روزهای تلخ تاجگذاری/ آزمونی سخت برای هنرمندان


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810411

در دو سالی که از تاج میهمان ناخوانده می گذرد، هنرمندان عرصه های مختلف سینما، تئاتر و موسیقی روزهای سختی را سپری می کنند و تلاش می کنند تا در کنار مردم در مبارزه شرکت کنند و آثار هنری خلق کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تاج این روزها دومین سالگرد خود را جشن می گیرد و بسیاری از خانواده ها را در ماتم و بسیاری را بی خانمان می گذارد. بسیاری از شرکت ها به دلیل ارتباط رو در رو با مشتریان خود با چالش های درآمدی جدی مواجه هستند. برخی در روزهای اولیه توانستند به سرعت و خلاقانه رویکرد خود را به فضای مجازی تغییر دهند و سبک جدیدی از کسب و کار را تجربه کنند و گاهی در آن موفق یا شکست خوردند، در حالی که برخی دیگر به طور کلی کسب و کار خود را تعطیل کردند. آنها منصرف شدند و به کار دیگری رفتند.

در این روزهای سخت، تاج و تخت، عرصه فرهنگ و هنر و سایر عرصه ها با چالش های جدی مواجه شد. در اوایل با افزایش مرگ و میر تاج، سینماها عملاً به صورت دوره ای تعطیل می شدند و در این دو سال آنقدر فراز و نشیب ها مانند کاهش ظرفیت اکران داشت که بسیاری از فیلمسازان در شهرهای خود کار کردند. با تعطیلی و جابجایی به پایان رسید و اخیراً با حضور یکی دو فیلم کمدی و کمدی، دد هالز جان تازه ای گرفت و چشمانشان به روزهای بعد و اکران نوروزی دوخته شد که با شیوع جدید کرونا شدت گرفت. قربانیان جدید آنها، این امید ممکن است به زودی به ناامیدی تبدیل شود.

اما تئاتر و موسیقی برخلاف سینما که در این دو سال به کار خود ادامه می داد، با محدودیت های بیشتری روبرو بود. این دو رشته هنری به دلیل ارتباط شخصی با مردم چاره ای جز تعطیلی طولانی مدت نداشتند. تئاتر هنری است که به صورت زنده و در نگاه تماشاگر اجرا می شود و سالن های کوچک، سرپوشیده و محدود سالن های نمایش، اجرای این هنرمندان را با مشکل مواجه می کرد و علاوه بر مشکلات سخت اجرا، هنرمندان تئاتر، تمرین‌های سنگین که جنسیت این تمرین‌ها قطعاً به خطرات این بیماری مربوط می‌شود و در این مدت بسیاری از تئاترها تعطیل شد و هنرمندان این رشته در امرار معاش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند.

وضعیت موسیقی و کنسرت کمتر از تئاتر نبود و در این مدت همه کنسرت ها به اجبار تعطیل شد. اما در نیمه دوم این روزها برخی از خوانندگان با حضور در شهرهایی مانند کیش و کشم و اجرای اجراهای خود در فضاهای باز سعی در احیای این عرصه داشتند که با هشدار و انتقاد شدید به رسانه ها نسبت به خطرات قلبی این نوع کنسرت ها اقدام کردند. بازار آنها نیز به سرعت بسته شد. اما در روزهای ابتدایی کرونا، برخی از هنرمندان این عرصه سعی کردند با برگزاری کنسرت های آنلاین بدون تماشاگر، فضای فوق العاده خسته، غم انگیز و پر استرس کرونا را به نفع موسیقی شاد خود تغییر دهند. اما حتی این کنسرت های کوچک آنلاین نیز به دلیل کمبود اسپانسر برای مدت کوتاهی دوام آوردند.

در این دو سال تلخ، ویروس تاج وحشیانه بسیاری از هنرمندان ما را گرفت. افراد نزدیکی که برای یافتن جایگزین مشکل دارند. اما با «امید به آینده» که همیشه در وجود انسان وجود دارد، عرصه فرهنگ به ویژه هنر توانسته با این شرایط کنار بیاید و به تولیدات خود هر چند محدود ادامه دهد. پس از دو سال سخت و پردردسر و واکسیناسیون، فیلم ها همچنان در حال تولید هستند، اکثر سالن ها و کنسرت های موسیقی یکی پس از دیگری البته با رعایت پروتکل های بهداشتی به روی عموم بازگشایی شده اند. برو روی صحنه

تاج با تمام رنجی که برای عرصه فرهنگ و هنر دارد، ما را وادار کرده است که از برخی عادات زشت فرهنگی خود دست بکشیم. بیایید مشکلات را با هم مرور کنیم و بیشتر در مورد یکدیگر فکر کنیم. اگرچه همیشه افرادی هستند که در هر شرایطی می خواهند ماهی خود را از آب گل آلود صید کنند، اما هنرمندان ثابت کرده اند که در این روزهای دردناک تاج، می توانند با هنر خود برای دل غمگین مردم دردسر باشند، هرچند مختصر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید