روند بررسی بودجه در مجلس نامشخص است

ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791824

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی گفت: روند بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی با ابهامات و ایراداتی همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دفتر پژوهش های بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی آسیب شناسی نقش مجلس در بودجه ریزی با توجه به تجربیات بین المللی و الزامات اصلاح آن را بررسی می کند که بخشی از آن به شرح زیر است:

«تجربه بررسی بودجه 1400 در مجلس، بار دیگر نشان داد که روند رسیدگی به بودجه در مجلس شورای اسلامی با ابهامات و ایراداتی همراه است که اصلاح آن بی تردید ضروری است. مشکلاتی از قبیل عدم توانایی نمایندگان در بررسی دقیق جداول بودجه، تغییرات بسیار جزئی بودجه تا سطح عناوین پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای که باید حاصل کار کارشناسی دقیق و بر اساس مطالعه توجیهی باشد. محاسبه منابع و درآمدهایی که احتمال تحقق آنها پایین است و … اهمیت این اصلاح را نشان می دهد.

علاوه بر مشکلات ذکر شده، موضوع کسری بودجه و عدم نگاه کلان به بودجه نیز در سال های اخیر به سازوکار بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی آسیب جدی وارد کرده است. وی افزود: نتیجه این آسیب ها عدم جبران کسری قابل توجه بودجه در سال های اخیر بوده و مشکل کسری بودجه در حال تبدیل شدن به یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور است.

این گزارش ابتدا یک نمای کلی از مکانیسم های توسعه یافته در سه کشور – ایالات متحده، کره جنوبی و کانادا در فرآیند بودجه بندی ارائه می دهد. سپس در جریان بررسی بودجه ایران با محوریت مجلس شورای اسلامی، آسیب های موجود ارائه می شود.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس افزود: با توجه به ابعاد سیاسی و حقوقی اصلاح روند بررسی بودجه و حقوق قوه مجریه و مقننه، برنامه ریزی برای اصلاح این روند نیازمند وفاق کارشناسی و سیاسی است. این گزارش می تواند مقدمه ای برای برنامه ریزی برای اصلاح روند بررسی بودجه مجلس شورای اسلامی برای رفع آسیب های شناسایی شده باشد.

آخر پیامک

دیدگاهتان را بنویسید