رای دیوان عدالت اداری مبنی بر پذیرش دورکاری برای مادران شاغل/ غرامت روز پنجشنبه یا سایر روزهای هفته

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر پذیرش دورکاری برای مادران شاغل/ غرامت روز پنجشنبه یا سایر روزهای هفته

شورای عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه دورکاری و تعطیلی روز پنجشنبه برای کارمندان زن شاغل در ادارات دارای فرزندان زیر هفت سال یا مقطع ابتدایی را لغو نکرد.

در پی تجدیدنظرخواهی هیأت وزیران و امور حقوقی دولت و درخواست ابطال کامل تصویب نامه شماره 248209/ت 47863 هـ مورخ 26 اسفند 1390 هیأت وزیران مبنی بر: «کارمندان زن شاغل در دستگاه های اجرایی. تحت هنر ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری دارای فرزندان زیر هفت سال یا دانش آموز مقطع ابتدایی می توانند با رعایت سقف ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کاری پنجشنبه خود را در سایر روزهای هفته تکمیل کنند. قانون یا از طریق کار از راه دور.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی رأی فوق، آن را رأیی منطقی و مطابق بند 10 اصل 3 قانون اساسی دانسته و آن را نقض نکرد.

در مصوبه مذکور آمده است: در قسمت فوقانی ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1385 پس از اعلام ساعت کار کارکنان کشوری (چهل و چهار ساعت در هفته) مقرر شد موافقت و تنظیم ساعت کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و کار کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می شود و بر این اساس هیات وزیران اختیار تنظیم و تنظیم ساعات کار ادارات را بر اساس آن دارد. مصوبه قانونی فوق و همچنین مصوبه مندرج در تبصره 3 ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری که به موجب آن «کلیه دستگاه‌های اجرایی استان‌ها موظفند ساعت کار خود را 6 روز در هفته تعیین کنند»، ناظر به انجام وظیفه است. استانداران در تعیین ساعات کار مانع اعمال اختیارات هیات وزیران به شرح مندرج در قسمت فوقانی ماده 87 قانون مدیریت کشوری نمی شود و در تبصره 2 ماده قانونی مذکور نیز آمده است: در موارد خاص با تصویب هیأت وزیران و با رعایت سقف ساعات کار، دستگاه های اجرایی می توانند با توجه به شرایط جغرافیایی، منطقه ای و فصلی، ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم کنند.

در بخش دیگری از این تصمیم آمده است: استفاده از دورکاری به معنای کاهش ساعات کار نیست و این با تعطیلی متفاوت است و همچنین در آیین نامه های لازم استفاده از دورکاری و همچنین مصوبه شماره 21 پیش بینی شده است. 248209/T47863 ح مورخ 25 اسفند 1389. هیئت وزیران برای زنان کارمند شاغل در دستگاه های قوه مجریه بر اساس ماده 1389 تخفیف در نظر گرفت. این یک جمله منطقی و مطابق بند 10 اصل سوم قانون اساسی است. با توجه به مراتب فوق، تصویب نامه شماره 248209/ت47863 هجری قمری مورخ 26 اسفند 1390 هیأت وزیران مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات نبوده و لغو نمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید