زندگی خدانور لجائی به روایت خواهرش; او چگونه کشته شد؟ نتیجه تحقیقات دادستانی چیست؟

زندگی خدانور لجائی به روایت خواهرش;  او چگونه کشته شد؟  نتیجه تحقیقات دادستانی چیست؟

خدانور در اعتراضات روز یکشنبه 19 مهرماه سال جاری جان باخت اما عکس خود را در شبکه های اجتماعی گذاشت که واکنش های زیادی را در افکار عمومی به همراه داشت.

روزنامه اعتماد نوشت: بررسی ها و پیگیری های انجام شده در این گزارش یعنی. گفتگو با یکی از خواهران «خدانور لجائی» 27 ساله زاهدانی استان سیستان بلوچستان چند هفته به طول انجامید. یک منبع آگاه نیز به «تراست» چند نکته جدید درباره زمان درگذشت خودنور گفت.

خدانور در شهرستان شیرآباد زاهدان زندگی می کرد و مانند بسیاری از مردم بلوچستان با مشکل نداشتن شناسنامه مواجه بود. خدانور در اعتراضات روز یکشنبه 19 مهرماه سال جاری جان باخت اما عکس خود را در شبکه های اجتماعی گذاشت که واکنش های زیادی را در افکار عمومی به همراه داشت. یادآور می‌شویم که در این گزارش سعی شده است از زبان خواهر خدانور و بر اساس مأموریت خبری خبرنگار اعتماد، حقایق زندگی و مرگ خدانور به شکلی خنثی بیان شود.

از صحبت های خواهر خدانور لجایی

خدانور اهل سنت و بلوچ بود. او در حومه شهر زاهدان و بخش شیرآباد زندگی می کرد و گفته می شد در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام فعال بوده است. از زمانی که خدانور لجائی درگذشت سعی کردم با یکی از اعضای خانواده وی صحبت کنم. بالاخره توانستم تلفنی با مادر «خدانور لجایی» صحبت کنم. اما مادر خدانور نمی توانست فارسی صحبت کند. در نتیجه مادرش گوشی را به یکی از خواهران خدانور داد و خواهر خدانور با احتیاط به سوالاتی که از او پرسیدم پاسخ داد.

چند برادر و خواهر دارید؟

ما 8 خواهر هستیم و خدانور تنها پسر خانواده بود. یکی از خواهرانم که 21 ساله بود بعد از اتفاقی که با هودانور افتاد فوت کرد.

کودانور مجرد بود؟ شغلش چه بود؟

خدانور نامزد بود و گچ کار بود. از کودکی به کار گچ کاری پرداخت و خرج خانواده را تامین می کرد. البته مادرم هم ما را به تنهایی بزرگ کرد تا اینکه خدانور شروع به کار کرد. بعدها که خدانور بزرگ شد خرج مادر و خواهرم را داد.

خرج مادرت که دیگه خدایی نیست کیه؟

از مسجد زاهدان به مادرم کمک می کنند.

چه اتفاقی افتاد که هودانور دستگیر شد؟ عکس او چه زمانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد؟

خدانور دو سه ماه قبل از کشته شدنش دستگیر شد. تازه از زندان آزاد شده بود که این اتفاق برایش افتاد. عکس منتشر شده از خدانور مربوط به دوران حضور وی در نیروی انتظامی است. بعد از یکی دو ماه با قرار وثیقه آزاد شد. ما دقیقا نمی دانیم چرا او به زندان رفت. زمانی که از زندان آزاد شد، در همان روزی که به جمعه خونین زاهدان معروف بود، خدانور نیز کشته شد. البته ابتدا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و چند روزی در بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان بستری شد و سپس جان باخت. سپس عکسی از او که در پاسگاه پلیس به تیرک بسته شده بود منتشر شد.

آیا حدور به جرم سرقت دستگیر شده است؟

چه دزدی؟ نور خدا؟

خواهر خدانور دلیل بازداشت خدانور را «بگوموگو» با بسیجیان عنوان کرد. البته روایت رسمی در این زمینه چیز دیگری است. مهدی شمس آبادی، دادستان انقلاب اسلامی زاهدان، ۲۸ آبان ماه سال جاری در خبرگزاری فارس در خصوص خدانور لجهایی گفت: خدانور لجهایی سابقه ۱۶ سرقت مسلحانه داشت و در ۱۹ مهرماه در درگیری مسلحانه با ماموران به شهادت رسید. یک سرقت دیگر نحوه کشته شدن لدجی در دستگاه قضایی استان در حال بررسی است.

البته تفاوت روایت رسمی با روایت خانواده خدانور به همین جا ختم نمی شود. در حالی که خانواده خدانور ایرانی محسوب می شوند، دادستان انقلاب اسلامی زاهدان گفت: «هویت خدانور چند وجهی است. «صادق کبدانی معروف به شورشی تبعه افغانستان است که تیرماه سال جاری به جرم سرقت مسلحانه بازداشت و هفتم مردادماه با قرار وثیقه آزاد شد».

در روایت های مرگ خدانور نیز تفاوت هایی وجود دارد. در همین زمینه یکی از اهالی منطقه که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، ماجرای مرگ خدانور را برایم تعریف کرد: «برای شما مثالی می زنم. در هر زمان، اگر حادثه ای رخ دهد، مردم جمع می شوند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است؟ جمعه خونین زاهدان را به خاطر دارید؟ همان روز خدانور و چند تن از دوستانش با شنیدن صدای تیراندازی سریع به محل رفتند تا ببینند چه خبر است! در آنجا خدانور مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و روی زمین می افتد. دوستانش گفتند لحظه ای که روی زمین افتاد خدانور گفت مرا به بیمارستان ببر. مادر و خواهرم کسی جز من ندارند. بعداً مادرش نذر کرد که روزه بگیرد تا کودانور زنده بماند و در تمام مدتی که کودانور در بیمارستان بود، مادرش از او سخنی نمی گفت و ذکر خدا را بر لبانش تکرار می کرد و می گفت: خدایا. نور خدا را به من برگردان. حتی وقتی آب میوه و کیک را برای مادر خدا آوردند از گلویش پایین نرفت. هر چند روزه و گرسنه باشد.

این منبع آگاه ادامه می دهد: «یکی از خواهران خدانور پس از فوت برادرش دچار سکته قلبی شد و فوت کرد. برخی منابع محلی نیز از بدتر شدن حال مادر خدانور پس از مرگ دخترش خبر دادند.

آن طور که شمس آبادی می گوید نحوه مرگ خدانور در دستگاه قضایی در حال بررسی است اما از زمان انتشار اظهارات دادستان انقلاب اسلامی زاهدان هیچ خبری از این تحقیقات منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید