سازوکار جدید آمریکا و کشورهای عربی علیه ایران

سازوکار جدید آمریکا و کشورهای عربی علیه ایران

روز جدید در روزهای اخیر مقامات آمریکایی سفرهای متعددی با محوریت ایران و مذاکرات برجام به منطقه داشته اند.

ایالات متحده می گوید به دنبال ایجاد سازوکار جدیدی با کشورهای عربی خلیج فارس برای فعالیت های منطقه ای ایران است.

دانیل بنام، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در گفت و گو با شبکه خبری الحره این خبر را اعلام کرد.

وی گفت: پیام آمریکا به کشورهای عربی و منطقه این است که ما در منطقه هستیم و خواهیم ماند. ما شراکت های پایداری داریم که برای دهه ها وجود داشته است و قصد داریم آنها را برای چند دهه آینده ادامه دهیم.»

این مقام آمریکایی با اشاره به سفر منطقه ای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا گفت: من و رابرت مالی در سه هفته گذشته به امارات، قطر و عربستان سعودی بوده ایم و برای دیدار با رهبران به ریاض باز خواهیم گشت. برای ایران [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس] و دیدار با رهبران اروپایی در قالب سازوکاری جدید برای نشان دادن اینکه جامعه بین المللی در حال تلاش برای رفع نگرانی های جهانی در مورد برنامه هسته ای ایران و مقابله با چالش های ناشی از رفتار منطقه ای ایران است. فکر می کنم مذاکرات و رایزنی های استراتژیک با کشورها بیشتر شود [عربی] خلیج [فارس] که اتفاق خواهد افتاد».

وی گفت: “ما می خواهیم به جهان پیام بدهیم که متحدان کلیدی آمریکا در اروپا و دوستان نزدیک ما در خاورمیانه با ما هستند.” ما همه با هم هستیم تا به ایران و همه کسانی که از ایران حمایت می کنند پیام بدهیم که شما باید مشکل هسته ای را حل کنید. شما نمی توانید ما را از هم جدا کنید. شما باید برای حل مشکلات هسته ای و همچنین منطقه ای با ما کار کنید.

این اظهارات در جریان هفتمین دور گفتگوها درباره احیای شورای امنیت سازمان ملل در 29 دسامبر در وین بیان شد. در روزهای اخیر مقامات آمریکایی سفرهای متعددی با محوریت ایران و مذاکرات برجام به منطقه داشته اند.

روز گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ رئیس جمهور چین درباره ایران گفت و گو کرد.

امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: روسای جمهور دو کشور در آستانه نشست 29 نوامبر این فرصت را داشتند که در مورد چگونگی ایجاد هماهنگی بین دیدگاه‌های خود گفتگو کنند تا 1+5 بتوانند با ایران تعامل کنند و راه را برای بازگشت هموار کنند. جیک سالیوان در یک جلسه گفت: “با یک توافق متحد شوید.”

وزیر امور خارجه آمریکا نیز اخیرا با وزیر امور خارجه فرانسه درباره ایران صحبت کرده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز دو روز پیش به اسرائیل سفر کرد و با نمایندگان این رژیم دیدار کرد.
سفر وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه

این در حالی است که قرار است وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه عازم منطقه شود.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، آستین به امارات و بحرین سفر خواهد کرد تا درباره تقویت همکاری ها و فعالیت های دفاعی ایران در منطقه گفتگو کند.

وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش نیز با بنی گانز وزیر دفاع اسرائیل درباره ایران گفت و گو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید