سالمندان بالای 70 سال برای تمدید گواهینامه رانندگی خود ملزم به گذراندن تست های سلامت هستند


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918809

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی تهران گفت: طبق قانون سالمندان بالای 70 سال برای تمدید گواهینامه رانندگی ملزم به گذراندن تست سلامت هستند. گواهینامه های این گروه سنی در صورت تایید به مدت 5 سال تمدید می شود و پس از آن مجددا باید برای تمدید مجدد برای معاینات سلامت اقدام کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرهنگ رابعه گاباناخت رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در برنامه شهر ایمن امروز درباره رانندگی سالمندان گفت: ضعف بینایی و پیرچشمی در سالمندان یکی از عوامل مهم در تصادفات آنهاست چرا که به دلیل کاهش میدان دید پیرچشمی به همین دلیل است که بیشتر تصادفات این گروه سنی در تقاطع ها رخ می دهد.

آقای باناپاخت با اشاره به بدتر شدن بینایی سالمندان در شب گفت: ضعف عضلانی محدودیت دیگری است که سالمندان هنگام رانندگی با آن مواجه می شوند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اضافه کرد: سالمندان از رانندگی طولانی مدت خودداری کنند زیرا عضلات آنها تحمل چنین کارهایی را ندارند و اگر فشار زیادی به آنها وارد شود دچار ضعف و اختلال در حرکت و سریع و به موقع می شوند. واکنش ها خواهد بود این مشکل شرایط لازم برای وقوع حوادث را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: واکنش در جوانان 1.5 صدم ثانیه است در حالی که این عدد در بزرگسالان به 3 صدم ثانیه می رسد.

سرهنگ گاباناخت با تاکید بر اینکه بیماری های شایع در بین سالمندان آلزایمر و پارکینسون است، گفت: بیماری های شایع در بین سالمندان و خطراتی که در حین رانندگی ایجاد می کند باعث شده است تا پلیس توجه ویژه ای به آنها داشته باشد و قوانین مربوطه را اعمال کند. طبق قانون، سالمندان بالای 70 سال برای تمدید گواهینامه رانندگی خود ملزم به انجام معاینات بهداشتی هستند. گواهینامه های این گروه سنی در صورت تایید به مدت 5 سال تمدید می شود و پس از آن مجددا باید برای تمدید مجدد برای معاینات سلامت اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس ماده 3 آیین نامه صدور گواهینامه برای افراد 70 سال به بالا، رانندگان درجه یک نیز باید تحت معاینات سلامت روحی و جسمی قرار بگیرند و در صورت کسب مجوزهای لازم، گواهینامه جدید برای آنها صادر می شود. .

سرهنگ زباناخت در خاتمه گفت: توصیه پلیس این است که سالمندان از رانندگی در مسافت های طولانی و شبانه خودداری کنند و سایر اعضای خانواده دارای مجوز در طول سفر به این گروه سنی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید