سابقه شرکت و فساد سیف و شریفی چه بوده است؟


ساعت: 15:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808730

یاس نتوانست به طور کامل در اهداف اقتصادی خود موفق باشد و از سوی دیگر با توجه به اینکه خارج از ساختار سازمان CRRF و شهرداری تاسیس شده بود، سیستم های نظارتی این دو نهاد نتوانستند نظارت موثری در طول فعالیت شرکت داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چندی پیش فایل صوتی دو تن از کارکنان وقت سپاه در شبکه های اجتماعی بازنشر شد که به نحوه نظارت و برخورد با یک رخنه جدی در سریالی به نام یاس پرداخته است.

اگرچه بررسی محتویات کامل این پرونده نشان می دهد که محور اصلی این جلسه بررسی تخلفات احتمالی و تلاش کارکنان سپاه برای برخورد با عاملان آن است، اما فارس جزئیات بیشتری از این حادثه را برای روشن شدن موضوع منتشر کرد.


یاس چیست و چرا ایجاد شد؟

شرکت یاس در بحبوحه درگیری میدانی بین نیروهای کرودان سپاه و تروریست های داعش و تکفیری در شرایطی راه اندازی شد که دولت فعلی آمادگی حمایت از رزمندگان را در میدان نداشت.

این شرکت باید منابع مالی لازم را برای حمایت از جبهه مقاومت از طریق اجرای طرح های عمرانی تامین می کرد.

اما یاس نتوانست به طور کامل به اهداف اقتصادی خود دست یابد و از سوی دیگر با راه اندازی خارج از CRRF و شهرداری، سیستم های نظارتی این دو نهاد نتوانستند نظارت موثری بر فعالیت شرکت داشته باشند.

اما زمانی که فرماندهان سپاه عملکرد این گروهان را زیر سوال بردند، تیم نظارتی سپاه وارد عمل شد و متوجه تخلفات افرادی به نام های محمود سجادی نیا (سیف) و عیسی شریفی شد و بلافاصله شرکت را منحل و متخلفان را به دست می آورد. محمود سیف و عیسی شریفی از اعضای سپاه بودند که در پروژه یاس کار می کردند.


نسبت اسامی ذکر شده در این فایل صوتی با تخلف چه بوده است؟

سردار عزیز جعفری به عنوان فرمانده وقت سپاه در جلسه، از معاونت اقتصادی وقت سپاه سیگنال تخلف دریافت کرد. بر اساس فایل صوتی، وی خواستار پیگیری بی تدبیری، تلاش برای احیای بیت المال و در نهایت ارجاع به قوه قضائیه شد.

ذوالقدرنیا به عنوان گزارشگر این تخلف معتقد است که آقای مسعود مهردادی (نایب رئیس بنیاد تعاون سپاه) در این حادثه کوتاهی کرده و نظارت و مدیریت کافی را انجام نداده است. ذوالگادرنیا که به دلیل اختلاف نظرها و حساسیت شدید نظارتی، تمامی فرصت های سوء مدیریت یا ناآگاهی دیگران را به فرماندهی کل سپاه می رساند و منجر به پیگیری و جلسات سطح بالا می شود و منجر به شفاف شدن تخلفات و تخلفات برخی می شود. اعتمادهای نامناسب و ردیابی و برخورد با متخلفان توسط تمامی افراد ذکر شده در این پرونده انجام می شود و در نهایت کار همه این افراد به نهادهای نظارتی و قضایی واگذار شده و پس از پیگیری مشخص می شود که مهردادی و اعتماد بیش از حد وی به اصلی خود مقصر (سیف) شخصاً از بیت المال سوء تفاهم نکرده است. آقایان کلیباف، آبرومند و حاج قاسم سلیمانی و بسیاری دیگر که از سلامت فردی و مالی مهردادی اطلاع دارند نیز نسبت به ایشان خوشبین بودند و تخطی از تابعیت ایشان تصور نمی کردند.

مهردادی با وجود اینکه انسان پاکی بود و شخصاً مرتکب سوء استفاده شخصی نمی شد، اما با اعتماد به محمود سیف (نام اصلی محمود سجادی نیا) این تخلف را در گروه تحت رهبری خود ایجاد کرد. در نهایت این کوتاهی و اعتماد بی مورد به مهردادی دست داد و این مرد در دادگاه نظامی به اتهام سوء مدیریت به ۲ سال حبس تعزیری از سوی سپاه محکوم شد.

محمود سجادی نیا و عیسی شریفی، دو عامل اصلی جنایت نیز توسط مقامات ارشد سپاه محاکمه و محکوم شده اند. عیسی شریفی در دادگاه به 20 سال حبس تعزیری و دارایی 480 میلیارد تومانی محکوم شده و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. محمود سیف نیز به 30 سال زندان و مصادره اموال محکوم شد. اموال و دارایی های آسیب دیده نیز به آنها بازگردانده می شود.

نکته مهم در این پرونده تلاش فرماندهان سپاه از جمله عزیز جعفری، قاسم سلیمانی و محمد باکر کلیباف برای روشن شدن تخلفات و محاکمه عاملان آن است. در یک مورد نیز عیسی شریفی که پس از افشای پرونده از کشور خارج شده بود با تلاش محمد باکر کلیباف به کشور بازگردانده شد و تخلفات وی در جمهوری اسلامی ایران محاکمه شد. وی هم اکنون در زندان به سر می برد و مراحل نهایی رسیدگی قضایی به پرونده خود را طی می کند.

اگرچه پرونده یاس به اوایل دهه 90 برمی گردد و متخلفان تحت تعقیب قضایی و محکومیت قرار گرفتند، اما بعدها دستاویزی برای سوء استفاده برخی افراد برای تخریب مسئولان و عناصر نظام شد. همچنین کنترل های بعدی نشان داد که بسیاری از اظهارات اولیه در این گفتگو (فایل صوتی) نادرست بوده است.

اما علیرغم تمامی گمانه زنی ها در مورد پرونده یاس طی چند سال گذشته، این داستان و این فایل صوتی نشان می دهد که بدنه و ساختار سپاه علاوه بر توسل به زور، تحت نظارت های متعددی قرار دارد تا تخلفات به حداقل برسد.

انتهای پیام/ ک

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید