رسوایی واترگیت در داوری; فساد تا گلو/ باتلاق متعفن در FF!

ساعت: 08:46
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779022

لزوم ورود نهادهای نظارتی به پرونده داوری فوتبال ایران؛

افشاگری از قضاوت در لیگ برتر در برنامه تلویزیونی بار دیگر لزوم ورود نهادهای نظارتی به پست های فدراسیون فوتبال را یادآور شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی راه دانا ؛ وحید صالحی داور لیگ برتر فوتبال ایران که برای تیم های لیگ برتری لیگ بیستم بازی می کند در گفت و گو با برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» از فجایعی که شاید در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه باشد، خبر داد. هیئت داوران بیش از هر زمان دیگری به این نیاز دارند.

صالحی در این برنامه گفت: از ابتدای فصل گذشته مواردی را که پیگیری کرده ام دیده ام و می دانم که مواردی از فساد وجود دارد. سطح فساد در دهه بیست افزایش یافته است. منظورم عرض نیست، درجه آن است. هنگامی که کارگزار وارد بحث داوری شد، دیگر نمی توانید به تنهایی جلو بروید. برای مدت طولانی احساس می‌کردم که قضات مأمور هستند. من شاهد اقداماتی در زمینه روابط خانوادگی، دستور وزیر و وکیل برای بالا بردن داور بودم. من درگیری هایی را بین هیئت داوران فدراسیون فوتبال و هیئت های استانی دیده ام که به نوعی فروش را اعلام کردند.

داور لیگ برتر ادامه داد: من واسطه کمیسیون داوران بودم تا به کلاس لیگ یک برگردم و دوستم هداد افشاریان و رئیس سابق دپارتمان با من تماس گرفتند که لو نرود اما گفتم داوری برای من تمام شده است. . “یک فرد مطلع به من می گوید که من بازی را برای تو بردم و داور پشت دروازه یا چهارم خواهم بود؛ او خود را بازیکن سابق تیم و مشاور یک تیم صنعتی معرفی کرد. بعد از مدتی تمام ذهنم درگیر بود. گیج شدم که واقعا بازی نبود که گفت من مشاور این تیم هستم، اول با خودم گفتم شاید این شخص فقط می داند که من داور فلان مسابقه هستم، به من گفت که در تماس هستم. با فلان داور و بعد دیدم ترتیبات واقعاً همینطور است که می گوید!

جالب اینجاست که اظهارات صالحی قبل از شروع برنامه در مصاحبه ای مفصل با رسانه ای دیگر مطرح شده بود، اما به گفته خود صالحی هنوز هیچ فردی از فدراسیون فوتبال با او تماسی نداشته است تا از او بپرسد چقدر می خواهد. صالحی افزود: در فوتبال ایران 100 میلیارد تومان جریمه داریم که انگار بازیکن را گاز گرفته است! ده روز پیش با دبیرکل فدراسیون فوتبال (کامرانی فر) تماس گرفتم تا این مطالب را بگویم، اما تاکنون موفق به ملاقات نشدم. اینها را چند روز پیش گفتم اما انگار برای فدراسیون خادمان عزیز مهم نیست. اینکه بگوییم اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است، فرار است. داور 100 میلیارد تومانی انتخاب شد و 2 پنالتی اشتباه گرفت!

این افشاگری در شرایطی رخ داد که فدراسیون فوتبال که رئیس آن متولی فوتبال محسوب می شود، علم مبارزه با فساد را در دست گرفت! وحید صالحی درباره فساد سازمان یافته و میانجی گری در داوری فوتبال صحبت کرد که نشان دهنده لزوم وجود نهادهای نظارتی و قضایی است.

داور فوتبال ایران اذعان کرد: دو فصل پیش مس کرمان و آلومینیوم اراک در دیداری برگزار کردند که مس به دلیل گلزنی نتوانست صعود کند. ببینید تیم X می گوید من 40 میلیارد دلار خرج کردم، پس 41 میلیارد دلار خرج می کنم و آن را به قوه قضائیه فوتبال واگذار می کنم! در این شرایط، اگر داور به شما لطفی نکند، 50-50 به شما بازی می دهد. وقتی قبل از مسابقه داوری برای شماست و هیچ اتفاقی نمی افتد، ذهن شما آرام است. من قبلاً در هیئت منصفه حضور داشتم و با هرکسی که درباره فساد صحبت می کرد مخالفت می کردم، اما اکنون نمی توانیم بگوییم جامعه آنها کاملاً پاک است.

صالحی در قسمت پایانی افشاگری های خود گفت: چرا داور زاهدانی نداریم؟ چرا فقط داوران استان خوش می گذرانند؟! استان چهارمحال و بختیاری 6 داور لیگ برتر دارد. چرا؟ چون با هم رابطه صمیمانه ای دارند و رئیس هیئت مدیره هم یکی از اعضای هیئت مدیره است. آنها یک رای دارند و تهران یک رای. برخی از قضات که در این جغرافیا به دنیا آمدند چه گناهی کردند؟ چه گناهی کردیم که در تهران به دنیا آمدیم؟ که از ریاست قبلی هیئت منصفه برای رای ابلاغی فروخته می شود و این روند همچنان ادامه دارد.

بعد از برنامه تاریخی نود برای افشاگری علی دایی مقابل محسن قهرمانی که منجر به ماجرای کارت شد، مشکلی برای این داور پیش نیامد و می بینیم که او اکنون به عنوان عضوی از کمیته داوران فدراسیون عزیزی مسابقات لیگ برتر را تماشا می کند. بیا بریم ناکامی نهادهای نظارتی وقت در این موضوع باعث شد چنین فاجعه ای در لیگ بیستم رقم بخورد و فساد در مغز استخوان فوتبال ایران رخنه کند. اکنون با این مکاشفه جدید؛ رگولاتورها باید به فدراسیون فوتبال بپیوندند و ضمن بررسی سایر جنبه های نوظهور امنیت ملی، موضع قاطعی را نیز در قبال این مهم اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید