زخم پاروهای آهنی در بستر رودخانه ها/ برخورد با جمع آوری غیر مجاز شن و ماسه فقط از هیئت تامین استان است؟!


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884303

برداشت بی رویه و بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها توسط افراد سودجو و فرصت طلب، زخمی است که بر بستر رودخانه ها وارد می شود که علاوه بر ایجاد گودال و تخریب اکوسیستم، بر نیروی سیلاب ها نیز می افزاید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، منطقه آذربایجان به ویژه میاندوآب را سرزمین آب ها می نامند، سرزمینی که رودخانه های دائمی و فصلی فراوانی در دل آن جاری است.

این رودخانه های زیبای فصلی و دائمی از کوه ها سرازیر می شوند و از شهرها و روستاها می گذرند و در بهار و تابستان به تفرجگاه گردشگران تبدیل می شوند، مانند رودخانه زرینه و رودخانه سیمینه میاندوآب که از این شهر می گذرد. و در اطراف آن مناظر سبز زیبا و طبیعی وجود دارد که دل هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

اما متاسفانه این رودخانه ها با چالش هایی روبرو هستند که باعث شده زیبایی بکر خود را از دست بدهند.

یکی از این چالش ها و مشکلاتی که چندین سال است این رودخانه ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه است که جدا از ایجاد گودال های عمیق در بستر رودخانه و تغییر عرض رودخانه، محیط زیست را نیز به دنبال داشته است. این رودخانه ها با خطراتی روبرو هستند.

از طرفی متأسفانه این سودجویان جان افرادی را می گیرند که در گرمای تابستان به رودخانه ها شنا می کنند. و وجود گودال های عمیق زیر پای شناگران و دستکاری بستر رودخانه ها توسط افراد سودجو باعث ایجاد خطر برای شناگران و غرق شدن تعدادی از آنها شده است.


برداشت بی رویه و غیرمجاز از بستر رودخانه ها به معضلی تبدیل شده است

در همین زمینه فرماندار میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به برداشت بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه گفت: متاسفانه برداشت بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه زرین رود توسط افراد سودجو و فرصت طلب باعث شده است. تشکیل گودال ها در بستر آن به رودخانه ای تبدیل شده است که حوادث ناگواری را به وجود می آورد.

علی پیام افزود: در این راستا برخورد با استخراج غیرمجاز از رودخانه ها به ویژه زرین رود میاندوآب را در اولویت کاری خود قرار داده ایم.

وی با اشاره به توقیف بیش از 400 هزار تن شن و ماسه غیرمجاز به نفع مردم و بیت المال در این زمینه، گفت: متاسفانه در این زمینه بیش از 10 سال می گذرد که عده ای باعث تخریب این منطقه شدند. بستر رودخانه زرين با سوء استفاده و تخريب و حادثه سازي و غارت مصالح طاق آن و مصادره بيت المال.

فرماندار میاندوآب افزود: تعدادی پرونده در این خصوص از سوی اداره امور آب و صنعت، معدن و تجارت تشکیل و در اختیار دادستان محترم قرار گرفته است.

وی به خطر شنا در رودخانه ها به دلیل برداشت غیرمجاز و بی رویه اشاره کرد و گفت: از شهروندان تقاضا داریم به دلیل تخریب بستر آن توسط افراد سودجو از ورود به رودخانه خودداری کنند و از شنا خودداری کنند و آب رودخانه ها، سدها و مسیل ها را جدی بگیرند.


ec65ab71 bce9 4ff6 8b0d f7e4ede99c5e خبر خاکستری


هرگونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها جرم محسوب می شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هرگونه برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه، تصرف در اموال عمومی و دولتی بوده و جرم محسوب می شود و مستلزم اخذ مجوز قانونی از سازمان صمت است.

اکبر اسدی با اشاره به نظارت مستمر بر معادن و انباشت مواد واحدها گفت: در راستای حفظ منابع عمومی و جلوگیری از هدر رفت بیت المال و برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها و معادن شهرستان میاندوآب، طرح ساماندهی استخراج شن و ماسه از بستر رودخانه ها آغاز شد.

وی گفت: سودجویان و فرصت طلبانی که از روش های مختلف برای تخلیه مواد و غارت معادن و منابع ملی استفاده می کنند باید منتظر برخورد قاطع و پیگرد قاطع باشند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب گفت: در راستای حفظ منابع عمومی و جلوگیری از اتلاف بیت المال و برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه و معادن شهرستان، با متخلفان برخورد جدی و برابر قانون خواهد شد.

وی بیان کرد: تمامی واحدهای شن شویی و دانه بندی نیز موظفند با اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا افراد مجاز، مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند و آنچه در واحد موجود است عرضه غیرمجاز محسوب می شود و اقدام قانونی لازم انجام می شود. معمولی


0fd1bc44 8007 4cc4 b24d 9a2a34a504fc خبر خاکستری


خطرات هشداردهنده جمع آوری بی رویه شن و ماسه

یکی از مردم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: برداشت غیراصولی و بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه اثرات مخربی بر روی ارگانیسم آن دارد.

محمدیان افزود: جمع آوری بی رویه مواد از بستر رودخانه، اکوسیستم رودخانه را نیز تحت تاثیر قرار داده و حیات موجودات زنده در رودخانه نیز با خطر جدی مواجه است.

وی گفت: برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه، خط تعادل هیدرولیکی آب های سطحی و زیرزمینی حوضه آبرفتی رودخانه را به هم می زند.

این فعال اجتماعی و محیط زیستی تصریح کرد: مسئولان باید حفظ حریم و حریم رودخانه ها را جدی بگیرند و با متخلفان برخورد جدی کنند.


عزم جدی در برخورد با سودجویان

صید بی رویه با عواقب و خطرات نگران کننده ای همراه بوده و می تواند باعث از بین رفتن تخم ریزی و مرگ ماهی ها و عدم مهاجرت پرندگان شود و در واقع می توان گفت خسارت ناشی از صید غیرمجاز از این رودخانه فقط در سطح زمین است. رودخانه کوچک نمی شود و حتی حیات گونه های آبزی را تهدید می کند.

کارشناسان محیط زیست بر این باورند که سهولت برداشت، مجاورت و نزدیکی به شهرها و روستاها، مصالح کوهستانی و متعاقب آن تشدید برداشت از بستر رودخانه ها از جمله تهدیداتی هستند که می تواند منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی رودخانه، مرگ آبزیان، وسعت رودخانه و افزایش سرب سیلابی شود. به این محدوده

منابع طبیعی و محیط زیست امانتی است که باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم و از این رو نمی توان چشم خود را بر سودجویان و سودجویان غارتگر اموال عمومی ببندیم و حساسیت هیئت تامین شهرستان در این زمینه جای تقدیر و تشکر دارد که انتظار می رود با عزم جدی و پافشاری و دخالت گسترده دستگاه های متولی این امر، دست غارتگران و سودجویان این حوزه را کوتاه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید