روزنامه حامی دولت: در بودجه 1401 چاره ای جز فشار بر مردم نیست / دولت قبل مجبور بود این محدودیت ها را ایجاد کند اما نه

روزنامه حامی دولت: در بودجه 1401 چاره ای جز فشار بر مردم نیست / دولت قبل مجبور بود این محدودیت ها را ایجاد کند اما نه

روز جدید : تلخی دستمزدها کمتر از تورم در حال افزایش است و همچنین افزایش سن بازنشستگی را نمی توان کتمان کرد. هیچ راه حل ساده ای برای جلوگیری از فشار شدید کسری بودجه به جز کاهش بودجه وجود ندارد.

صندوق‌های بازنشستگی در همه دولت‌ها با تغییر هرم جمعیتی و ناکارآمدی‌های تاریخی مواجه هستند و در صورت عدم تغییر سن بازنشستگی، به جای افراد ناراضی از بازنشستگی، همه مردم دچار تورم ناشی از کسری‌های ناشی از عدم تعادل صندوق‌های بازنشستگی می‌شوند. در کوتاه مدت گریزی از تغییر سن بازنشستگی نیست، بنابراین در بلندمدت می توان به تغییرات مدیریتی و تعادل در ورود و خروج بازنشستگان امیدوار بود.

بودجه 1401 آغاز راه دشواری است. مسیری که قرار بود دولت دوازدهم در سال 97 آغاز کند، وقتی ترامپ برجام را برانداز کرد و تحریم ها بازگشتند، مشخص بود که اقتصاد در دوره سختی قرار دارد که باید هزینه ها را مدیریت کرد، اما این اتفاق نیفتاد و بودجه موجی به وجود آمد. هزینه های جاری، به عنوان مثال به نفع برخی از کارکنان، بخش قابل توجهی از آنها درآمد بالایی داشتند. نتیجه این روند تورم بود که بر اقشار کم درآمد فشار وارد کرد. اکنون دولت سیزدهم چاره ای جز تشدید بودجه ندارد. اگر بودجه کاهش پیدا نکند، تورم شدیدتر از الان است و ونزوئلا شدن دور نیست. بنابراین همه حامیان کشور از هر جناح سیاسی و هر نگرش عقیدتی باید کمک کنند تا در این مسیر حرکت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید