راه حل مشکلات کشور اقتصاد منهای نفت است/ بودجه باید متعادل باشد

ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۱
کد خبر: 1783653

آیت الله دری نجف آبادی گفت: عمده ترین مشکلات اقتصادی کشور به دلیل وابستگی به نفت است که در طول صد سال گذشته کم و بیش ادامه داشته و در سال های اخیر موضوع تحریم ها بیشتر شده است. راه حل ما اقتصاد منهای نفت است و اگر باید نفت باشد باید فرآورده ها و فناوری های نفتی را صادر کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; آیت الله گربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک در خطبه های نماز جمعه 22 آبان ماه در مصلی مقدس اراک ضمن تقدیر از استاندار سابق مرکزی و آرزوی موفقیت برای استاندار جدید، استاندار جدید نظام اسلامی به ویژه در حوزه مسائل فرهنگی باید الگو باشد.

امام جمعه اراک ادامه داد: استان مرکزی ولایت امام و رهبری است و این ظرفیت را دارد که منشأ نفوذ و برکت برای کشور و انقلاب اسلامی باشد.

یکی از اعضای شورای تشخیص نیز در بخشی از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: مقام معظم رهبری چندین سال است که دستور مقاومت در برابر اقتصاد را می دهند که اقدام بسیار عاقلانه ای است. علاوه بر این، اصل 44 قانون اساسی اگر به درستی اتفاق بیفتد معجزه خواهد کرد.»

دری نجف آبادی افزود: بیش از 4 هزار میلیارد تن امکانات، منابع انسانی و طبیعی، صنایع، علم و فناوری و نقدینگی در کشور داریم اما سوال اینجاست که مشکل این همه ظرفیت چیست؟ باید توجه داشت که بیشتر مشکلات ما به دلیل وابستگی به نفت است که در صد سال اخیر کم و بیش ادامه داشته و در سال های اخیر موضوع تحریم ها رو به افزایش بوده است.

سخنگوی ولی فقیه استان مرکزی گفت: راه حل ما اقتصاد منهای نفت است و اگر قرار است نفت صادر شود باید فرآورده های نفتی و فناوری صادر کنیم نه اینکه نفت خام بفروشیم که متاسفانه در این زمینه کمتر فعال است.

وی گفت: اقتصاد ما به دلیل واردات امروزی یک اقتصاد مصرفی است. این در حالی است که حداقل 20 درصد آن به عنوان واسطه به جیب امارات می رود.

جمعه اراک ادامه داد: از 7.3 میلیارد دلار واردات از امارات، یک میلیارد و 850 میلیون دلار آن موبایل است، در حالی که باید در صنعت موبایل حرفی برای گفتن داشته باشیم و صادرکننده باشیم، اما با وجود اقداماتی که در سال های گذشته انجام شده است. متأسفانه به نتیجه نرسیده ایم و بنابراین ارز ما از واردات تلف می شود.

دری نجف آبادی گفت: ما مجبور نیستیم مواد اولیه صادر کنیم و تمام اقلام صادراتی ما باید فرآوری شود.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: امسال در بودجه کالاهای اساسی 8 میلیارد دلار دیده شد. در عین حال به دلیل خشکسالی گندمی برای واردات ندیدند. از سوی دیگر قیمت کالاها رشد جهانی 30 تا 40 درصد افزایش یافته است و شرایط برای دولت و مجلس سخت است و البته باید منطقی باشد.

این عضو شورای تشخیص پدیده مصرف گرایی در جامعه را محکوم کرد و افزود: متاسفانه مصرف 800 تا 1 میلیون مترمکعبی گاز ما معادل کل اروپا و یک کشور 700 میلیون نفری بنزین و گازوئیل است. کشور. به همین ترتیب.برای مدیریت.

امام جمعه اراک ادامه داد: بودجه باید متعادل و متوازن باشد، نامتعادل بودن بودجه منجر به کسری 500 هزار میلیارد تنی می شود و این یعنی تورم که قبلاً به آن اشاره کردیم اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر اینکه کار و بهره وری یکی از مهمترین مسائل است، گفت: تزریق اسکناس تورم را به دنبال دارد، میزان کار مفید در کشور ما بسیار کم است، بنابراین کارکنان باید به فکر بهره وری باشید و البته صنایع نیز باید مالیات دولتی را بپردازند تا دولت دچار کسری بودجه نشود.

دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: هیچ ملتی قله های بزرگ را فتح نمی کند مگر در سایه کار و جهاد و فداکاری و اگر بخواهیم قله های بزرگ را فتح کنیم به همت عالی بستگی دارد.

وی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: همه باید مراقب کتابخوانی باشند و خانواده، معلمان و مربیان خود را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین به بارش های مناسب در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که باران عنایاتش بر سر مردم ما بارید. ما باید شکرگزار باشیم و از خدا بخواهیم که برای لطف او دعا کند. “

امام جمعه اراک در پایان با تبریک میلاد امام حسن عسگری (ع) و با اشاره به سالروز شهادت حسن طهرانی مقدم پدر صنعت موشکی ایران، یاد و خاطره این شهید بزرگوار و همه شهدای مدافع حرم را گرامی داشت. انقلاب اسلامی و مقاومت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید