رمزگشایی از اظهاراتی که مذاکرات وین را از مسیر خارج کرد

نقطه گیر اصلی در دستیابی به توافق نهایی، ادعای سیاست حفاظتی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است. ایران تاکید می کند که دستیابی به توافق نهایی، علاوه بر لغو موثر و نهایی تحریم ها، از بسته شدن این پرونده ادعایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می گذرد. ادعایی که ابتدا نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح کرد و سپس رسانه ها و مذاکره کنندگان غربی به آن دامن زدند.

جمهوری اسلامی ایران با رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که تعهدات امنیتی کشورها نامحدود نیست. در جریان مذاکرات لغو تحریم‌ها، ایران همچنین به طرف مقابل توضیح داد که برجام نباید گروگان غرب در برابر سؤالات و ادعاهایی باشد که برای فشار بر ایران مطرح می‌شود.

در مارس گذشته، ایران برای نشان دادن حسن نیت با آژانس بین المللی انرژی برای حل مشکلات ادعایی بر اساس یک نقشه راه مشخص موافقت کرد. طرف غربی نیز در این زمینه تعهداتی داشت که نه تنها به آن عمل نکرد، بلکه دقیقاً مسیر عکس را در پیش گرفت.

ایران همواره بر لزوم بسته شدن این پرونده تاکید کرده و گفته است که مسائل پادمان نباید دلیلی برای سوء استفاده علیه ایران در آینده قرار گیرد. یک دیپلمات ایرانی در اوت گذشته، زمانی که مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین از سر گرفته شد، به ایرنا گفت: ثبات توافق در تعادل آن است. اعتماد به نفس در مقابل اعتماد به نفس مشکلات حفاظتی ادعا شده توسط فشار سیاسی ایجاد شده و با فشار سیاسی ادامه یافته و ماهیت سیاسی دارند.

تبادل پیام بین ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا تا جایی ادامه یافت که واشنگتن تسلیم فشارهای رژیم صهیونیستی شد و این مسیر را برای تفاهم با ایران رها کرد.

اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی که توسط آمیچای استاین، گزارشگر کانال تلویزیونی کان اسرائیل نوشته شده است، نوشت: در اوت گذشته، دیدگاه غالب این بود که تنها چند روز دیگر به توافق نهایی باقی مانده است. جوزپ بورل و انریکه مورا از اتحادیه اروپا پیش نویس نهایی توافق را به ایرانیان پیشنهاد کردند. پاسخ اولیه ایران – و پاسخ مثبت دولت بایدن – بسیاری از ناظران را به این نتیجه رساند که توافق نهایی به زودی حاصل خواهد شد، اما با تبدیل شدن ماه اوت به سپتامبر، واشنگتن به مقصد موجی از مقامات اسرائیلی تبدیل شد که تلاش می‌کردند از توافق احتمالی جلوگیری کنند. . .

در این مقاله با اشاره به انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی آمده است: دستیابی به توافق نهایی می تواند خبر بدی برای یایر لاپید باشد. به همین دلیل، نفتالی بنت، معاون نخست‌وزیر وقت، تلاش کرد تا از شکست سیاسی در این حوزه فاصله بگیرد و بیانیه‌ای صادر کرد: «یک سال توانستم از توافق جلوگیری کنم و امیدوارم اکنون این امکان وجود داشته باشد. «به عبارت دیگر، اگر توافقی وجود دارد، تقصیر نخست وزیر فعلی است.

بیشتر می خوانیم: بنیامین نتانیاهو (رهبر حزب مخالف وقت) حتی حاضر شد با لاپید برای اطلاع از مذاکرات هسته ای دیدار کند (این روزها دیدار نخست وزیر و رهبر حزب مخالف برای بحث در مورد مسائل امنیت ملی بود. ، اکنون نادر هستند). هدف نتانیاهو اما مشخص بود و به محض خروج از جلسه به سیاست دولت در قبال ایران حمله کرد.


مسیر مذاکرات را تغییر دهید

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بحبوحه فشار رژیم صهیونیستی و فشار آمریکا برای تصمیم گیری برای بازگشت به برجام، در بیانیه ای جنجالی در 23 سپتامبر از بن بست مذاکرات خبر داد که به سرعت خبرساز شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه نقش من به عنوان هماهنگ‌کننده در مذاکرات تلاش برای نزدیک‌تر کردن مواضع طرفین است، افزود: در چند ماه اخیر و در هر زمان به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌ایم. در مرحله ای که مواضع به هم نزدیک شده اند، اما متأسفانه پس از تابستان، آخرین پیشنهادات به هم نزدیک نشده اند و طرفین در حال واگرایی هستند.”

بورل این وضعیت را از یک سو به انتخابات کنگره و اوضاع سیاسی آمریکا و از سوی دیگر به «جهت گیری»هایی که به نتیجه ای منتهی نمی شد نسبت داد.

در مدت کوتاهی اتفاقات جدیدی رخ داد که به سرعت مسیر مذاکرات را منحرف کرد. غرب ادعاهای نادرستی درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین مطرح کرده و از رویدادهای داخلی ایران به عنوان دستاویزی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران حمایت کرده است.

تروئیکا و اتحادیه اروپا که در برابر اقدامات یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران و برجام سکوت اختیار کرده بودند، تظاهرهای سیاسی را بهانه ای برای مواضع غیرسازنده علیه ایران قرار دادند. تروئیکا با تکرار اتهامات مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت که سازمان ملل باید این ادعا را بررسی کند.

آنها با نادیده گرفتن نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده آمریکا، معتقدند باید مشخص شود که آیا این اقدام روسیه و ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است یا خیر.

جوزپ بورل نیز ادعاهای مطرح شده را تکرار کرد و در یادداشتی که اخیراً در وب سایت اتحادیه اروپا درباره نتیجه گیری اجلاس G7 منتشر شد، استدلال کرد که موضوعات برجام در مسیر درستی پیش نمی رود. مواضع بین کشورها هنوز به هم نزدیک نشده است و ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی تعامل سازنده داشته باشد.

اما واقعیت این است که نمایش ساختگی پلان ب به پایان رسیده است. حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت: آنچه ملت ما در 40 روز گذشته شاهد آن بود، اجرای «طرح ب» بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند آن را دنبال کنند، اما به دلیل زیرکی ملت و تدبیر ملت شکست خوردند. رهبری رهبر معظم انقلاب.

وی همچنین در توئیتی درباره مکالمه تلفنی اخیر خود با بورل نوشت که در آن گفت وگو، من بار دیگر بر تمایل ایران برای پایان دادن به مذاکرات در اسرع وقت تاکید کردم. آمریکا باید سیاست یک بام و دو هوا را متوقف کند و اراده واقعی نشان دهد.»

از این منظر، از مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتظار می رود که وظایف خود به عنوان هماهنگ کننده برجام را به صورت حرفه ای و فارغ از فشارهای ثالث و به ویژه اتهامات بی اساس خدمات جاسوسی انجام دهد و با پرهیز از مواضع عجولانه، مذاکرات انجام شود. به بیان منطقی راه را ادامه دهید

دیدگاهتان را بنویسید