روزنامه اصولگرا: رئیس سازمان سنجش سریعا از سمت خود استعفا و بابت تخلفات امتحانی از مردم عذرخواهی کند.

روزنامه اصولگرا: رئیس سازمان سنجش سریعا از سمت خود استعفا و بابت تخلفات امتحانی از مردم عذرخواهی کند.

روز جدید طی دو روز گذشته، هشدارها و شکایات متعددی از دانش‌آموزان احتمالی آزمون سراسری ریاضی تجربی و خانواده‌هایشان دریافت کرده‌ایم. آنچه باعث سردرگمی این نزدیکان شد، مشاهده تخلف و احتمال تقلب در آزمون و نگرانی از تاثیر آن بر نتایج کنکور بود.

در این زمینه باید گفت:
یکی سازمان سنجش آموزش کشور این حق قانونی را دارد که موارد مشکوک را برای بررسی مجدد دعوت و پس از کنکور ارزیابی کند. این بدان معناست که مراحل اندازه گیری هنوز به پایان نرسیده و می توان با تخلفات احتمالی مخالفت کرد. سازمان سنجش باید به جز کسانی که نتایج کنکور با نتایج امتحان نهایی مطابقت ندارد، فرصتی را فراهم کند تا افراد اعتراض یا موارد مشکوک خود را که از آن اطلاع دارند از طریق سایت رسمی سازمان یا تلفن گویا گزارش دهند. .

دو چند روز پیش همکاران ما در رسانه ها گزارشی منتشر کردند که به تقلب در آزمون 1400 در چند شهر کوچک اشاره می کرد. موارد گزارش شده حتی در صورت تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی باید سریعا مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار گیرد و در صورت مجرم شناخته شدن نه تنها اخراج می شوند، بلکه طبق قانون تا 10 سال از شرکت در کنکور تا 10 سال محروم می شوند. قانون علاوه بر این، در صورت مشاهده تخلف، افراد مرتبط باید تحت تعقیب و مجازات قرار گیرند.

سه. تا آنجا که می توان گفت، تقلب گسترده و سازمان یافته در کنکور مشاهده نشده است، اما تخلفات غیر معمول نیست. با وجود مصاحبه رئیس سازمان سنجش، سوالات آزمون حوالی ساعت 10 صبح در کانال های تلگرامی قرار گرفت که قابل قبول نیست. در این زمینه، چند موضوع باید بلافاصله پیگیری شود:
آ. رئیس سازمان سنجش فورا عذرخواهی کرده و استعفا دهد.

ب برای همه عوامل دخیل در کنکور، از جمله مراقبان و داوطلبان، باید شرایط سخت گیرانه تری ایجاد شود. به عنوان مثال، ممتحنین نباید در جلسه آزمون اجازه استفاده از تلفن همراه را داشته باشند.

ص- نهادهای امنیتی باید موضوع را جدی بگیرند و اجازه ندهند که اختلال در چنین امر مهمی به امنیت روانی خانواده ها و داوطلبان آسیب وارد کند.

چهار تا اطلاع ثانوی هیچ گونه تغییری در نحوه برگزاری آزمون سراسری مجاز نیست. تغییر محتوای آزمون مشکلی ندارد اما تغییر روش مانند تاثیر 60 درصدی و امنیت سوابق تحصیلی در شرایط فعلی اجتناب ناپذیر است. هر کس با این موضوع مخالف است، کافی است به یکی از حوزه های امتحان نهایی نگاه کند.

دیدگاهتان را بنویسید