ساخت موزه های جدید در شهرستان ها در دستور کار / افزایش بازدید از موزه های استان بعد از تاج


ساعت: 12:11
تاریخ انتشار: 91/02/29
کد خبر: 1839974

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت:

حسین رحمانی گفت: این اداره کل در نظر دارد در هر شهرستان با توجه به ویژگی های فرهنگی و تاریخی استان حداقل یک موزه ایجاد کند که برای اجرای آن باید زمین مناسب و اعتبارات لازم برای ساخت بنا تامین شود. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین رحمانی سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، اظهار کرد: موزه نهادی دائمی است که درهای آن بدون باز می شود. اهداف مادی همه باز هستند و در خدمت جامعه و توسعه آن هستند.

رحمانی گفت: بررسی آثار و شواهد به جا مانده از انسان و محیط پیرامونش، گردآوری آثار، حفظ و نگهداری بهره وری معنوی و ارتباط این آثار به ویژه نمایش آنها برای مطالعه و بهره معنوی از جمله اهداف ایجاد. موزه. “sa.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش موزه در خراسان شمالی به عنوان موزه های زیر نظر وزارت میراث فرهنگی در حال فعالیت هستند، گفت: در سال 88 نیز ایجاد موزه های جدید در دستور کار قرار گرفت.

این مسئول افزود: در استان پس از آغاز به کار موزه باستان شناسی و مردم شناسی عمارت مفهم در بوینورد، موزه های قلعه جلال الدین، موزه جاجرم، موزه فاروج، موزه اسناد و نسخ خطی و موزه شیروان راه اندازی شد. .

وی در ادامه بیان می کند: با توجه به اینکه موزه ها در حوزه های تاریخی، باستان شناسی، فضای باز، مردم شناسی، کاخ موزه ها، علوم طبیعی و… طبقه بندی می شوند، موزه های خراسان شمالی به صورت موزه ای هستند. فعالیت در تاریخ، باستان شناسی و مردم شناسی.

رحمانی بیان کرد: اقلام موزه های استان از محل کاوش های باستان شناسی، کشفیات اتفاقی، خرید، هدایا و اقلام ضبط شده تهیه و جمع آوری شده است که پس از بررسی و مستندسازی در مخازن در سالن های نمایشگاهی نگهداری می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل محتویات موزه های موجود و تأسیس شده و همچنین جلوگیری از خروج اموال تاریخی و تشویق مالکان برای تحویل اشیاء تاریخی خود به موزه ها، خرید اشیاء تاریخی توسط مالکان اداره منطقه انجام می شود. از میراث فرهنگی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در خصوص وضعیت بنا و ساختمان موزه های استان نیز گفت: موزه های استان در بناهای تاریخی استان ایجاد شده است.

وی افزود: پایداری و استحکام بنا و موزه های موجود استان همواره مورد بررسی و مرمت قرار می گیرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: بنای تاریخی بنای موزه به جذب و افزایش فرصت موزه ها کمک می کند.

وی در عین حال با تصریح بر اینکه موزه ها نیازمند تحول، استانداردسازی، افزایش کمی و کیفی خدمات در راستای خدمات مخاطب محور هستند، گفت: بررسی محتوای موزه ها.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی نیز اعلام کرد: زمین یابی شود و اعتبارات لازم برای ساخت بنا تامین شود.

وی افزود: هم اکنون دو موزه در شهرهای مانه، سملقان و اسفراین در حال ساخت است.

رحمانی همچنین به فعالیت های این موزه اشاره کرد و گفت: این موزه دارای طبیعت تاریخی باستانی است که در خراسان شمالی، شهر تاریخی بلکیس در اسفراین و منبر محوطه تاریخی در مانه و سملگان قرار دارد که در دست کاوش های باستان شناسی هستند. “آنها تمایل دارند به موزه تبدیل شوند.

وی افزود: در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم در این سایت می توان موزه ها را به سایت موزه باستان شناسی تبدیل کرد.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود درباره بازدید از موزه های استان گفت: قبل از شیوع بیماری عروق کرونر، بازدید از موزه های استان افزایش پیدا کرد اما با شیوع بیماری، موزه های استان تعطیل شدند.

وی افزود: با کاهش عوارض بیماری عروق کرونر در جامعه، موزه ها از سر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم تعداد بیشتری از علاقمندان را در ساختمان موزه های استان استقبال کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: در نوروز امسال 30 هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند که بیشترین بازدید از موزه های استان بوده است.

رحمانی در عین حال به اهداف آموزشی و پژوهشی موزه ها اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود آثار و اشیاء تاریخی در موزه های استان آمادگی همکاری و مشارکت با دانشمندان و پژوهشگران در طرح های تحقیقاتی را داریم.

انتهای پیام/ قهرمانی

دیدگاهتان را بنویسید