روند آموزش و بازآموزی نیروهای بهداشتی و درمانی در این طرح در دستور کار قرار گرفت


ساعت: 21:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1910021

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: روند آموزش و بازآموزی نیروهای بهداشتی در این طرح در دستور کار قرار دارد. در حوزه سیاست های جمعیتی نیز تغییراتی در حال انجام است و امیدواریم با رویکرد جدید شاهد اجرای سیاست های افزایش جمعیت باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حدود دو دهه از برنامه ریزی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در کشور می گذرد، اما همین امر به نتیجه لازم نرسیده و شاید هم نتوانسته زمینه های رسیدن به اهداف مورد نظر را فراهم کند. این طرح که به عنوان یکی از کلیدی ترین طرح های نظام سلامت درج شده است، سعی در مدیریت و کاهش مراجعه بیماران به پزشکان و مراکز درمانی و در نتیجه کاهش بار مالی تحمیل شده بر مردم دارد.

برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای خانوارهای ایرانی، طرحی است که در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه برنامه ریزی شده بود تا علی رغم گذشت حدود دو دهه از شروع طرح در برخی مناطق و سپس برنامه ریزی برای اجرای ملی در حال انجام است، اما آنطور که باید و شاید به نتیجه نرسیده است.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پس از گذراندن شرایط سخت بیماری کووید ۱۹، نظام سلامت کشور باید بازتوانی شود و بسیاری از فضاهای فیزیکی مورد استفاده در این بیماری باید به روز شوند. هم اکنون در حال آماده سازی نیروها و زیرساخت های بهداشتی کشور برای اجرای برنامه بسیار مهم پزشکی خانواده هستیم.

وی تصریح کرد: برای اجرای طب خانواده ابتدا باید زیرساخت ها و شبکه بهداشت و درمان لازم کشور تقویت شود; زیرا تقویت شبکه بهداشت و درمان موضوع توجه ویژه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر بهداشت برای تأمین دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات سلامت است.

وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی شهرها و روستاها در طرح طب خانواده بیماران را می پذیرند که در این راستا اقدامات خوبی برای توسعه زیرساخت های این منطقه انجام شده و تا پایان امسال بیش از دو هزار طرح بهداشتی و درمانی انجام خواهد شد. اجرا شود تا در کشور آماده و تکمیل شود تا در این پروژه مهم مورد استفاده قرار گیرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای بازآموزی نیروی بهداشت برای ارائه خدمات در طرح پزشکی خانواده، خاطرنشان کرد: روند آموزش و بازآموزی نیروی سلامت در این طرح در حال انجام است. دستور جلسه. در حوزه سیاست های جمعیتی نیز تغییراتی در حال انجام است و امیدواریم با رویکرد جدید شاهد اجرای سیاست های افزایش جمعیت باشیم.


فرشیدی تصریح کرد: با اجرای طرح طب خانواده شاهد ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی خواهیم بود. از آنجایی که خدمات بهداشتی و درمانی توسط سیستم شبکه ارائه می شود و با گذشت زمان، ارائه آموزش ها و ارتقای فرهنگ، به نقطه ای خواهیم رسید که خدمات بهینه، به موقع و استاندارد در قالب خدمات رسانی به مردم ارائه شود. سیستم شبکه


وی ادامه داد: طب خانواده مزیت های زیادی دارد که از آن جمله می توان به کاهش تقاضای القایی برای خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی، کاهش هزینه های از جیب مردم و کاهش بار مالی هزینه های بهداشت و درمان بر بودجه خانوار اشاره کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: نیروهای بهداشت به ازای هر عنوان شغلی مبالغی را دریافت می کنند که بتواند درآمد آنها را با توجه به حجم کار و حضور در ساعات کاری بازپرداخت کند. برای سال آینده منابع مورد نیاز این پروژه باید توسط بودجه و سازمان برنامه ریزی در قانون بودجه سال 1402 پیش بینی و تامین مالی شود.

فرشیدی به شبکه بهداشت و درمان کشور به عنوان مهمترین ابزار پایش و پایش سلامت اشاره کرد و گفت: شبکه بهداشت و درمان کشور بیماری های مختلف از جمله کووید 19 را رصد می کند و به کنترل این بحران کمک کرده است. پایش، پیشگیری و کنترل اولیه بحران های بهداشتی توسط شبکه بهداشت و درمان، ظرفیت نیروهای بهداشت و درمان و در مراکز بهداشتی درمانی به ویژه در مرزها و مبادی ورودی کشور قابل انجام است و از سوی دیگر لازم است تقویت مناطقی که فرصت نظارت بر بیماری را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید