زمانی که در پایان سال اعلام «دستورالعمل تعویق» باعث ضرر و زیان کشاورزان می شود

با وجود تصویب تعویق و بخشودگی جرایم کشاورزان در تیرماه سال گذشته، ابلاغ دستورالعمل تعویق وام کشاورزی در پایان سال، مانع از استفاده همه کشاورزان از قانون می شود که واکنش تند به کاهش درآمدها به دلیل کاهش درآمدها را در پی داشت. در خشکسالی امکان پرداخت تسهیلات وجود ندارد و از سوی دیگر کشاورزان برای سال برداشت جدید نیازمند نقدینگی و تسهیلات بانکی هستند.

مسئولان معتقدند آیین نامه خسارت به تسهیلات کشاورزان آسیب دیده در صورت ابلاغ اوایل سال جاری، قطعا کشاورزان بیشتری می توانند از این قانون بهره مند شوند، ضمن اینکه اجرای این قانون نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.


03cb670c 4832 48ff a291 4ba4a5ec4716 خبر خاکستری


برخی از کشاورزان کوچک در اطلاع رسانی دیرهنگام ضرر می کنند

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس ; وی بیان کرد: کشاورزان هلیل آباد به دلیل خشکسالی و یخبندان در سال گذشته و امسال با کاهش تولید مواجه هستند و کشاورزان زیادی متحمل آسیب های زیادی شده اند و کمبود بارندگی و خشکسالی ساختار کشاورزی این شهرستان را در دو سال گذشته تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه برای جبران بخشی از خسارات کشاورزی ناشی از خشکسالی باید تسهیلات کشاورزان به سال 1400 موکول شود، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران تسهیلات کشاورزان در برداشت سال 1399-1499 اخذ شد. سال و سررسید 1400. سود و جریمه و تأخیر از سوی دولت تأمین می شود و اصل تسهیلات ملی سه سال به تعویق می افتد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین تصریح کرد: در ابلاغیه جدید بر اساس دستور ویژه رئیس جمهور به بانک، با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم برخی بانک ها عملاً تحت فشار بهره برداران کشاورزی یا تسهیلات یا سود هستند. تسهیلات را می گیرند و با هزار پیچ و خم اداری یک سال به تاخیر می اندازند که متاسفانه هنوز تعداد کمی از کشاورزان می توانند از این دستورالعمل استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان کوچکتر و ضعیف تر به دلیل ابلاغ دیرهنگام نتوانستند از این کمک دولتی بهره مند شوند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 150 میلیارد ریال در بخش کشاورزی شهرستان هلیل آباد مشمول این دستورالعمل شده است. متاسفانه به دلیل دیر اطلاع رسانی و عدم کمک به بانک ها، تنها تا هفتاد یا هشتاد درصد تسهیلات توسط بانک ها اعطا می شود.

شعبان با تاکید بر اینکه اعلام تعویق تسهیلات در دولت سیزدهم مردم اگر در ابتدای سال اتفاق بیفتد قطعا ذینفعان و آسیب دیدگان می توانند از این دستورالعمل های حمایتی بیشتر بهره مند شوند، گفت: تنها چند نفر از افراد تاثیرگذار می توانند از این دستورالعمل استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید