رهبر انقلاب نماد وحدت ملی است/ جامعه نباید دچار تفرقه شود


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918356

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی گفت: امروز رهبر عزیز انقلاب نماد وحدت ملی و سرزمینی ماست. این مجاهد دوران جوانی خود را در زندان ها برای آزادی مردم ایران گذراند و سلامتی خود را فدای دفاع از ایران کرد. او 42 سال است که لباس نظامی ایران را بر تن کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه چهارم آذرماه با حضور در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره سینمای حقیقت که در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: خوشحالم که در این روزها به سینمای ایران تعلق دارم. حقیقتی که فضای جامعه فرهنگی و هنری ما را معطر می کند برای سومین بار در گروه مستندسازان حاضر می شوم. خدا را شکر جشنواره هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد داشته و با قضاوت اقوام شرکت کننده در هیئت داوران آثاری که به جشنواره رسیده اند رشد چشمگیری داشته اند.

وی ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره امسال بخش های مختلفی را در بر می گیرد. شعار مهم ما عدالت در عرصه فرهنگ و هنر بوده و هست و در این راستا آثار مستندی را از 16 استان کشور در جشنواره انتخاب کرده بودیم. در گفتگوی صریح که با مستندسازان شهر داشتم، دغدغه های آنها را از نزدیک دیدیم و درباره آینده سینمای مستند از نگاه دولت صحبت کردیم. ما قطعا سینمای مستند را دستاورد بزرگ فرهنگی انقلاب اسلامی می بینیم. درختی سالم که می بینیم میوه می دهد.

اسماعیلی بیان کرد: سینمای مستند در سال های اخیر رشد زیادی داشته است و امروز مستندسازان در اقصی نقاط کشور خوب کار می کنند. در کنار آن انجمن سینمای جوانان را هم داریم که همه جا از فعالیت فرهنگی و هنری آن استقبال می شود. ما یک شعار اصلی داریم و آن ترویج تولید در حوزه فرهنگ و هنر است. ما باید شرایط لازم برای آن را نیز فراهم کنیم. مطابق با تمرکززدایی، این فعالیت ها باید از تهران خارج شود و به نقاط مختلف کشور برود. نیروی مولد باید تربیت شود.

وی تاکید کرد: اردوگاه های محروم در حوزه فرهنگی و هنری برای شهرستان های نیازمند ایجاد کردیم و این حرکت یک ساله است. چندین هزار نفر مجوز فرهنگی گرفتند، بنابراین حوزه فرهنگ و هنر در همه جا رشد منطقی دارد، زیرساخت ها در حال تکمیل است، ما بهترین مجموعه های نمایشگاهی را داریم که در جاهای مختلف افتتاح شده یا در حال افتتاح است. من به اهالی سینما و هنر می گویم که دولت مصمم است از هنرمندان حمایت کند و مشکلات آنها را حل کند. باید با هم باشیم و این فضا را برای اعتلای فرهنگ و هنر بیش از گذشته آماده کنیم.

وزیر ارشاد گفت: بارها گفته ام که جامعه ما نباید دچار تفرقه شود. امروزه جامعه ایران در بخش های مختلف به سطح بالایی از رشد رسیده است. دشمنان و مخالفان در تلاشند تا جلوی این پیشرفت را بگیرند. سعی می کنند با شورش و گرد و غبار جلوی حقیقت را بگیرند. چه کسی نداند کدام جنبش ضد دموکراتیک با جریان تروریسم رسانه ای که امروز فضای کشور را فراگرفته است مرتبط است؟ برای کشورهایی است که بوی دموکراسی نبرده اند و در همه توطئه ها شرکت دارند. 28 آگوست از انگلیس نبود؟ آیا این رسانه با مردم دوست است؟ کسانی که روزنامه نگار معروف را در این اقدام فجیع به قتل رساندند، امروز مدعی هستند که حقوق بشر در ایران نقض می شود. جامعه ایران تنها برای ایجاد شکاف در معرض این تهدیدها قرار دارد.

وی افزود: ایران میراث ها و شخصیت های بزرگی دارد که با همه روش ها از وحدت ایران دفاع کردند و نگذاشتند نام ایران از بین برود.امروز رهبر عزیز انقلاب نماد وحدت ملی و سرزمینی ماست. این مجاهد دوران جوانی خود را در زندان ها برای آزادی مردم ایران گذراند و سلامتی خود را فدای دفاع از ایران کرد. او 42 سال است که لباس نظامی ایران را بر تن کرده است. ما ملزم به احترام به نمادهای بزرگ خود هستیم. سینماگران باید در این زمینه تلاش کنند، شهرت ایران عزیز و دستاوردهای بزرگ آن را به نمایش بگذارند، سینمای مستند قطعا ابزاری برای تبیین جهاد است و پیشرفت ایران بزرگ باید نمایش داده شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مستندهای ارائه شده در این جشنواره گفت: کارهای انجام شده در اطراف زاگرس شایسته تجلیل است. یک تیم درجه یک ایرانی این کار را انجام داد. همه بخش‌های مختلف فرهنگ، تاریخ و جغرافیای ما باید در قلمرو حقیقت بازنمایی شوند. ما به خصوص از مستندها حمایت می کنیم. من به آقای حمیدی مقدم گفتم جشنواره های منطقه ای را به طور خاص برای بیان واقعیت های ایران برگزار کنید. تا سال آینده منتظر نمانید. این کار را انجام می دهد. بهترین مکان برای ابراز عقیده در حوزه فرهنگ و هنر است. هیچ محدودیتی برای کار هنری حتی با سلیقه متفاوت قائل نیستیم. همه آزادند که در چارچوب قوانین کار کنند. ما هم وظیفه داریم حمایت کنیم. یکی از مصادیق اصلی آزادی بیان در حوزه فرهنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید