیرعامل را صادر کرد و وزیری از مدیری خوشش نیامد و گفت ببین می توانی برای این مدیر مشکل درست کنی. خیلی از مسائل حساس با بازیکن شروع نمی شود، باید از سطوح بالاتر تماشا کنیم.

وی افزود: وزارت ورزش باید افراد شایسته را انتخاب کند و در عین حال نباید مدیر را رها کنیم و به دنبال پاسخگو باشیم و بعد خوب و بد را به مدیر بگوییم. من سند رسمی دارم و ثابت می کنم 7 میلیارد بدهکارم پس چرا می گویید 70 میلیارد؟! چرا دادکان و عزیزمحمدی باید خارج از فوتبال باشند و حالا وضعیت فدراسیون فوتبال را ببینیم. شما خیلی از این مدیران را نمی شناسید که رای می دهند. نحوه رای دادن هم فساد است. ما باید افراد مناسب را انتخاب کنیم تا کسی دنبال اجاره نباشد. استراماچونی به درخواست او رفت و من سعی کردم او را متقاعد کنم اما آنها همه چیز را روی من گذاشتند. تو خیلی بد اخلاقی

فتح زاده در بخشی دیگر از این گفتگو گفت: برای پیشرفت فوتبال باید باشگاه های فوتبال خصوصی شوند و راهی جز این وجود ندارد. زمانی در ایران مقاومت می کردیم که خصوصی نشویم. خصوصی سازی ما اشکال دارد. هفته گذشته جلسه مدیران عامل قرمزها تشکیل شد و نامه ای برای رئیس جمهور تهیه شده که در روزهای آینده برای آنها ارسال خواهیم کرد. در سند تحول دولت کارشناس بررسی شد و بررسی شد که این باشگاه ها باید قرارداد مدیریتی داشته باشند اما ما مسیر دیگری را در پیش گرفتیم و سهام فروختیم. چرا اشتباه می کنیم و این جاده پر از خطر است و باید راه حل درستی ارائه دهیم.

وی افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم فوتبال باید خصوصی شود و این چیزی است که فیفا می خواهد. تیم های ضعیف را خصوصی می کنیم اما قرمزها را خصوصی نمی کنیم و این راه اشتباه است.

این مدیر ورزشی افزود: از رئیس قوه قضائیه درخواست دارم؛ عده ای مثل ما وقتی معروف می شوند به راحتی در فضای مجازی تهمت می زنند که بسیار هم رایج است، مجازات این تهمت پردازان نباید آسان باشد و باید مجازات مناسبی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید