سازمان ملل از تمام توانایی خود برای حمایت از توافق اسرائیل و حماس بسیج می‌کند


به گزارش

خبرگزاری موج


​، گوترش روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: من از توافق اسرائیل و حماس استقبال می کنم. این یک گام مهم در مسیر درست است، اما باید اقدامات بیشتری انجام شود.

گوترش‌ افزود: سازمان ملل تمام ظرفیت‌های خود را برای حمایت از اجرا و به حداکثر رساندن تأثیر مثبت این توافق بر وضعیت بشردوستانه در غزه بسیج خواهد کرد.

تور ونسلند هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه، نیز از اخبار مربوط به توقف چهار روزه استقبال کرد و گفت: « از این وقفه در درگیری ها باید حداکثر استفاده برای تسهیل آزادی گروگان‌ها و رفع نیازهای شدید فلسطینی‌ها در غزه انجام داد.»

وی خواستار جریان مستمر کمک‌های بشردوستانه شد و از تلاش‌های مصر، قطر و آمریکا برای تسهیل این توافق قدردانی کرد و افزود: «همه طرف‌ها باید به مسئولیت‌های خود برای حفظ این توافق مهم عمل کنند. این یک گام مهم است، اما باید اقدامات بیشتری انجام شود و من به همه تلاش‌ها برای پایان دادن به این رنج ادامه خواهم داد.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از این توافق استقبال کرد و گفت: از توافق برای آزادی گروگان‌هایی که توسط گروه تروریستی حماس در حمله وحشیانه علیه اسرائیل در روز ۷ اکتبر گرفته‌شده‌اند، استقبال می‌کند.

وی افزود: من از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر، برای نقش موثرشان در رهبری و مشارکت در رسیدن به این توافق تشکر می‌کنم. همچنین از تعهدی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای حمایت از وقفه بلندمدت در جنگ نشان دادند تا توافق به صورت کامل اجرا شود و کمک‌های بیشتر بشردوستانه برای کمک به کاهش آلام خانواده‌های فلسطینی به غزه برسد، متشکرم. مشتاق هستم که با این رهبران بیشتر گفتگو کنم و با آنها برای تضمین اجرای کامل این توافق در تماس نزدیک باشم. بسیار مهم است که تمامی جنبه‌های این توافق اجرایی شود.

بایدن گفت: به عنوان رئیس جمهور آمریکا هیچ اولویتی برای ما بالاتر از تضمین امنیت آمریکایی‌هایی که در سراسر جهان گروگان گرفته‌شده‌اند، وجود ندارد. به همین دلیل است که از نخستین لحظات حمله وحشیانه حماس، من و تیم امنیت ملی‌ام با شرکای منطقه‌ای از نزدیک همکاری کردیم و هر آنچه ممکن بود برای آزادی شهروندان‌مان انجام دادیم. ما نخستین نتایج این تلاش را اواخر ماه اکتبر، زمانی که دو آمریکایی نزد عزیزان‌شان بازگشتند، مشاهده کردیم. توافق امروز باید تعداد بیشتری از گروگان‌های آمریکایی را به خانه بازگرداند، و من تا آزادی تمام آنها از تلاش باز نخواهم ایستاد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: توافق امروز شاهدی بر دیپلماسی خستگی‌ناپذیر و قاطعیت بسیاری از افراد در سراسر دولت آمریکا برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که  توافق تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس «پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد» اما گفت: «تا زمانی که حماس گروگان‌ها در غزه را در اختیار دارد، آرام نخواهیم گرفت.»

وی افزود: «نتیجه امروز نتیجه دیپلماسی خستگی ناپذیر و تلاش بی وقفه در سراسر وزارتخانه و دولت ایالات متحده است.» وزیر امور خارجه آمریکا  از نقش مصر و قطر در رسیدن به «توقف بشردوستانه‌» قدردانی کرد و گفت: «بالاترین اولویت من حفظ امنیت آمریکایی‌های خارج از کشور است و ما به تلاش‌های خود برای آزادی همه گروگان‌ها و پیوستن سریع آنها به خانواده‌هایشان ادامه خواهیم داد.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت ۴ روزه  موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آنها آزاد خواهند شد. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

بر اساس این توافق، حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم اسرائیل طی چهار روز آتش بس در جنوب و شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر متوقف خواهد شد و تل آویو متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین را خواهند داشت.

این آتش ‌بس ورود تعداد بیشتری از کاروان‌ های بشردوستانه و کمک‌ های امدادی به غزه از جمله سوخت تعیین ‌شده برای نیازهای بشردوستانه را امکان پذیر ساخته است.



آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید