ردپای سلبریتی ها در گسترش رفتارهای انحرافی/ زمانی که ناهنجاری ها در سایه بی توجهی خانواده ها عادی می شود!


ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808560

مصرف قلیان که زمانی در سنین بالا به حساب می آمد، زشتی خود را از دست داده و اعتیاد به جوانان و نوجوانان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. به گفته کارشناسان، ناپختگی شخصیتی و تقلید از چهره های سینمایی از مهمترین عوامل گسترش این پدیده ناگوار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، کافه ها در گذشته گردهمایی سالمندان، افراد سرشناس و سرشناس مانند پهلوانان، بزرگان و بزرگان محلی، شاعران، نویسندگان و… بود. و در قهوه خانه ها جایی برای جوان ها نبود و حتی جوانان هم اجازه ورود به کافه را نداشتند.

متأسفانه از بین رفتن قبح و زشتی سیگار و قلیان در جامعه منجر به کاهش سن مصرف شده است که یکی از دلایل اصلی این زشتی ها در فیلم ها و سریال های تلویزیونی است و فیلم ها باعث محبوبیت و سرمشق شدن آنها شده است. . تا جایی که نوجوانان حتی در نحوه سیگار کشیدن از این شخصیت ها تقلید می کنند.

گرایش به مصرف دخانیات به ویژه قلیان در بین جوانان و نوجوانان نوعی رفتار اعتراضی، ناامیدی اجتماعی و افول فرهنگی است. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد و در زمینه های مختلف از جمله جامعه شناسی و روانشناسی قابل بررسی است.


01b59eb0 ae8d 4250 8cf1 79a602623708 خبر خاکستری


هیجان، تقلید و الگوبرداری از سلبریتی ها از دلایل گرایش نوجوانان به سیگار است.

فرشته ایزدی در گفت و گو با مرصادنیوز اظهار داشت: نوجوانی یکی از مراحل رشد انسان است و انسان در مسیر رشد، بلوغ و یادگیری باید در گروه های مختلف قرار گیرد و معاشرت را بیاموزد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج پژوهش های جامعه شناختی نشان می دهد که مهارت های اجتماعی ارتباط معناداری با مصرف سیگار و قلیان در طول زندگی دارد. به عبارت دیگر، نوجوانان فاقد مهارت های اجتماعی به سیگار کشیدن و مصرف قلیان تمایل دارند.


81874de4 abb5 4417 bfa0 75970aab2b77 خبر خاکستری

این جامعه شناس می افزاید: از منظر جامعه شناسی یکی از دلایل اجتماعی گرایش نوجوانان به سیگار را می توان هیجان زیاد در این گروه دانست، به ویژه زمانی که در گروه همسالان قرار دارند و مصرف یکی از آنها باعث گسترش مصرف می شود. به دیگران.”

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل گرایش نوجوانان در این سن میل به تجربه سطحی، کسالت از فعالیت ها و برنامه های یکنواخت زندگی و همچنین تقلید و تقلید از افراد مشهور است، افزود: بنابراین نوجوانان حتی به او توجه نمی کنند. خطرات آسیب فیزیکی.


52adb96c 2b3a 4750 9776 6088b23239dd خبر خاکستری

ایزدی به دسترسی آسان به مواد دخانی اشاره کرد و افزود: فروش سیگار نخی در غرفه ها و مغازه ها به محض اینکه برای تفریح ​​و خوشگذرانی جمع می شوند به جای خرید تنقلات و تنقلات به بستری برای گسترش استعمال دخانیات در بین نوجوانان و نوجوانان تبدیل شده است. .. برای قلیان کشیدن سیگار می کشند یا به قهوه خانه می روند و هیچ سازمان و نهادی مسئول رسیدگی به این وضعیت نیست.

وی به زشتی استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت: تقریباً یک دهه پیش استعمال دخانیات و قلیان تا حدی جنبه جنسی داشت، افراد مسن سیگار می کشیدند و مردان بیشترین میزان مصرف را داشتند، اما اکنون دختران، جوانان در ملاء عام سیگار می کشند و اگر این وضعیت اگر است. بدون توجه، جمعیت دخترانی که سیگار می کشند با پسران برابر خواهد بود.

وی ادامه داد: از دیدگاه درمانگران اعتیاد دلایل مختلفی برای گرایش به سیگار و قلیان وجود دارد که مهمترین آنها حوادث استرس زا در زندگی، رفتار پرخطر همسالان، اعتماد به نفس پایین، احساسات منفی بالا، روابط ضعیف بین والدین و فرزندان، او گفت. مددکار اجتماعی، و سابقه خانوادگی مصرف الکل، او خاطرنشان کرد.

وی بیان کرد: یکی از راه های پیشگیری از این آسیب و معضل اجتماعی، کسب مهارت های اجتماعی، فراهم آوردن فرصت برای پرکردن اوقات فراغت و ایجاد فرصت های شغلی است.


c6758082 3dd3 4b86 8dae 687d4cd80304 خبر خاکستری


هدف اصلی نوجوانان مصرف کننده سیگار و قلیان رشد، مستقل شدن و جلب توجه است.

روی فرامرزی در گفتگو با مرصادنیوز گفت: نوجوانی دوره ای است که با تغییرات شناختی، زیستی و روانی همراه است و بسیاری از افراد در این دوره از رشد با رفتارهای پرخطری مانند سیگار، قلیان و سایر مواد، احساس شادی می کنند. سیگار کشیدن و کاهش اضطراب از طریق آن یکی از مهم ترین دلایل سیگار کشیدن است.


14202a82 b18d 41cd 9ef4 333df1e555ba خبر خاکستری

وی گفت: تحقیقات کمی در مورد قلیان در مقایسه با سیگار انجام شده است. بررسی ها نشان می دهد که رواج مصرف قلیان شامل عوامل متعددی از جمله نگرش ها و باورهای متفاوت در مورد مضرات قلیان، کمتر از سیگار، دسترسی آسان و هزینه کم است.

وی افزود: همچنین تصور نادرست از ایمنی، مقبولیت اجتماعی، سرگرمی و تفریح ​​و وجود سلیقه های مختلف در گسترش قلیان بی تاثیر نبوده است.

فرامرزی خاطرنشان کرد: هدف اصلی نوجوانان از مصرف سیگار و قلیان، اعلام رشد، استقلال، جلب توجه و دوری از همسالان و دوستان است. متاسفانه برخی از نوجوانان و جوانان سیگار و قلیان را نشانه مدرنیته می دانند و این ناپختگی شخصیت یک فرد را نشان می دهد.

وی گفت: بی ارزشی و بی توجهی والدین، بی اعتمادی، مقایسه با دیگران، روابط ناامنی که از دوران کودکی بین فرزندان و والدین ایجاد می شود، تنهایی، ناتوانی در نه گفتن از دیگر علل اعتیاد نوجوانان به دخانیات است.


0972b7d2 5da5 4f4b be9f fc67bde80817 خبر خاکستری

این کارشناس ارشد روانشناسی اولین و مهمترین گام در پیشگیری از اعتیاد به سیگار و قلیان است.ارتباط سالم و با کیفیت بین نوجوانان و والدین از دوران کودکی آغاز می شود.اگر این اتفاق نیفتد لازم است با متخصص مشورت شود.در این زمینه تلاش می کنیم تا ترمیم کنیم. اتصال.

وی با اشاره به اینکه تأثیر خانواده در پیشگیری از اعتیاد به قلیان در بین نوجوانان غیرقابل انکار است، افزود: بنابراین خانواده هایی که آرامش و صمیمیت را در رفتار خود برقرار می کنند، می توانند بر اساس ارزش های فردی و جمعی بهتر و بیشتر عمل کنند.«رفتار و تعامل.


de3bc564 6643 4fed 9556 806beff67943 خبر خاکستری


با دوستان برای گذراندن وقت و خوش گذرانی آمده ایم/ قلیان کشیدن مخالف است اما مراکز عرضه قلیان در حال رشد هستند

خبرنگار مرصادنیوز وی در بازدید از یکی از قهوه خانه های سنتی کرمانشاه با چند دختر نوجوان قلیان کش به گفتگو نشست و آنها گفتند: هر از چند گاهی با دوستان برای گذراندن وقت و تفریح ​​و قلیان کشیدن به قهوه خانه و قهوه خانه سنتی می آییم. .

می دانیم که کمی مضر است، اما مد است! همسران شاهان قاجار هم قلیان کشیدند، بعد قلیان کشی که معتاد نیست! قلیان کشیدن مخالف است اما مراکز مجاز تحویل قلیان در حال رشد هستند! آیا از این همه تناقض تعجب نمی کنید؟



پس گزارش دهید؛ اگرچه مضرات مصرف قلیان تنها به مردان و زنان محدود نمی شود و دخانیات سلامت هر دو را تهدید می کند، اما شیوع مصرف قلیان در بین زنان به دلایل فرهنگی و فیزیولوژیکی و همچنین نقش مادری زنان و دختران قابل توجه است.


0f7970a5 d880 4f2a bb03 08b1aadd91ef خبر خاکستری


به گزارش مرصاد، در جامعه ما متاسفانه برخی از نوجوانان و جوانان سیگار را نشانه مدرنیته می دانند! در حالی که قلیان و گرایش جوانان به مصرف آن یک معضل اجتماعی نیست، بلکه یک رفتار انحرافی است.

استعمال قلیان هر چند از مضرات فراوان آن آگاه است. هنوز هم این یک رفتار مدرن در بین زنان است که سیگاری ها بر این باورند که سیگار باعث احساس غرور در آنها می شود!


جامعه ای که سیگار در آن غالب باشد، جامعه ای بیمار خواهد بود، بنابراین علاوه بر مسئولان، خانواده ها نیز باید کار کنند و بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید