رگه ای غیرمنتظره بر خلاف صحبت های تاج

رگه ای غیرمنتظره بر خلاف صحبت های تاج

لیگ برتر از آخر هفته وارد نیم فصل دوم می شود و قضاوت در 15 هفته ابتدایی لیگ یکی از موضوعاتی بوده که در برخی مسابقات جنجال به پا کرده و امتیازات زیادی را به همراه داشته است. البته طبیعی است که بزرگ‌ترین داوران جهان هم عاری از خطا نیستند و در مسابقاتی که قضاوت کرده‌اند اشتباه کرده‌اند. خطاهایی که البته از زمان معرفی فناوری کمک داور ویدیویی (VAR) در چند سال اخیر، اصلاح و به حداقل رسیده است.

اگرچه در برخی موارد دیده می شود که کمک داوران ویدئویی نیز اشتباهاتی داشته اند و اینطور نیست که سیگنال های اشتباه صفر باشد. دربی دیروز منچستر آخرین نمونه ای است که می توان در این زمینه زد. دیداری که منچستر با وجود استفاده از VAR گل اول را به ثمر رساند همچنان سوژه محافل ورزشی و صاحب نظران است!

داوری فوتبال ایران جدا از فوتبال جهان نیست و در برخی دیدارهای نیم فصل اول لیگ برتر شاهد اشتباهاتی بودیم که اگر از کمک داور ویدیویی استفاده می شد، می توانست سرنوشت دیگری داشته باشد. البته با توجه به مشکلاتی که در مسیر راه اندازی این سیستم در ایران وجود داشت، تلاش های فدراسیون فوتبال به جایی نرسید و گفته می شود استفاده از VAR از فصل آینده لیگ برتر معرفی می شود.

اما فدراسیون فوتبال با برگزاری دوره آموزشی برای داوران و کمک داوران در نیم فصل دوم تلاش کرد تا شرایط داوری را بهبود بخشد که روز گذشته به پایان رسید. البته رسیدن به صفر غیرممکن است و در نیم فصل نباید انتظار داشت که سوت و جر و بحث های اشتباهی در کار نباشد.

موضوعی که باید به آن فکر کنیم این است که مسئولان کمیسیون داوری و فدراسیون فوتبال چگونه با انتقاداتی که به داوران وارد می شود برخورد می کنند. البته مرز توهین و افترا را باید با انتقاد ترسیم کرد و اینجا صحبت از انتقاد منصفانه ای است که از سوی کادر فنی و بازیکنان باشگاه ها به داور وارد می شود.

سخنان دیروز مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در پایان دوره دانش افزایی و بیانیه روز گذشته کمیته انضباطی که علیه منتقدان داوری صادر شد، نشان می دهد که همچنان در اتحادیه فوتبال اتحادیه برای مواجهه با انتقاد منصفانه از داوری اتفاق نظر وجود دارد. و در جهت اصلاح و عدم اصلاح در احکام.

تاج دیروز با پذیرش انتقاد از داوران، حق انتقاد را پذیرفت و با صدور بیانیه ای خطاب به منتقدان داوری، کمیته انضباطی اتحادیه فوتبال انگلیس را خط و نشان کشید!

رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته در جلسه داوران گفت: احترام به داوری مسلم است اما هدف من بستن پنجره انتقاد نیست نمی خواهم دریچه توهین ها را باز کنم. مدیر باشگاهی که از جیب خودش پول می دهد و نه حق پخش می گیرد و نه پول زیادی به دست می آورد، نباید به خودمان انتقاد کنیم. منظور از این حرف ها این نیست که جلوی توهین را نگیریم، بلکه باید زودتر جلوی آن را بگیریم.

ساعاتی پس از اعتراف اولین مرد اتحادیه فوتبال انگلیس به این انتقاد، کمیته انضباطی در بیانیه ای تهدید به برخورد با منتقدان داوری کرد. در بخشی از متن بیانیه روز گذشته کمیته انضباطی آمده است: کمیته انضباطی به عنوان یکی از مراجع قضایی فدراسیون مسئولیت رسیدگی به هرگونه حمله و تخلف به ویژه در رابطه با اظهارات بعد از بازی را بر عهده دارد. در مقابل داوران و سایر مسئولان مسابقات باشگاه ها و شرکت های وابسته به آنها در تمامی لیگ ها و رده ها از تمامی اختیارات قانونی حداکثر استفاده را خواهند داشت.

چنین دوگانگی در فدراسیون فوتبال در مقابل انتقادهای دلسوزانه و منصفانه که مرزبندی آن مشخص و جدا از توهین و تهمت است غیرقابل قبول است و به نظر می رسد تاج که با موضع گیری صحیح امکان انتقاد را باز کرد باید رویه ای را متوقف کند که زیر مجموعه ای از فدراسیون را می گیرد. به خصوص اینکه انتقاد داور فرصتی برای جامعه داوری است و می تواند به دیدن نقاط ضعف و کاهش خطاهای داوری در لیگ کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید