روزنامه اصولگرا: اقدام دولت سیزدهم برای مبارزه با تورم منجر به تورم بیشتر می شود

روزنامه اصولگرا: اقدام دولت سیزدهم برای مبارزه با تورم منجر به تورم بیشتر می شود

روزنامه جوان می نویسد: هرگاه مدیران اقتصادی و اجرایی کشور دستور عدم افزایش قیمت ها را بدهند، قیمت ها دستورات خود را به یکدیگر صادر می کنند!

در ماه های اخیر سامانه بازرگام برای قطع دست دلالان و دلالانی که بیشترین سروصدا را روی قیمت اجناس ایجاد می کنند راه اندازی شده و کالاهایی با قیمت بسیار ارزان تر از بازار به خانه خریدار ارسال می شود. از سوی دیگر، وزارت صمت طرحی اندیشید که بر اساس آن به جای درج نرخ مصرف کننده، از این پس نرخ تولید روی کالا قید شود تا مصرف کننده بداند فروشنده چقدر برای کالا هزینه کرده و بتواند انتخاب کند. فروشنده مناسب عذرخواهی برای فروش بیش از حد اما این طرح در عمل موفقیت آمیز نبود، یعنی بازار، فروشنده و دلال به این حرفه ها گوش ندادند و انجام ندادند و این اقدام را نوعی تقلب دانست. هم اکنون باید نرخ تولید و مصرف کننده معرفی شود تا بفهمیم این طرح جدید چیست.

از سوی دیگر مراجعات مکرر دولتمردان به میادین میوه و تره بار و دستورات آنها به متولیان بازار که در برهه ای از زمان برای افزایش قیمت کالاها اقدام می کنند، بازدارنده ای برای تورم نبوده است. در این مدت قند سه برابر افزایش یافت. برنج، گوشت و سیب زمینی به طور غیر قابل قبولی افزایش یافت. برخی از خریدهای اجتناب ناپذیر و اجتناب ناپذیر مردم از ادویه و ظروف پخت و پز نیز در سکوت و سروصدای کالاهای اساسی بسیار بیشتر از نرخ افزایش قیمت کالاها گران شده است.

گرانی حداقل از هشتم به مردم نزدیک شده است. از غذا، پوشاک، حمل و نقل، مسکن، آموزش، خدمات شهری، خدمات دولتی و قضایی و نیازهای ارتباطی. همه چیز، اگرچه در برخی موارد با نرخ رشد کندتر، به آرامی گران تر می شود.

بدون شک برخی از این افزایش ها محصول تدبیر دولت قبل است اما نباید از دولت بشنویم که باید مشکلات را حل می کرد. یارانه سال های قبل یعنی همان 45 هزار جلد الان چایی زیادی را خشک می کند! یارانه های جایگزین نیز به سرعت کارایی و کارایی خود را از دست می دهند. دولت سیزدهم اگرچه بیش از چند ماه است که سر کار نیامده و توقعات فراوانش برآورده نشده است، اما باید نشان دهد که چه هست، حتی اگر برای سال های آینده برنامه داشته باشد. رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در جلسه اخیر خود به همین موضوع پرداخت: «بیایید به فکر رفع مشکلات زندگی مردم باشیم. حرفه ما باید نتایج عملی داشته باشد.

آمار چیز دیگری می گوید

در حالی که گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در بسیاری از حوزه های مربوط به معیشت مردم همچنان تورم سرفصل و جزئی در جریان است، دولت درصدد مهار تورم است، اما این انتقاد جامعه کارشناسی باعث شده تا مدیریت تنظیم بازار قوانین خود را به دست آورد. بنابراین، اگرچه دستور زبان و مدیریت دستوری ممکن است بتواند درصدها و سوء استفاده های احتمالی شرکت ها و واسطه ها را محدود کند، اما بهتر است با شناسایی ریشه های تورم و اصلاح این بخش ها، مشکل افزایش سطح کلی قیمت ها در اقتصاد ایران یکبار انجام شود. و برای همه و فصل.

منشا تورم در کشور قیمت ها تقریبا برای همه مشخص است، اما متاسفانه با آزادسازی منابع اصلی تورم، معمولاً به تقسیم بندی ها توجه می کنیم و سعی می کنیم با مدیریت دستوری جلوی تورم را بگیریم. در این میان تجربه نشان داده است که اگر قیمت یک یا چند کالا با تمام وجود سرکوب شود، در نهایت هر کالایی به مرور زمان ارزش واقعی خود را باز می‌یابد، اما با این ویژگی که سرکوب قیمت کالاها، کارخانه‌ها را دچار مشکل زیان و ورشکستگی می‌کند. کاهش سرمایه گذاری در تولید، بنابراین قیمت ها با انتشار قیمت بهار تکان دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید