«رفع تحریم ها» به جای «احیای برجام»

187824 979 خبر خاکستری

روز جدید علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که قرار است مذاکره کننده ارشد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای باشد، تمایلی به استفاده از واژه «برجام» و حتی استفاده از واژه «از سرگیری مذاکرات» ندارد. مذاکرات ایران و کشورهای برجام برای تمدید برجام در دوره دولت روحانی در 6 دور انجام شد، اما پس از آن به دلیل نزدیک بودن به انتخابات و تغییر دولت در ایران به بن بست رسید تا اینکه اخیراً توافقی برای از سرگیری مذاکرات برای 29 آذر ماه حاصل شد. . اما علی باقری تاریخ را به عنوان تاریخ «آغاز» مذاکرات اعلام کرد و نه برای «از سرگیری» آن. وی همچنین گفت و گوها را «مذاکره برای رفع تحریم ها» خواند و نه گفت وگو برای «احیای برجام».
به نظر می رسد دولت سیزدهم قصد دارد نه بر سر آنچه که دولت روحانی تصمیم گرفته، بلکه به گونه ای دیگر به توافق برسد. حتی در صورت لزوم فقط نام او را تغییر دهید. باقری اینگونه می گوید چیزی به نام توافق هسته ای وجود ندارد. اگرچه به طور کلی درست است که توافق هسته ای قبلاً حاصل شده است و فقط باید بازگردانده شود، حتی تیم مذاکره کننده نیز نمی خواهد مذاکرات را از نقطه پایانی در آخرین دور از سر بگیرد.

اما در نهایت به نظر می رسد که نتیجه برای اقتصاد و مردم ایران بیش از هر چیز دیگری مهم باشد. تغییر نام این قرارداد به هیچ دلیلی باعث تغییر مسیر کار نمی شود.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکرات باید تا 30 خرداد از جایی که بوده از سر گرفته شود، گفت: ما هیچ مذاکره هسته ای نداریم، زیرا موضوع هسته ای در سال 1394 شکل گرفت. آنچه بین ایران و 1+5 شکل گرفت، توافق کامل حاصل شد.

علی باقری معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه در اولین مقصد سفر خود به چند کشور اروپایی در پاریس با فیلیپ آرورا، مدیرکل وزارت امور خارجه فرانسه دیدار و گفت و گو کرد، به خبرگزاری صداوسیما گفت: می‌دانید فرانسه از ابتدای سال جدید و در شش ماهه اول سال ۲۰۲۲ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت و البته می‌تواند نقشی فراملی ایفا کند. معاون وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکرات برای احیای برجام باید از همان جایی که تا 30 خرداد بود از سر گرفته شود، گفت: ما مذاکره هسته ای نداریم زیرا موضوع هسته ای در سال 2015. فرمت توافق حاصل شده بین ایران و 1+5 به طور کامل مورد توافق قرار گرفت. این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی که اکنون با آن مواجه هستیم، پیامدهای خروج آمریکا از توافق برجام است که محدود به تحریم های غیرقانونی جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس این گزارش، علی باقری معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پاریس به برلین رفت و قرار است به لندن برود. مادرید یکی دیگر از مقصدهای سفر اروپایی علی باقری است.

ما درباره مشکلات خارج از برجام صحبت نمی کنیم

باقری در پاسخ به سوال دیگری درباره رئیس جمهور ایران که از قدرت های بزرگ خواسته است واقع بین باشند و مطالبات غیرواقعی مطرح نکنند، گفت: هر چیزی که با توافق 2015 مغایرت داشته باشد باید کنار گذاشته شود. مسائل خارج از برجام اصلا قابل طرح نیست چون بحث مذاکره موضوعی است که مربوط به توافق 2015 است و مثلا توان دفاعی ایران ربطی به آن ندارد. هرکسی که بخواهد دستیابی به توافق بر سر توافق 2015 را به تعویق بیندازد، مسائل دیگری را مطرح می کند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با علم به این که اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب شود، توافق جدید را نقض می کند، آیا واقعا واقع بینانه است که ایران از کاخ سفید تضمین بگیرد، گفت: آنها تعهدات خود را زیر پا گذاشتند و اروپایی ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. . ما باید در شرایط آینده به توافق برسیم که این بار با ثبات است.

حفاری در پاسخ به این سوال که هزینه مالی اختلافات بر سر ایران در سه سال گذشته ریاست جمهوری بایدن نزدیک به 100 میلیارد دلار زیان ناشی از کاهش درآمدهای نفتی خواهد بود. وی گفت: ما معتقدیم طرف های توافق باید تضمین هایی را ارائه کنند که این توافق پایدار بماند، زیرا می خواهیم به توافقی برسیم که از ضررهای آینده جلوگیری کند. همچنین بگیرید. بهترین گزینه برای ما توافقی است که حقوق مردم و منافع ما را تضمین کند. مذاکرات در وین برای همیشه ادامه نخواهد داشت، اما مذاکرات در وین باید به توافق منجر شود.

باقری در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با فعالیت های صلح آمیز هسته ای و غنی سازی اورانیوم کشورمان گفت: تمامی فعالیت های هسته ای ایران در راستای NPT و معاهده پادمان است. همه این اقدامات تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. ایران فعالیت هسته ای غیرقانونی ندارد.

زمانی که طرف مقابل اراده عملی برای رفع تحریم های غیرقانونی داشته باشد، ایران نیز بر اساس توافق 2015 با نظارت مناسب عمل خواهد کرد که همه اینها به آمادگی طرف مقابل بستگی دارد.

باقری در این گفت وگو، دیدار خود با فیلیپ هررا، مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه فرانسه را دیداری بسیار خوب و صریح، جدی، سازنده و آینده نگر توصیف کرد. لوئیجیگارو در سوالی دیگر با اشاره به ریاست دوره ای فرانسه بر اتحادیه اروپا در اوایل سال 2022، این سوال را مطرح کرد که آیا ایران امیدوار است که شاهد نفوذ روزافزون اروپا باشد و آیا امانوئل مکرون علاقه مند به مشارکت بیشتر است؟

بیل مکانیکی در پاسخ با اشاره به مواضع بسیار نزدیکی که چین و روسیه با ایران دارند، گفت: ارزیابی من پس از دیدارم این است که فرانسه به دنبال نقش جدی تری در این راستا است.

وی افزود: اگر فرانسه بتواند نقش مستقل خود را ایفا کند، می تواند نقش موثری ایفا کند.

مذاکرات منجر به توافق می شود؟

علی باقری معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که میز مذاکره در وین برای همیشه برقرار نمی شود، اما انتظار می رفت مذاکرات در وین به توافق منجر شود.

ژرژ مالبرونو، خبرنگار ارشد لوفیگارو، در گفت‌وگویی اختصاصی که بخشی از آن صبح امروز منتشر شد، نظر معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را برای دیدار با اروپایی‌ها و بررسی چشم‌انداز از سرگیری مذاکرات از سوی ایران بیان کرد. وین با چندین کشور اروپایی، از جمله سفر به فرانسه، او پرسید.

حفاری ها در پاسخ به این سوال که اولویت های ایران برای از سرگیری مذاکرات در وین در 8 آبان چیست؟ وی گفت: اولویت اصلی ایران موضوع لغو تحریم های غیرقانونی است تا محور اصلی مذاکرات در دور جدید باشد. از آنجایی که مشکل اصلی خروج آمریکا از توافق است، پیامدهای این خروج تحریم‌های غیرقانونی است.

وی افزود: از نظر ما رسیدن به توافقی که نتایج عملی برای مردم ایران داشته باشد موضوع اصلی و برای ما مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید