نگاه دولت به تالاب انزلی ملی است/ موج شکن های جدید انزلی باید برداشته شود


ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895614

رئیس سازمان محیط زیست گفت: نگاه دولت به تالاب انزلی ملی است و اجازه نمی دهیم این تالاب به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، علی سلیقه رئیس سازمان محیط زیست بعدازظهر سه شنبه در جلسه کمیته احیای تالاب های انزلی با اشاره به شکایت رئیس جمهور در جلسه شورای دولت در خصوص وضعیت تالاب های انزلی گفت: رئیس جمهور دستور داده است. برخورد با بازرگانان اکوسیستم تالاب انزلی

وی با بیان اینکه نگاه دولت به انزلی یک نگاه ملی است افزود: اجازه نمی دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آتش سوزی تالاب انزلی و استفاده از بالگردهای وزارت دفاع برای اطفای حریق گفت: شکایات به همه دستگاه های اجرایی رسیده است. دولت سیزدهم نگاه ملی به پسماندهای استان گیلان و تالاب انزلی دارد.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب پشت سد سفید رود یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب بوده اما امروز به دلیل ورود رسوب از طالقان رود کاهش یافته است، تصریح کرد: 50 درصد رسوبات از طریق طالقان رود وارد این سد می شود، چرا در گذشته. مسئولین و متولیان امر اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد جامعی در حوزه آبخیزداری وجود ندارد، ادامه داد: سفید رود در حال از بین رفتن است و زمین های کشاورزی، تولید انرژی و تولید آب در خطر است و سفید رود با این وضعیت از بین می رود.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با بیان اینکه غیرفعال بودن 360 هزار هکتار در تالاب انزلی متجلی است، تصریح کرد: رسوب گیر حتی مسکن نیست و از نظر علمی پذیرفته نیست. می توانستند این کار را گام به گام بر اساس اصول علمی با طرح جامع حوضه برای رسیدن به تالاب انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت کشور با اشاره به اینکه ما میراث دار تالاب خفقان هستیم، افزود: حوضه آبریز تالاب از بین رفته است و باید در قبال مردم پاسخگو باشیم. امروز ما به دنبال کار جهادی هستیم زیرا مردم نعمت ما هستند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات ورودی تالاب، رودخانه های زرجوب و گوهر رود و زهکشی باید یک بازه زمانی تعیین کرد و ادامه داد: در داخل حوضه، مدیریت منابع طبیعی و حوضه آبریز برنامه کلی خود را مشخص کرده و این کار باید انجام شود. ساخته شده..

سلیقه با اشاره به اینکه تالاب خفه شده و موج شکن های جدید انزلی باید برداشته شود تا آب به تالاب سرازیر شود، تاکید کرد: خاک برداری و لایروبی و حذف موج شکن ها باید برای آزادسازی ورودی دریا و تبادل روی تالاب انجام شود. دریا، آب و تالاب.

وی با بیان اینکه لایروبی رسوبات و سنبل آبی باید در بازه زمانی مشخص انجام شود، تصریح کرد: باید کمیسیون حقوقی – فنی جمع آوری و مساحت مشخص و کاداستر شود.

وی با اشاره به نقش همه نهادها و بیان اینکه در طرح 7 ساله احیای تالاب ها تکلیف همه دستگاه ها مشخص است، افزود: یک مدیر برای کمیسیون های تالاب بگذاریم و اعتبارات همه نهادها را به این کمیسیون بدهیم.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیسیون امنیتی و قضایی و کمیسیون اجرایی نظارت گفت: باید مسیر کار مشخص شود و با متخلفان برخورد شود. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم، تالاب انزلی روزهای خوشی را سپری می کند و با این اردویی که ایجاد شده و روحیه جهادی که وجود دارد، کمیته ها باید در بازه زمانی معین کار را پیش ببرند.

رئیس سازمان محیط زیست در کشور بر اهمیت مشارکت جوامع محلی و ارزیابی ظرفیت اجتماعی مردم تاکید کرد و افزود: تالاب روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد. در کارگروه ملی زباله، اولین ایالت در شمال است.

وی با تاکید بر اینکه پسماندهای شمال کشور باید ساماندهی شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی خدمات بسیار خوبی انجام داده است و همه ما مدیون این نظام هستیم، باید یک قرارگاه عملیاتی بر اساس تمام قوانین مجلس به قرارگاه ایجاد شود.

سلایقه با بیان اینکه محیط زیست مانعی ندارد، ادامه داد: رئیس جمهور دستور دادند که خدا و قانون را رعایت کنم و موضوع تالاب انزلی را به عنوان یک بحث ملی پیگیری و با برنامه مدیریت جامع پیش بروم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید