رد پای سفیر عراق مستقر در لندن در جنگ خونین قدرت / 10 ماه حیاتی برای انتصاب نخست وزیر


ساعت: 14:20
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894115

استاد دانشگاه اصفهان گفت: دست‌های پشت پرده از سوی آمریکا و انگلیس تلاش می‌کنند از طریق جعفر صدر، سفیر عراق در لندن، جنگ شیعه و شیعه را در عراق ایجاد کنند، زیرا هر دو جریان مقتدی صدر هستند. و چارچوب هماهنگی شیعیان و از طریق ایجاد جنگ داخلی در میان شیعیان می توانند حکومت خود را در عراق ایجاد کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در آستانه اربعین حسینی، عاشقان و شیفتگان اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) پس از دو سال محدودیت کرونا در انتظار و تدارک حماسه آفرینی حسینی بودند که ناگهان خبر تعطیلی مقبره عراق به گوش رسید. مرزها و وقوع حوادث داخلی در این کشور تعجب همگان را برانگیخت. تحولات عراق بعد از ظهر روز دوشنبه پس از آنکه مقتدی صدر برای هفتمین بار اعلام کرد از سیاست کناره گیری می کند، وارد مرحله جدیدی از خشونت و خونریزی شد.

انتقادات و اعتراضات مقتدی صدر به وضعیت کنونی عراق با شعار اصلاح طلبی از یک ماه پیش آغاز شد و وی در اولین گام قانون اساسی، قانون انتخابات و نهادهای قانونی از جمله پارلمان عراق و قوه قضائیه را هدف قرار داد و تلاش کرد. به ، توسل به کمپینگ خیابانی. اما این اقدامات زمانی رنگ خون به خود گرفت که با اصرار برخی از حامیان افراطی اعلام بازنشستگی از دنیای سیاست کردند.

اعلام استعفای صدر از سیاست بدون درخواست از حامیانش برای خروج از خیابان دلیل جدیدی برای ادامه جنبش ماه گذشته شد که با تخریب اموال عمومی، استفاده از سلاح و ایجاد فضای رعب و وحشت، این جنبش وارد مرحله جدیدی از خشونت شد. آغاز درگیری ها، اعلام اعتصاب نیمروزی وی در آنچه او حمایت هوادارانش در برابر حملات رقیب خواند، اوضاع را متشنجتر کرد و انگیزه حامیان تندرو صدر را برای حضور در خیابان ها و توسل به خشونت در آمار رسمی تا روز سه شنبه افزایش داد. صبح و در کمتر از 15 ساعت پس از اعلام استعفای صدر از سیاست، حداقل 20 نفر به دست مردم عراق جان باختند.
سابقه صدر نشان می دهد که این اولین بار نیست که وی اعلام می کند از سیاست دوری می کند و بر اساس این سابقه می توان حدس زد که آخرین بار هم نخواهد بود. شاید دقیقاً به دلیل شناخت روحیه صدر است که حامیان تندرو او ترجیح داده اند بر اعتصابات و درگیری های خیابانی پافشاری کنند.

با محسن نصری، استاد و کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، درباره ریشه های حوادث و ناآرامی های اخیر عراق به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.


صاحب نیوز; وقایع اخیر عراق پس از خروج مقتدی صدر از سیاست را چگونه ارزیابی می کنید، ریشه این اختلافات کجاست؟


محسن نصری در عراق مسائلی وجود دارد که همیشه بحرانی بوده است، یکی وجود طوایف و طوایف و جریان های زیادی است که به این طوایف و طوایف وابسته بوده و اغلب در تنش و جنگ با یکدیگر بوده اند.

دیگری جریان شیعه و سنی این کشور در کنار جریان کرد در اقلیم کردستان است که اینها علاوه بر حضور آمریکایی ها باعث شده عراق به ثبات سیاسی نرسد و همواره شاهد تنش در این کشور هستیم. چون منافع آمریکایی ها، انگلیسی ها و اروپایی ها در عراق صلح نمی بیند، بهانه ای برای حضور در عراق دارند و می توانند گروه های تروریستی را در حضور جمهوری اسلامی ایران هم در حمایت از رژیم صهیونیستی علیه ما تجهیز کنند. و در مبارزه با کشورمان نمونه آن در ماه های گذشته بود که در اربیل عراق در حال آماده سازی و تجهیز بودند که نیروهای سپاه با موشک پایگاه صهیونیست ها و منافقین را منهدم کردند.

در نتیجه عراق درگیر تضاد داخلی گروه ها و احزاب و جریان های مختلف مذهبی، فکری و سیاسی، شیعه، سنی، کرد و امثال آن است. اما نکته مهمی که شاهد آن هستیم این است که از مهر 1400 در عراق انتخابات پارلمانی برگزار می شود، هرچند برخی معتقد بودند مقتدی صدر تخلف انتخاباتی کرده است، اما به هر حال انتخابات مورد تایید نهادهای نظارتی کشورشان قرار گرفت و نتیجه این اتفاق افتاد. جنبش مقتدی صدر 73 کرسی پارلمان را به دست آورد، به نحوی که اکثریت مجلس در ائتلاف با جنبش سنی و جنبش حزب دموکراتیک به رهبری مسعود بارزانی بود.

نمایندگان مجلس می خواستند نخست وزیری به نام جعفر صدر که پسر عموی مقتدی صدر است و در حال حاضر سفیر عراق در انگلیس در لندن است، منصوب کنند، تفکر شیعه این چارچوب هماهنگی با تفکر شیعه را دارد، اما مخالف است. مقتدی صدر از جلسه رای گیری جعفر صدر به عنوان نخست وزیر خارج شدند و نگذاشتند مجلس به حد نصاب برسد و جعفر صدر انتخاب شود.

پس از مقاومت جنبش هماهنگ چهارچوب، جنبش مقتدی صدر اعلام کرد که ما از پارلمان خارج می شویم و نمی خواهیم نماینده پارلمان عراق باشیم، در مجلس مشخص شود، به همین دلیل جریان مقتدی صدر حمله کرد و مجلس را اشغال کرد و اجازه نداد نخست وزیری به وجود بیاید و خلاصه بیش از 10 ماه از شهریور سال گذشته می گذرد که عراق در تلاش است بین دو جریان قدرتمند چارچوب هماهنگی و مقتدی نخست وزیری را تعیین کند. صدر در بحران، تنش، درگیری و هرج و مرج است.


b96f73db 0733 4cca 9a92 24c49ad9801f خبر خاکستری


صاحب نیوز; کدام جنبش یا مردم از این بحران و هرج و مرج سود می برند؟

نکته مهم دیگر از این پرونده ها این است که دستان پشت پرده آمریکا و انگلیس از طریق جعفر الصدر، سفیر عراق در لندن (که خود داستان های زیادی دارد) در حال تلاش برای ایجاد جنگ شیعه و شیعه در عراق هستند. از آنجایی که هر دو جریان مقتدی صدر و چارچوب هماهنگ کننده هر دو شیعه هستند و با ایجاد جنگ داخلی بین شیعیان می توانند تسلط خود را در عراق ایجاد کنند، به همین دلیل در 10 ماه گذشته هرج و مرج و بحران در عراق به وجود آمد. محور این درگیری ها انتصاب وزیر – رئیس بود.

بعدازظهر دوشنبه مقتدی صدر اعلام کرد که از سیاست کناره گیری می کند، البته این احتمال وجود دارد که با این نگاه تحقیرآمیز طرفداران خود را تحریک کرده و آنقدر آنها را به وجد آورده است که باید این فشارها باشد که رهبر ما را مجبور به استعفا و حمله کرده است. منطقه سبز بغداد که مرکز پارلمان دولت عراق و مرکز نهادهای دولتی عراق را تصرف کردند و بحران جدیدی ایجاد کردند. آنها در شهر العماره لاستیک ها را آتش زدند و در شهرهای دیگر از جمله بغداد درگیری ایجاد کردند که تا صبح روز سه شنبه بیش از 20 کشته برجای گذاشت.آنها می خواستند برای جنگ داخلی برنامه ریزی کنند، بنابراین دولت عراق مرزهای کشور را بست و اعلام کرد. ممنوعیت جاده ها و شهرها و مناطق عراق برای عدم ورود افراد دیگر.


صاحب نیوز; اقدام آیت الله خیری برای کناره گیری چه تاثیری بر روند این محاکمه دارد و با چه هدفی انجام می شود؟

جناح مقتدی صدر قصد سوء استفاده از آیت الله خیری که از شاگردان و جانشین شهید محمدبکر صدر است و فرزندش نیز در دفاع مقدس به شهادت رسیده است، به همین دلیل با درایت اعلام کرد که به دلیل کهولت سن نمی تواند ادامه دهد. و از قدرت استعفا داد و به اطاعت از رهبر معظم انقلاب و حفظ منافع ملی عراق توصیه کرد. استفاده از موقعیت صدر منتفی است.

امیدواریم جریان های مختلف سیاسی و فکری عراق به یک وحدت و اجماع عمومی بر سر منافع کشور خود برسند و موضوع تعیین نخست وزیر را حل کنند.


************

رهبر جنبش صدر سرانجام پس از 48 ساعت حساس و خونین از مردم عراق به خاطر حوادث دو روز گذشته نجف اشرف عذرخواهی کرد و برای هواداران خود ضرب الاجلی برای خروج از تحصن تعیین کرد. از منطقه سبز بغداد آغاز شد. فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین اعلام کرد که منع رفت و آمد ملی در بغداد و سایر استان ها لغو شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید