رفع ریشه مشکلات مناطق فقیرنشین با احیای ماموریت های جهاد سازندگی امکان پذیر است.


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 1389/03/14
کد خبر: 1843289

جواد سرگلزایی گفت: جهاد سازندگی یکی از سازندگی های بعد از پیروزی انقلاب است که برای محرومیت زدایی در گروه های کاملا مردمی ایجاد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد سرگلزی کارشناس سیاسی در گفت و گو با عصر هامون گفت: توسعه نامتوازن دستاورد کار سازندگی رژیم پهلوی در دهه 50 برای ایران و ایرانی بود. نبود زیرساخت های لازم و کافی و اجرای مناسب پروژه های عمرانی نه تنها موجب پیشرفت و توسعه جامعه نشد، بلکه شکاف زیادی بین مناطق غنی و فقیر ایجاد کرد.


وی افزود: زمانی که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست به دلیل آرمان ها و حمایت از اقشار ضعیف، تمرکز از مناطق کم برخوردار به سمت مناطق کم برخوردار معطوف شد که متأسفانه در قرن بیستم به دلیل عدم برخورداری از اقشار ضعیف نتوانستند رشدی را تجربه کنند. زیرساخت‌ها.» برای خدمت‌رسانی به این مناطق دورافتاده پایتخت به امکانات و نیروی انسانی گسترده نیاز بود و حتی درآمدهای هنگفت نفتی دولت متأخر پهلوی هم نمی‌توانست این امکانات و نیروی کار را به کار انداخته و محرومیت‌زدایی کند.


این کارشناس با بیان اینکه سرچشمه انقلاب ایران مکتب اسلام بود، گفت: با وجود همه کاستی ها توانست با ایجاد نهادهای مردمی، توسعه مناطق کوچک را آغاز کند. و حتی گذر از سختی با روحیه جهادی را باید فراموش کرد.


وی ادامه داد: بسیج یک حرکت اجتماعی بسیار قدرتمند است که می تواند با توجه به نیاز جامعه قدرت اجرایی قوی در اختیار دولت ها برای گره گشایی و حل مشکلات قرار دهد.



بسیج و جهاد سازندگی یک حرکت اجتماعی است که ریشه در مکتب اسلام دارد

سرگلزی گفت: اکنون اگر مبانی حرکت این پدیده اجتماعی ریشه در مکتب اسلام داشته باشد، به دلیل الهام از مبانی اسلام می تواند بر هر مشکلی فائق آید، مانند کلمه جهاد به معنای مبارزه در راه خدا و عمل برای او رضایت است که تنها انگیزه آن بعد معنوی و غفلت از مادیات و توجه به راه راست است.


وی اذعان داشت: جهاد سازندگی پس از انقلاب اسلامی توانست بسیاری از تحولات توسعه مناطق دورافتاده را بر اساس این الگو درک کند و به شکوفایی ظرفیت های نهفته این مناطق کمک کند.


این کارشناس سیاسی ادامه داد: زمانی که پایتختی به ظاهر مدرن، مجهز و مدرن داشتیم، بسیاری از شهرها و روستاهای دور از مرکز کشورمان حتی از نعمت آب و برق نیز محروم بودند. جهاد سازندگی و نیروی کار خود توانسته اند این خدمات را به دورافتاده ترین نقاط جغرافیایی ایران اسلامی ارائه دهند.


وی افزود: امروز واژه هایی مانند آب و برق می تواند در ذهن ما متولیان این مسائل یعنی شرکت مدیریت برق و شرکت آب باشد، اما اگر از پدرانمان بپرسیم فواید آب و برق مدیون جهاد سازندگی است. و تلاش «نیروها و خدمات بسیج سازندگی جهاد سازندگی را می شناسند.


سرگلزایی خاطرنشان کرد: علاوه بر آب و برق، سایر خدمات عمومی از جمله راه و ساختمان، سدها و غیره نیز وجود دارد. از خدمات این نهاد مردمی و انقلابی در سالهای پس از انقلاب است که توانسته توسعه را در ایران به حد مطلوب برساند. اراده.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید