رهبر انقلاب: باید با کسانی که هیجان زده به خیابان آمدند کار فرهنگی کرد/ تا جایی که امکان دارد فضا را امن نکنید

رهبر انقلاب: باید با کسانی که هیجان زده به خیابان آمدند کار فرهنگی کرد/ تا جایی که امکان دارد فضا را امن نکنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و اعضای هیئت‌مدیره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، این شورا را از نظر حضور نخبگان و افراد مجرب و همه‌جانبه مجموعه بسیار مهمی برای نظام جمهوری اسلامی دانستند. نگاه به مشکلات و وظایف اساسی کشور که بر عهده آن است اسلامی است

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به موارد اخیر، قیام های پراکنده را نقشه انفعالی و ناشیانه دشمن در برابر تحولات و حرکت های بزرگ و بدیع ملت ایران خواندند و تأکید کردند: تا زمانی که ملت در مسیر اسلام است. نظام و ارزش های دینی، این اقدامات خصمانه ادامه خواهد داشت، وجود خواهد داشت و تنها راه درمان آن ایستادن است و مسئولان کشور نیز باید مراقب باشند که چنین مشکلاتی مانع از انجام وظایف و مسئولیت های اساسی خود در کشور نشود. عرصه داخلی و خارجی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از تلاش‌های اعضا در دوره قبل مجمع به‌ویژه جلسات فشرده در خصوص سیاست‌های کلی برنامه هفتم و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره اعضای فقید به‌ویژه مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی برای تعیین تکلیف قدردانی کردند. مصلحت مجمع گفت: مجمع نیز به لحاظ حضور نخبگان و افراد مجرب در آن است و به دلیل وظایف مهمی که دارد از جایگاه رفیع و برتری برخوردار است.
وی مهمترین مسئولیت مجمع را وظیفه «تشخیص مصلحت» دانست و گفت: مسئله مصلحت از سؤالات درجه اول نظام است و به فرموده امام بزرگوار آنقدر مهم است که غفلت از آن گاه موجب می شود شکست اسلام
رهبر انقلاب معرفی و تفسیر «مصلحت» را در مقابل «حق و حکم شرع» اشتباه دانستند و با تأکید بر اینکه برای شناخت موضوع و مصلحت نیاز به تشخیص صحیح است، افزودند: در تعیین مصلحت. مصلحت باید به گونه ای انجام شود که کاملاً آرامش بخش باشد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اعتبار قوانین مطرح شده در مجمع را تا زمانی که به‌روز هستند، به مصلحت دانستند و خاطرنشان کردند: نباید در موضوع سیاست‌های کلی نگاه افراطی و افراطی داشت، زیرا شمول آن اشتباه است. مسائل ایده آل و امری مفید برای کشور به عنوان یک سیاست کلی و همچنین تفصیل و تعیین مقادیر و ورود به جزئیات اجرایی و تقنینی.
رهبر انقلاب تعریف صحیح سیاست های کلی را «چارچوبی به روز و راهنما برای قوانین و اقدامات اجرایی برای دستیابی به اهداف» خواندند و افزودند: برخی از سیاست ها دائمی و برخی دیگر مختص یک دوره و نیاز است. به روز شود.
وی وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاست های مشترک را امری ظریف دانست و گفت: گاهی شکایت می شود که این نظارت منجر به انسداد کار می شود در حالی که ملاحظات و ضوابط قانونی باید مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که نظارت ضمن جلوگیری از انحراف از دستورات تقنینی و اجرایی، موجب تعلیق یا تأخیر پرونده ها نشود.
«اثربخشی سیاست های کلی» آخرین نکته ای بود که رهبر انقلاب در این بخش به آن اشاره کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به موارد اخیر و برخی قیام‌های پراکنده اشاره کردند و به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان افراد مؤثر در اصلاح امور و خنثی‌سازی نقشه‌ی دشمن توصیه کردند که به این موارد توجه کافی داشته باشند و از آن غافل نشوند.
وی با تاکید بر اینکه در حوادث اخیر نقش و دخالت دشمن بر همگان حتی کارشناسان بی طرف خارجی روشن و آشکار است، افزود: این موارد یک مشکل خودجوش داخلی نیست، البته ممکن است از میدان هایی استفاده کرده باشند، اما اقداماتی دشمن به عنوان تبلیغات تلاش برای تأثیرگذاری فکری، ایجاد هیجان، تشویق و حتی آموزش روش‌های ایجاد مواد محترقه اکنون کاملاً واضح و آشکار است.
رهبر انقلاب نکته مهم در این موارد را «انفعال و واکنش حرکت دشمن» برشمردند و خاطرنشان کردند: ملت ایران در مدت کوتاهی حرکت‌های بزرگی انجام داد که 180 درجه مخالف سیاست‌های استکباری بود. دنیا و باید واکنش نشان می دادند و در آن چارچوب با برنامه ریزی و هزینه کردن، مردم از جمله برخی سیاستمداران در آمریکا، اروپا و برخی جاهای دیگر را وارد میدان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: این حرکت‌های بزرگ نشان داد که ملت ایران علاوه بر نشاط، متدین و پایبند به ارزش‌ها و مسائل دینی است و کشور با سرعت به حرکت رو به جلو خود ادامه می‌دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای حضور میلیونی جوانان در راهپیمایی اربعین و حرکت های مذهبی را نمونه ای از تقوا، ایمان دینی و حرکت های عظیم ملت ایران دانستند و افزودند: در واقع ابتکار عمل در دست ملت ایران و ملت ایران بود. دشمن مجبور به عکس العمل ناشیانه و احمقانه و به برنامه ریزی اضطراب شد.
رهبر انقلاب اسلامی قضاوت‌های متفاوت کسانی را که به خیابان‌ها آمده‌اند را برجسته کردند و خاطرنشان کردند: برخی از این افراد یا عامل دشمن هستند یا اگر عامل نیستند در جهت دشمن هستند و برخی نیز افرادی هیجان زده هستند در مورد دسته دوم باید کار فرهنگی انجام شود اما در مورد دسته اول باید مراجع قضایی و امنیتی به وظایف خود عمل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: عده ای می گویند فضا امن نباشد، بله ما هم موافقیم و تا جایی که می شود نباید فضا را امن کرد، اما کار فرهنگی سر جایش است، کار قضایی و امنیتی هم سر جایش است. هستند
وی تاکید کرد: تا زمانی که ملت ایران پرچم اسلام را در دست دارد و در کنار نظام اسلامی است، این دشمنی ها به اشکال مختلف ادامه خواهد داشت و تنها راه درمان آن ایستادن است و ما گرفتار شیاطین شدیم زیرا کسانی که در مسیر اسلام نیستند و شیاطین نیز به گونه ای دیگر دچار مشکل می شوند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ایستادگی ما در برابر نقشه ها و مشکلات شیاطین ما را متوقف نمی کند و زمینه را برای حرکت به جلو ایجاد می کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان کشور نیز توصیه‌هایی کردند و گفتند: مواظب باشید از این مسائل غافل نشوید و از کارهای اصلی و ضروری کوتاهی نکنید.
وی افزود: ساخت و سازها و فعالیت های کلان اجرایی و قوانین جاری و فعالیت های کلان قضایی و مسائل کلان سیاست خارجی نباید معطوف به این حوادث جزئی باشد و به فضل الهی نخواهد بود.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما به وعده خداوند مبنی بر پیروزی قاطع یقین داریم و قطعا یاری خداوند با ما خواهد بود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از جدیت و اشرافیت اعضای مجمع و اقدامات آن در حوزه تشخیص مصلحت نظام ارائه کرد. بررسی سیاست های مشترک و رفع مشکلات و اقدامات هیأت عالی نظارت در دوره گذشته و برنامه ریزی برای آینده در دوره جدید بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید