روز جدید پروژه تصفیه هوا

روز جدید پروژه تصفیه هوا

آخرین اظهارات معاون اول رئیس جمهور و هشدار وی درباره خطر از دست دادن نسل جوان با واکنش عجیب صدا و سیما مواجه شد. ساداوشیما سعی کرد بر این اظهارات سرپوش بگذارد که گویا گوینده این اظهارات صرفاً شعار می دهد و مسئولیت اجرایی خود را نادیده می گیرد و خود مسئول اجرای این امور است.

در اولین مراسم اهدای جایزه ملی جوانان جمعیت، محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه با خطر از دست دادن نسل جوان مواجه هستیم، گفت: در بحث فرزندآوری نباید از مسائل مسکن، معیشت و مراقبت اجتماعی غافل شد. و توقع اینکه خانواده های ایرانی بدون توجه به بچه دار شدن تشویق شوند اشتباه است. شرایط و ظرفیت قانونی لازم را در این زمینه دارد. قانون جوانان جمعیت و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که بعضاً به قوت خود باقی است باید هر چه سریعتر اجرایی شود.

اما این ادعاها در برنامه رادیویی مذکور مورد تمسخر قرار گرفت. مجری برنامه با لحنی تمسخرآمیز موضوع را به ذکر چند سال پیش رهبری مرتبط کرد و گفت مخاطب این درخواست ها خود معاون اول رئیس جمهور بوده است.

آیا برادر جلیلی این وسط است؟

حال سوال اینجاست که در صدا و سیما که عموما حامی دولت ابراهیم رئیسی هستند چرا باید معاون اول این دولت را اینگونه مورد تمسخر قرار دهند؟ پاسخ احتمالاً در مسئولیت فعلی برادر سعید جلیلی، وحید جلیلی است. وحید جلیلی از آذرماه 1400 معاونت فرهنگی صدا و سیما و دبیر ستاد ملی تحول رسانه بود. موقعیتی که بسیاری معتقدند او را به نوعی همه کاره تبدیل کرده است و اختیارات فعلی او بسیار گسترده است.

حالا چرا وحید جلیلی دستش را روی معاون اول دولت گذاشت؟ پاسخ این سوال را نیز باید در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 جست وجو کرد. در انتخابات مذکور تصمیم اصولگرایان حمایت از ابراهیم رئیسی بود و از نامزدهای پنهان خود خواستند به نفع رئیسی انصراف دهند اما حامیان سعید جلیلی. که در – طیف رادیکال اصولگرایان و نزدیک به جبهه پایداری هستند، با این تصمیم موافق نیستم. آنها نبودند

البته پس از انتخابات و تشکیل دولت، این گروه با ورود به دولت رئیس جمهور سهم خود را به دست آوردند، اما درگیری ها در دولت باعث شد که اوضاع آن طور که می خواستند پیش نرود. به عنوان مثال، خجت عبدالملکی، وزیر سابق کار که از مهم ترین یاران جلیلی در دولت بود، با اعتراضات زیادی مواجه شد و از وزارت کار به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد رفت.

چند نمونه دیگر از این گونه درگیری ها باعث شد که گروه سید جلیلی راه انتقاد از دولت را هر چند ملایم و ادامه طرح تطهیر و رساندن تعدادی از اعضای برجسته به مناصب مهم دولت در پیش بگیرد. طبیعتاً مهمترین جایگاه دولت که در این طیف قابل تغییر است، سمت معاونت اول است. برای این سمت سعید جلیلی یا پرویز فتاح را در نظر می گیرند. این توضیحات دلیل حملات به معاون اول رئیس جمهور فعلی را مشخص می کند.

اکنون وحید جلیل با نفوذ گسترده خود در صدا و سیما این حملات را در این سازمان هدایت می کند و سایر حامیان طیف جلیلی نیز در شبکه های اجتماعی آن را ادامه می دهند.

کافی است به برخی توییت ها و اظهارات این طیف در فضای مجازی به خصوص توییتر دقت کنید. آنها خواهان برکناری فوری معاون اول رئیس جمهور و جایگزینی فردی مانند سعید جلیلی یا پرویز فتاح هستند تا گامی بلند در پروژه تطهیر آنها بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید