سان پرایس: پنجره فرصت در حال بسته شدن است!

سان پرایس: پنجره فرصت در حال بسته شدن است!

روز جدید سخنگوی وزارت امور خارجه دولت ترامپ را مسئول وضعیت کنونی برجام دانست و استدلال کرد که پنجره فرصت احیای برجام در وین در حال بسته شدن است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه اخیر خود با اشاره به پیشرفت برنامه هسته ای این کشور در نتیجه خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق 2015، یکی از نگرانی های واشنگتن را کاهش حجم عقب مانده هسته ای ایران توصیف کرد.

وی در توضیح این ادعا گفت: در زمان اجرای برجام، زمان پرواز هسته ای یک سال بود، یعنی ایران برای جمع آوری مواد شکافت پذیر لازم برای سلاح های هسته ای یک سال زمان نیاز داشت. اما همانطور که یکی از همکاران من چند روز پیش گفت زمان فرار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این دقیقا به دلیل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام است.

پرایس افزود: ما در حال حاضر در شرایط نامناسبی هستیم که پنجره ای که در مذاکرات وین باز شد بسیار بسیار نزدیک به بسته شدن است، زیرا وقتی ایران به نقطه ای می رسد که پیشرفت هسته ای اش از مزایای عدم اشاعه در راستای منافع برخوردار است. برای امنیت ملی آمریکا و شرکای جهانی آن، پیگیری بازگشت متقابل به مطالبات برجامی دیگر معنا ندارد و ما باید مسیر دیگری را در پیش بگیریم.

اما در جریان مذاکرات وین به ویژه در دور هفتم و هشتم مذاکرات که نمایندگان دولت جدید ایران و تروئیکای اروپایی در مقابل هم قرار گرفتند، شاهد کاهش سرعت جبهه غرب در روند مذاکرات و دستاوردهای کنونی بودیم. آیا اصرار ایران بر این امر نتیجه حقوق اساسی آن است.

ایران طی یک سال پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97 و در حالی که شاهد انفعال اروپا در اجرای وعده های خود به ایران مبنی بر برخورداری برجام از منافع اقتصادی بود، به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرد.

یک سال پس از آغاز به کار، تهران چندین مرحله تعهدات خود را در قبال آژانس کاهش داد که البته این تعهدات نیز مشمول مفاد توافق هسته ای است.

دیدگاهتان را بنویسید