رد پای پدرخوانده های سیاسی خوزستان در انتصاب مدیران غیر بومی

مدیران پروازی که مکان خانوادگی آنها با محل کارشان متفاوت است باید حداقل 2 بار در ماه سفر هوایی داشته باشند. این موضوع باعث شده است که معضل ناظران ترافیک هوایی در بسیاری از موارد مورد انتقاد طیف وسیعی از مردم و فعالان اجتماعی و سیاسی قرار گیرد چرا که در شرایط تحریم که دولت در پرداخت حق الزحمه کارگران درمانده است، به کارگیری ناظران ترافیکی و … فقط هزینه های اضافی را به ارگان های دولتی تحمیل می کند.

مدیرانی که تنها یک یا دو روز در هفته در خوزستان حضور دارند و بیشتر محل کار خود را از شهرهای محل سکونت خود مدیریت می کنند، قطعا یکی از نتایج استخدام افراد غیر بومی با وجود داشتن نیروی کار جوان، متخصص و آماده به کار در استانی است که توسط مدیران دوران گذشته ایجاد شد.

فراموش نکنیم خجت الاسلام رئیسی رئیس دولت سیزدهم در اولین سفر خود به استان خوزستان در جلسه شورای اداری این استان با صدای رسا و رسا گفت: ما هیچ مدیری را در استان نمی پذیریم. این استان به عنوان مهماندار هواپیما و مدیران پرواز باید از حلقه کنترل خارج شوند.»

روزی که دولت با سخنی خاص استاندار بومی خوزستان را منصوب کرد بارقه های امید در دل مردم این استان جاری شد و با مصاحبه هایی مبنی بر برکناری مدیران ناکارآمد احساس کردند که دکتر خلیلان تسگینی باید التیام بخشد. زخم های گذشته، اما امروز فقط شاهد نیست. در مرکز استان شهردار غیربومی داریم اما به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد و انتصاب مدیران خارجی از استانداری به شهرداری یکی پس از دیگری انجام می شود، این در حالی است که در سال های اخیر حضور غیربومی ها وجود دارد. مدیران میانی و ارشد در شرکت های نفت و پتروشیمی با حقوق های نجومی رونق گرفته است.

بر کسی پوشیده نیست که خوزستان نبض اقتصادی کشور است و نیازهای کشور را از جهات مختلف تامین می کند، اما متاسفانه در سال های اخیر شاهد انتصاب مدیران غیر رز در سطوح مختلف در استان بوده ایم. که خودش صادرکننده نیروی انسانی است.اینجا جای کشور به ویژه پایتخت و حتی در سطح معاونت رئیس جمهور بود، حالا وقتی صحبت از انتصابات در شرکت های کلیدی و مادر تخصصی استان می شود، مدیران غیر بومی هستند. ترجیح به مدیران محلی!

صرف نظر از دیدگاه سیاسی که بی شک یکی از مهم ترین دلایل این انتصابات است، این نکته سال هاست که به ذهن متبادر می شود، جریان سیاسی خاصی که شاید پدر رهبران سیاسی استان و در پشت صحنه توسعه اداری استان در تبادلات سیاسی خود، معاونین و مدیریت شرکت ها و سازمان های مهم استان دست و دلبازی می کنند.

آقایان حق جوانان خوزستانی، جوانان نخبه و همکارانشان نیست که برای مسئولیت های کمتر مهم به استان های همجوار بروند!

آنگونه که حجت الاسلام سید محمد عبدالنبی موسوی فرد نماینده فقیه استان معتقد است: مدیران غیر بومی وقتی به استان خوزستان می آیند 40 تا 50 نفر را با خود می آورند. این امکان وجود دارد، اگر در سایر استان های کشور چنین نیست.

ولی فقیه با انتقاد از رویکرد غلط جذب نیرو در خوزستان یادآور می شود: عدالت اجتماعی ایجاب می کند تمام شرکت های مادر که میلیاردها تومان برای کشور تولید می کنند ابتدا امنیت خود را تامین کنند و ایجاد فرصت های شغلی برای ایجاد امنیت ضروری است.

تاریخ نشان می دهد که در طول سالیان متمادی انتصاب مدیران خارجی که به امور استان احترام نمی گذارند، جبران ناپذیرترین لطمات را به پیکره خوزستان وارد کرده است، بنابراین لازم است مسئولان و دلسوزان استان از ادامه این روند جلوگیری کنند. این عمل مضر

هر چه در گذشته با حضور این مدیران خارجی که هیچ قدرتی بر امور استان ندارند برای مردم خوزستان گذشت، همین بس که انتظار داشت در دولت منع استفاده از بومی خارجی شاهد چنین انتصاباتی نباشیم. مدیران

جوانان خوزستانی سال هاست که نشان داده اند در همه زمینه ها نیروی انسانی متخصص را پرورش داده اند و از این رو لازم است مسئولان عالی رتبه استان اجازه ندهند انتصاب مدیران غیر بومی انگیزه این سازمان را کور کند. جوانان متخصص خوزستان اگر با جناح خاصی تبادل سیاسی نداشته باشند .

حجت الاسلام رئیسی مستدرهستند، بکارگیری کارگران غیر بومی و مدیران خارجی، مقاومت و نارضایتی مردم خوزستان را در پی داشت و معظم له با انتصاب استاندار بومی تلاش کردند این مشکل را حل کنند. اما چرا همچنان شاهد استخدام کارگران و مدیران غیربومی در مسئولیت های مختلف هستیم؟ این سوالی است که استاندار خوزستان باید پاسخ دهد.

در ادامه هر چند صادق خلیلیان استاندار ویژه خوزستان 13 آذرماه سال گذشته در گفت‌وگوی رادیویی گفت: خوزستان مشکلات فراوان و عمیقی دارد، از سازه‌های شبکه فاضلاب گرفته تا جاده‌ها. این موارد نشان می دهد که ساختارها و مواضع شکل گرفته شرایط را به این شکل ساخته است. ما همیشه دولت و معاون داشته ایم، پس چرا وضعیت خوزستان اینگونه است؟ یکی از دلایل این وضعیت ساختارها و مواضعی است که در کنار هم قرار گرفت و مانع پیشرفت استان خوزستان شد.

استاندار خوزستان تغییرات مدیریتی را برای ما بسیار مهم عنوان کرد و گفت: طبیعتاً در دولت منفعل، مدیران نیز جذب انفعال می شوند و مراقب امور می شوند؛ به طوری که در دولت انفعال، مدیران نیز به دنبال آن هستند. و چنین مدیرانی برای ما مفید نیستند.

وی یادآور شد: در این مدت عمق مشکلات و نیروهایی که بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند تا بر این مشکلات غلبه کنند، ارزیابی شد. شاید بیش از صدها نفر برای استفاده از ظرفیت خوزستان و عدم نیاز به مدیران خارج از استان مورد بررسی قرار گرفتند.

استاندار خوزستان گفت: 70 تا 80 درصد روسای ادارات کل استان خوزستان باید عوض شوند مگر کسانی که بدون بحث سیاسی و با تلاش شبانه روزی کار کردند.

این گفتگو درست سه ماه پس از استانداری خوزستان انجام شد، اما اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از حاکمیت خلیلیان بر خوزستان، کسانی که در شکل گیری شرایط کنونی سهیم بوده و تصمیم گیری کرده اند، همچنان بر سر کار هستند و امنیت ندارد. بگویم فقط آنها رنگشان را عوض کرده اند و با شعارهای جدید همان کارهای قبلی را انجام می دهند.

فراموش نکنیم که اعلام امروز برکناری مدیران ناکارآمد از جمله اخباری است که نوید امید آفرینی و تقویت نظارت را در خوزستان می دهد. به ویژه در عصری که مشکلات مردم زیاد است و رویکرد اصلی دولت رسیدگی به مطالبات مردم است و چه کسی می تواند نقش مهم «ناکارآمدی» برخی مدیران را در بروز مشکلات منکر شود. مردم.

همین طور انتصاب مدیران غیربومی نیز برای مردم ناخوشایند است چرا که با گذشت بیش از یک سال از تشکیل دولت سیزدهم مردم، باد خوشی به استان خوزستان نرسیده و بوی تعفن ناکارآمدی دولت قبل همچنان در میان است. این استان

نرخ بالای بیکاری در استان خوزستان با وجود ظرفیت عظیم اشتغال، نشان از بی مهری مدیران غیر بومی دارد، بنابراین متاسفانه نرخ بیکاری در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان که منشأ اکتشاف، تولید و پالایش هستند. نفت و ترکیبات آن بیشتر از سایر مناطق است

برخی از مدیران ناکارآمد سابق بر سر کار هستند و نه انگیزه ای برای خدمت دارند و نه روحیه خدمتگزاری دارند و این نشان می دهد که روند انتقال مدیران خسته و بی انگیزه به کندی پیش می رود.

در حال حاضر کارشناسان و کارشناسان و فعالان رسانه ای انتظار دارند دولتمردان نسبت به اجرای این دستور رئیس جمهور توجه ویژه ای داشته باشند و از تعلل در اجرای این دستور خودداری کنند.

ارتقای روحیه خدمت رسانی با تغییر مدیران وضعیت موجود

در واقع هر چند دولت عزم جدی برای تغییر شرایط و حل مشکلات مردم دارد، اما این افراد به دلیل سابقه و عملکردشان نمی توانند در این زمینه مجری خوبی باشند. بنابراین به نظر می رسد دولت نیازمند تغییرات جدی در حوزه مدیریتی است تا نتایج مثبتی در حوزه عملیاتی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید