رنج سال های بی دغدغه تالاب انزلی/ آیا تاریخ تلخ دریاچه ارومیه گیلان تکرار می شود؟


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896760

تالاب انزلی سال هاست که از بی تدبیری و بی توجهی متولیان خود رنج می برد و در آتش بی مسئولیتی می سوزد. به گفته مسئولان آتش سوزی عمدی بوده و ذره ذره تالاب را تخریب می کند. آتش، فاضلاب، زباله و رسوب عمق تالاب را به کمتر از یک متر رسانده و فعالان محیط زیست این روزها نگران تکرار تاریخ تلخ دریاچه ارومیه در گیلان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ۸دی، تالاب بین المللی انزلی یکی از تالاب های مهم و استراتژیک کشور محسوب می شود که به دلیل اکوسیستم خاص و زیستگاه گونه های مختلف جانوری و پرندگان و سطح خاک و رطوبت این تالاب از اهمیت بالایی برخوردار است. آن را از سایر تالاب ها متمایز می کند و تالاب های کشور را متمایز می کند.

این تالاب مهم سالهاست که از بی تدبیری و بی توجهی متولیان آن رنج می برد و در آتش بی مسئولیتی می سوزد. به گفته مسئولان آتش سوزی عمدی بوده و ذره ذره تالاب را تخریب می کند. آتش، فاضلاب، زباله و رسوبات عمق تالاب را به کمتر از یک متر کاهش داده است. تالابی که روزگاری محلی برای صید چند نوع ماهی و امرار معاش مردم روستا بوده است.

تنها در سال جاری چهار آتش سوزی در تالاب انزلی رخ داده است که آخرین مورد آن باعث سوختن 40 هکتار از نیزارهای این تالاب شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عزم دولت سیزدهم حفظ اکوسیستم و احیای تالاب بین المللی انزلی است. تکلیف را نیز مشخص می کند.

وی با تاکید بر تکمیل تصفیه خانه صومعه سرا، رشت و انزلی افزود: جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی اقدام موثر و مهمی برای احیای تالاب است.

علی سلاجقه گفت: مدیریت جامع حوزه آبخیز بالای تالاب در حال انجام است و فرض بر این است که موج شکن که برای تالاب مشکل ایجاد کرده است حذف شود.


آتش سوزی ها عمدی است/ دستگاه قضایی قاطعانه و شدید خواهد بود

رئیس کل دادگستری گیلان شهریور ماه جاری در نشست با خبرنگاران ضمن تایید عمدی بودن آتش سوزی در تالاب های استان اظهار داشت: عده ای با سوء استفاده قصد تصرف این اراضی را دارند لذا با آتش زدن سعی در رسیدن به اهداف خود دارند. .

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر بارها آتش سوزی در تالاب انزلی مشاهده شده است، تاکید کرد: دستگاه قضایی با این افراد برخورد قاطع و سختگیرانه خواهد داشت.


انفعال مدیریتی عامل اصلی آتش سوزی است

حجت الاسلام حمزه خلیلی دلیل تشدید و گسترش آتش سوزی ها را بی احتیاطی و بی مسئولیتی برخی مدیران عنوان کرد و افزود: این افراد اولین مقصران چنین حوادثی هستند.

استاندار گیلان مردادماه امسال در جلسه کارگروه احیای تالاب های انزلی اقدامات انجام شده برای احیای تالاب های انزلی را بی نتیجه خواند و اظهار داشت: لایروبی تالاب های انزلی باید اصولی و دانش بنیان باشد تا تاثير گذار.

وی با بیان اینکه وضعیت تالاب انزلی به حدی رسیده است که بر جاذبه های منطقه و در نتیجه اکوتوریسم استان تاثیر منفی گذاشته است، افزود: احیای موقت تالاب در اولویت است و باید بودجه بیشتری برای آن در نظر گرفته شود. این هدف


وعده استاندار گیلان برای قطع دست سودجویان از تالاب انزلی

اسدالله عباسی با بیان اینکه اقدامات اندیشیده شده برای احیای تالاب انزلی شفابخش نیست، خاطرنشان کرد: برخی زانوهای خود را بر گلوی تالاب انزلی می گذارند و تالاب در حال خفگی است.

عباسی با اذعان به اینکه دست سودجویان از تالاب انزلی قطع می شود، خاطرنشان کرد: به سودجویان و سودجویان که طمع و تعرض به تالاب انزلی می کنند، رحم نمی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان همچنین به ورود روزانه 15 تن زباله به تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: افزایش اراضی کشاورزی تالاب انزلی با نیاز بیشتر به آب همراه است که مشکلات مختلفی را ایجاد می کند. از تالاب .

رضا زمانی با اشاره به برنامه ۷ ساله در نظر گرفته شده برای احیای تالاب انزلی گفت: اجرای این برنامه تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.


راه اندازی اردوی جهادی مدیریت و احیای تالاب های گیلان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گیلان در گفتگو با خبرنگار هشتم با اشاره به تشکیل اردوی جهادی مدیریت و احیای تالاب های گیلان گفت: این قرارگاه دارای کارگروه های تخصصی در راستای اهداف مدیریت عملیاتی و جهادی، مسائل مربوط به احیای این تالاب ها، با تاکید بر تالاب بین المللی انزلی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه اراده قوی و یکپارچه برای نجات تالاب های گیلان وجود دارد ادامه داد: سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به دستور رئیس جمهور نشان از پایبندی دولت به این موضوع دارد.

تورج صادقی تصریح کرد: کارگروه های تخصصی با حضور مسئولان نهادهای متولی، نظارتی، امنیتی و قضایی، فرمانداران شهرستان های مرتبط و همجوار تالاب، صدا و سیما و به ویژه با همراهی و استفاده از ظرفیت جهادی گروه ها و سازمان های مردم نهاد و نظرات متخصصان و کارشناسان در این خصوص تا پایان هفته جاری تشکیل می شود.

این مسئول تصریح کرد: اولین نشست مرکز مدیریت و احیای تالاب های گیلان با محوریت تالاب های بین المللی انزلی با برشمردن اهمیت جایگاه تالاب ها و مواهب الهی و طبیعی و اکولوژیکی و لزوم توجه به احیای تالاب های بین المللی انزلی و امیرکلای لاهیجان و سایر تالاب های گیلان صبح روز یکشنبه بیستم شهریور ماه به ریاست استاندار و سایر مدیران کل در استان گیلان برگزار شد.

وی در خصوص نشست احیای تالاب انزلی در استان گیلان گفت: مقرر شد جلسات مدیریت و احیای تالاب گیلان هر هفته برگزار شود و ادارات گزارش پیشرفت کار در 6 حوزه آلودگی، رسوب زدایی، گیاه مهاجم را ارائه کنند. کنترل، نهایی کردن مرزهای تالاب و مطالعه تاثیر موج شکن بر روی تالاب و حقوق آب تالاب انجام خواهد شد.

بررسی وضعیت تالاب انزلی در سال های اخیر نشان می دهد که بر خلاف آمار و گزارش های رسمی، وضعیت رو به بهبود نیست و اقدامات انجام شده متناسب با میزان خسارت و اقدامات و تصمیمات دولت جدید نیست. هنوز هم مثل دوره های قبل هستند. نگرانی فعالان محیط زیست نیز این روزها بیشتر شده و آنها نگرانند که تاریخ تلخ دریاچه ارومیه در تالاب انزلی تکرار نشود.

باید بگویم؛ پیگیری خبرنگار 8D برای مصاحبه با ‘احمد دنیامالی’ نماینده مردم انزلی در مجلس بی نتیجه ماند و وی از مصاحبه درباره آخرین وضعیت احیای تالاب انزلی خودداری کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید