رویکرد ملی ما توسعه و ارتقای جایگاه زنان است

جناب عالی، خانم ها و آقایان؛

اول از همه، از فرصتی که در اختیار شما قرار دادید متشکرم و بسیار خوشحالم که فرصتی برای اجماع و تلاش برای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان در دنیای در حال تغییر امروز وجود دارد.

توانمندسازی اقتصادی زنان مستلزم دانش اولیه و تخصصی، تقویت بخش خصوصی، عزم و اراده و اقدام برنامه ریزی شده، منظم و پایدار است که قطعا نیاز به حمایت قانونی دارد. در این راستا، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر رفع تبعیض‌های غیرقانونی و ایجاد شرایط عادلانه برای همه شهروندان از جمله زنان و نیز برخورداری همه شهروندان (اعم از زن و مرد) از تامین اجتماعی در قبال بیکاری تاکید دارد. ، بازنشستگی، کهولت و از کارافتادگی. . علاوه بر این، قانون اساسی ما شرایط و امکانات کار را برای همه زن و مرد، اشتغال کامل و تأمین تجهیزات کار برای همه کسانی که می توانند کار کنند اما تجهیزات کار ندارند، و در قانون کار، قانون تأمین اجتماعی پیش بینی کرده است. ، منشور حقوق شهروندی و قانون تشکیلات و حمایت از مشاغل خانگی نیز از حقوق زنان در محیط کار حمایت می کند.

با توجه به قوانین حمایتی اشتغال در جمهوری اسلامی ایران، جذب قاضی زن، برگزاری میهمانی، راه اندازی استارت آپ ها، شتاب دهنده ها، گروه های تسهیل گری، راه اندازی هزاران شرکت در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، معماری، پزشکی و … عضویت در اتاق بازرگانی و مدیر عامل شرکت های دانش بنیان توسط زنان افزایش چشمگیری داشته است. در حال حاضر تعداد زنان شاغل در دولت از 34 درصد در سال 1388 به بیش از 41 نفر در 1400 نفر رسیده است و تنها در سال 2021 حدود 6000 میلیارد ریال برای حمایت از مشاغل غیردولتی در تسهیلات بانکداری خانگی پرداخت شده است.

همچنین سیاست ها و قوانین حمایت از آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته باعث کاهش شکاف جنسیتی در سوادآموزی زنان، حذف 99 درصدی بی سوادی زنان و دختران و رفع کامل شکاف جنسیتی در آموزش و پرورش شده است. کشور در سطح ابتدایی و متوسطه شایان ذکر است که شکاف بین زنان و مردان در تحصیل به 8 درصد کاهش یافته است.

در آموزش عالی 56 درصد دانشجویان کشور را زنان تشکیل می دهند و سهم معلمان زن در دانشگاه حدود 34 درصد است.

علاوه بر این، شکاف جنسیتی در دسترسی به فناوری بین مردان و زنان در سال‌های اخیر بیش از چهار درصد بهبود یافته است. اکنون 52 درصد از کل کاربران فناوری دسترسی مرد و 48 درصد زن هستند.

زنان 23 درصد از توسعه دهندگان نرم افزار موبایل را تشکیل می دهند و اکثر موتورهای تحول دیجیتال را زنان تشکیل می دهند که 50 درصد رشد دیجیتال را تشکیل می دهند.

امروزه 45 درصد از کل کاربران تلفن همراه، 48 درصد از کل کاربران رایانه و 48 درصد از کل کاربران اینترنت زن هستند.

جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه دیجیتال موفق به توسعه زیرساخت های فناورانه و تقویت و ایمن سازی بستر زنان در فضای مجازی به اشکال مختلف از جمله حمایت از مشاغل خانگی دیجیتال، اختصاص بودجه برای آموزش زنان برای ورود به بازارهای مجازی، پیاده سازی شده است. “پروژه های ملی” توسعه اشتغال خانگی”، توانمندسازی اقتصادی زنان “و” تدوین طرح ملی و بسته سیاستی اولویت ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای زنان “به منظور ارتقای فعالیت اقتصادی و آگاهی زنان در فضای مجازی”.

خانم ها و آقایان؛

رویکرد ملی ما توسعه و ارتقای جایگاه و پیشرفت زنان در همه ابعاد زندگی فردی و جمعی است. اما تروریسم اقتصادی و تحریم های یکجانبه، غیرقانونی و قهری جان، سلامت، معیشت و توسعه مردم کشورم را به خطر انداخته و به خطر انداخته است.

در این میان زنان بیشترین آسیب را دیده‌اند و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و فعالیت‌های حرفه‌ای آنان به‌ویژه زنان کارآفرین و سرپرست خانوار با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. با این حال، آنها از تلاش برای ادامه زندگی و توسعه دست نمی کشند.

امیدواریم با توان و انگیزه مضاعف بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و با تقویت و گسترش همکاری های بین المللی به نتایج و دستاوردهای ارزشمندی دست یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید